Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Høyt spill fra Liberty Media

Atle Gulbrandsen: Høyt spill fra Liberty Media

Liberty Media sier de har en målsetting om å starte årets Formel 1-sesong med Østerrike Grand Prix den første helgen i juli, og arrangere 15-18 løp denne sesongen. Det er vågalt å gå ut med så optimistiske planer i disse dager, men jeg håper inderlig Chase Carey og co. får rett.

Som jeg har skrevet tidligere er jeg en stor fan av Liberty Media, som tok over de kommersielle rettighetene til Formel 1 fra Bernie Ecclestone. Jeg er overbevist om at de grepene Liberty Media har gjort – og det de planlegger – vil øke interessen for Formel 1.

Liberty Media har imidlertid fått mye kritikk for hvordan de har håndtert COVID-19, og at de ikke avlyste Australia Grand Prix tidligere enn de gjorde. Noen mener de setter penger foran liv og helse, og de er like overbevist nå om at Liberty Media vil forsvinne som rettighetshaver for Formel 1.

En av de største kritikerne er Forbes-journalisten Christian Sylt, som er kjent under «Formula Money» på Twitter. Han har vært ekstremt kritisk til Liberty Media i flere år (og like ekstremt positiv til Bernie Ecclestone), og skrev i går at Liberty Media «will be hitting the wall», at premiepengene i F1 vil falle med 93% om de kjører uten tilskuere, at Formel 1 sitt overskudd vil falle med 90%, at alle pengene til Formel 1 vil være borte i løpet av et år og at det vil gå «mange, mange år» før det blir tillatt med tilskuere på F1-løp. Tidligere har han spådd at det blir 2-3 løp i år, og at Formel 1 vil gå konkurs i mars 2021 fordi det ikke er nok team som kan delta. Han har også skrevet at 2021-reglene (som nå er utsatt til 2022) aldri kommer til å bli innført.

Nå skal riktignok journalister være objektive, og ikke oppføre seg som ukritiske fans av Formel 1, men det må da være grenser, tenker jeg. At en tilsynelatende seriøs journalist, som skriver for Forbes, kan være så kritisk til sporten han dekker, er mistenkelig. Kan det være slik at han har et horn i siden til Liberty Media?

Jeg er også en Formel 1-journalist, men som F1-kommentator på TV er jeg naturlig nok også en stor fan av sporten. Jeg elsker Formel 1, og jeg håper jo nå at sesongen skal start igjen slik at jeg får jobben min tilbake.

Derfor håper jeg Sylt ikke får rett i sine spådommer, men det skal sies at han har hatt rett tidligere. Han var blant annet tidlig ute med å mene at Australia GP burde avlyses, og ingen kan si at han ikke hadde rett i det.

Hva skal vi tro?
Så hva skal man tro? Skal vi tro på Forbes-journalisten og tenke at Formel 1 i verste fall går dukken på grunn av COVID-19? Eller skal vi tro på Liberty-sjef Chase Carey, som offensivt går ut og sier at de planlegger å starte sesongen i juli?

Jeg må jo innrømme at jeg liker Liberty Medias offensivitet. De gir absolutt ikke opp, og snur hver eneste stein for å få gjennomført en F1-sesong. Det står det respekt av, og jeg heier på alle som ikke resignerer, men som jobber knallhardt for å finne alternative løsninger for å holde samfunnshjulene i gang – samtidig som vi ivaretar smittevernet.

Liberty Media har imponert meg tidligere (blant annet med “redningspakken” som de nå har tilbudt team og arrangører, som gjør at det er lettere å arrangere løp uten tilskuere), og jeg håper de gjør det igjen. Men de spiller et høyt spill. Det å gå ut med en så optimistisk nyhet som de gjorde i går kan slå hardt tilbake om hele planen går i vasken.

Uvisshet
Samtidig som Liberty Media gikk ut med sine optimistiske Formel 1-nyheter om å starte sesongen i juli (uten tilskuere), så kom det en nyhet om at en COVID-19-vaksine kunne være klar allerede i høst. Samme dag gikk Norges Fotballforbund offensivt ut og sa at de jobber for å starte sesongen i sommer, og etter å ha overvært flere organiserte bilsporttreninger den siste tiden er jeg overbevist om at det skal gå an å kjøre billøp i Norge etter den 15. juni. Alt så plutselig lysere ut enn på lenge.

Men noen timer senere dukker det opp andre nyheter. Flere smittede, forskere som tror det kan ta flere år før vi får noen vaksine og at vi kan skyte en hvit pil etter store arrangementer.

Denne uvissheten er slitsom og nedbrytende. Og jo lenger vi lever i uvisse, jo flere negative nyheter er jeg redd for at kan komme. For i går kom også nyheten om at Audi trekker seg fra DTM. Det var ingen stor overraskelse kanskje, og Audi vurderte også sin deltakelse før COVID-19, men nå sier de at viruset har vært med på å avgjøre at de trekker seg ut – og at de fremover heller skal satse mer på de elektriske bilene i Formel E, og kanskje andre motorsporter.

Jeg tror dette er dødsstøtet for DTM, som også kollapset i 1996. Egentlig er det like greit, for verden trenger ikke DTM. Vi har allerede GT-klassene GT3 og GTE, og touringcarklassen TCR. Men dette er også et varsko for Formel 1. Kan COVID-19 gjøre at noen av bilfabrikkene (som nå taper penger) trekker seg fra Formel 1 også?

Det er absolutt en mulighet, og derfor er det så viktig at teamene nå blir enige om å senke budsjettaket for fremtiden enda mer. Formel 1 er unødvendig dyrt, og som Ross Brawn sa i Viaplay Motor Pod i forrige uke, så er det ingen av teamene i F1 som går i pluss.

Jeg er optimist
Men jeg velger å være optimist. Jeg har troen på Ross Brawn, Chase Carey og de andre i Liberty. Jeg tror at vi kommer i gang med F1-sesongen i år, og at de finner løsninger som gjør at de som MÅ være på banen er testet for virus, og at INGEN tilskuere eller uvedkommende kommer seg inn på banene. At de også gjør avtaler med de ulike arrangørlandene slik at de får krysset alle grenser, og at vi får se sporten vi elsker på TV. Det er jo smittvern det også – at folk sitter inne for å se noe spennende på TV, i stedet for å være ute blant folk.

Også må selvsagt arrangørene få helt andre økonomiske betingelser hvis de skal kjøre uten tilskuere, men hvis alle blir med på «dugnaden» er jeg optimist med tanke på at F1-sesongen i år skal bli noe av.

Det er artig med de virtuelle billøpene som foregår nå om dagen, og det er utrolig imponerende å se grafikken, fysikken på bilene, se produksjonene, høre kommunikasjonen mellom førerne når de kjører og så videre. Men jeg savner den virkelige racingen så mye at jeg nesten begynner å bli litt irritert på alle de virtuelle løpene om dagen.

Jeg vil ha det virkelige livet tilbake!

Og det skal vi snakke mer om i Viaplay Motor Pod på torsdag!

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og Viasport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.