Hjem Nyheter Was ist DAS?

Was ist DAS?

Foto: Mercedes/ Wolfgang Wilhelm

Dagens store samtaleemne i Barcelona var Mercedes nye Dual Axis Steering – eller DAS. Vi har kikket nærmere på hvordan det fungerer – og hvorfor FIA mener systemet er innenfor regelverket.

Det skapte voldsom diskusjon i sosiale medier gjennom torsdagen da flere skarpe seere oppdaget at rattet i Hamiltons W11 også kunne beveges i lengderetningen.

Selv om Mercedes ikke ønsket å gå i detalj på hvordan systemet fungerte, ble det klart at bevegelsen på rattet blant annet endrer spissingen på forhjulene.

Teamet skal ha vært i nær kommunikasjon med FIA under utviklingen av systemet, som har vært en ide de skal ha jobbet med i en lengere tid. I følge Autosport, skal diskusjonen med FIA ha gått på hvorvidt systemet befinner seg i gråsonen for hva som er et aktivt hjuloppheng, og hva som er en del av styringen.

Tydelig regulert
Det som er helt klart er at det ikke er lov å gjøre endringer på hjulopphenget mens bilen er i bevegelse.
«No adjustment may be made to any suspension system while the car is in motion» sier artikkel 10.2.3 i F1s tekniske regelverk.

Om FIA mener at endringen av spissingen på forhjulene også påvirket bilen hjuloppheng ville det vært forbudt – men sånn vi forstår det så regner FIA DAS som et system som bidrar til styringen av forhjulene.

Regelverket her er nemlig ikke like tydelig – i det tekniske reglementet står det:
«Any steering system which permits the re-alignment of more than two wheels is not permitted.»

Ettersom DAS bare justerer vinkelen på forhjulene, er det tydeligvis innenfor regelverket. Det er heller ikke noe som sier at hjulene bare kan svinges i en akse – eller at begge forhjulene ikke kan endre vinkel uavhengig av hverandre.

Hva vil skje fremover?
Det kommer garantert til å bli flere diskusjoner rundt det nye systemet. Det nye systemet til Mercedes på selvsagt oppfylle kravene i kollisjonstester – men spørsmålet er også hvordan de andre teamene reagerer på dette.

Det er ingen tvil om at de andre teamene vil stille spørsmål om lovligheten av systemet – samtidig er spørsmålet om de kan la være å utvikle sitt eget.

Vi kan komme i en situasjon der ett eller flere team dukker opp i Melbourne med dette systemet, og der det blir opp til de som er race stewards under dette løpet som vil avgjøre om det er lov eller ikke.