Hjem Nyheter Om Stroll – Aston Martin og Racing Point

Om Stroll – Aston Martin og Racing Point

Aston Martin F1, Racing Point F1, Racing Point Force India, Force India, Spyker F1, Midland F1 Racing, Jordan Grand Prix – kjært barn har mange navn.  Nå skrives altså neste del av historien om teamet som først så dagen som Jordan Grand Prix – startet av den svært fargerike og kreative Eddie Jordan.

Alle som ønsker en karriere i Formel 1 skulle jo ønske å ha en far som Lawrence Stroll. Han bladde opp pengene som var nødvendig for å redde Force India fra en sterkt presset Vijay Mallya – den indiske forretningsmagnaten som startet teamet sammen med nederlandske Michiel Mol – og på den måten også sikret en plass for sønnen Lance.

Nå har han tatt et steg videre ved å investere drøyt 300 millioner dollar i Aston Martin. Bilprodusenten som kanskje har vært mest kjent for å være leverandør av biler til verdens mest kjente agent, har slitt kraftig den siste tiden. Akkurat nå jobber de med å få på plass en emisjon som kan skaffe de pengene som trenges for å fullføre utviklingen av hypersportsbilen Valkyrie.

Emisjonen vil sørge for at dagens eksisterende eiere, SEIG og Adeem/Primewagon, går fra å eie 61 prosent – til en eierandel på rett over 50. Det vil også sørge for at Stroll og hans venner vil eie 20 prosent av Aston Martin.

For å løse noen akutte problemer – har man også gitt et forskudd på 72 millioner dollar, rett og slett for å sørge for at ikke selskapet stopper helt opp.

I det konsortiet som ledes av Stroll, finner vi de samme folkene som også bidro til å sikre kjøpet av Racing Point, noe som inkluderer André Desmarais, Michael de Picciotto og Lord Anthony Bamford.

Vulcan skapte mye oppmerksomhet om Aston Martin

Blir Aston Martin F1 fra 2021

En av betingelsene i avtalen, er at Racing Point F1 blir til Aston Martin F1 – og går til å bli et fabrikkteam. Avtalen er på 10 år – og sier også at Aston Martin vil bli deleier i teamet.

Avtalen som Red Bull Racing har med Aston Martin løper ut årets sesong – mens avtalen man har om å utvikle den nye hypersportsbilen, vil fortsette «frem til Aston Martin Valkyrie er levert».

Ekstra interessant blir jo dette – etter som nettopp Valkyrie er planlagt som en av bilene i den nye toppklassen på Le Mans.

Helt nødvendig

2019 var et beinhardt år for Aston Martin, salget har ikke gått som planlagt – og kostandene til utviklingen av både Valkyrie, men ikke minst den nye DBX SUVen som dukker opp i neste James Bond film.

Normalt sett sier man at den sikrete måten å bli millionær på, er å ha en milliard og så kjøpe et F1-team… Forhåpentligvis vil kombinasjonen av friske penger – økt oppmerksomhet – vise at det er feil.