Hjem Feature Dette er regelendringene for 2020

Dette er regelendringene for 2020

De fleste er naturlig nok mest opptatt av regelendringene fra 2021 – men det er også noen små nye ting å være oppmerksom på før 2020-sesongen. Med mindre noen av teamene finner et nytt smutthull i reglene – så vil årets biler se nesten identisk ut som 2019-bilene. Det er imidlertid noen endringer man skal være oppmerksom på.

Mindre testing
Den første endringen sammenlignet med fjoråret er vintertestingen. Antallet testdager er redusert fra åtte til seks. Testmuligheten midt i sesongen er også fjernet.

Forbudt med vegger under testing
Til gjengjeld har man forbudt veggene som ofte settes foran garasjene under testing – dermed kan både andre ingeniører, fans og media få et helt annet innblikk i hva som foregår. Selv om dette i utgangspunktet høres utelukkende positivt ut – så kan vi også risikere at enkelte team venter med å ta med seg nye komponenter til testingen – litt som vi så Mercedes gjorde i fjor.

Haifinnen er tilbake
De blir riktignok i en miniversjon – ikke ulik på den du ser på den tidlige 2019-versjonen av McLaren over her. På denne finnen skal førerens startnummer plasseres – alt for å gjøre det enklere for tilskuerne å skille teamkompiser fra hverandre.

Egne kjølevifter
Teamene må designe sine egne vifter til kjøling av bremser. Dette var utstyr som teamene tidligere har kjøpt fra en tredjepartsleverandør. Neppe den største utfordringene for teamene…

Fjerner metall på frontvingen
Det er ikke lenger tillatt å bruke metall på vingens endeplater. De siste fem centimeterne må være laget av karbonfiber. Årsaken til denne endringen er å redusere antallet punkteringer når frontvinger kommer i kontakt med dekk.

Målflagget kommer tilbake
I fjor ble det tradisjonelle målflagget erstattet med en LED-skjerm – men det var ingen stor suksess. Under Japan Grand Prix gjorde en feil i programvaren at løpet ikke ble avsluttet slik det skulle. Dermed kommer det gode gamle flagget tilbake i 2020.

LES OGSÅ: OM STROLL – ASTON MARTIN OG RACING POINT

Mer hviletid
Mekanikerne får en time ekstra hvile både torsdag og fredag. I hvert fall i teorien – ettersom man øker tidsrommet hvor det ikke er lov å arbeide på bilene fra 8 til 9 timer. Hvert team kan imidlertid bryte denne regelen to ganger i løpet av sesongen uten å bli straffet.

Differensierte straffer
Tidligere har det vært slik at førere som ikke stoppet til vektkontroll, ville måtte starte løpet fra pitlane. Fra i år vil hver enkelt sak vurderes – og det er også rom for å gi mindre straff enn dette.

Tjuvstart har tidligere enten blitt straffet med en drive-through eller en 10 sekunders stop and go straff. I 2020-sesongen kan dommerne i stedet dele ut tidstillegg på 5 eller 10 sekunder.

En ekstra MGU-K
Antallet MGU-K-enheter hver fører kan benytte i løpet av sesongen økes fra to til tre.

Mindre starthjelp
2020-sesongen vil gi førerne enda mer kontroll – og ansvar – i starten. 90 prosent av momentet i motoren blir kontrollert direkte av førerens bruk av hendlene på rattet.

Førerne vil fortsatt ha elektronikk som hjelper dem med å finne hvor clutchen tar og for å unngå i kvele motoren – men får økt ansvar for å få til en god start.

Mindre bensin utenfor tanken
Reglene for 2020 begrenser mengden drivstoff som kan befinne seg andre steder enn i tanken til 250 milliliter – en reduksjon fra to liter i 2019. Alt dette skal bruke til «normal drift av motoren». Dette er selvsagt for å redusere teamenes mulighet til å bruke drivstoff for å oppnå andre fordeler.

HER FINNER DU INFORMASJON FRA FIA OM 2021-REGLENE