Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Hva nå, Vettel?

Atle Gulbrandsen: Hva nå, Vettel?

I dag ble det bekreftet at Sebastian Vettel gir seg i Ferrari etter 2020. Kommer han til å gi seg med Formel 1 også?

Dagens nyhet var ingen stor bombe. I TV-sendingene på Viaplay og Viasport har vi i flere sesonger snakket om at Vettel ser ut til å ha mistet motivasjonen. Han er ikke den han var da han tok sine fire VM-titler for Red Bull. Spesielt tydelig ble dette da han fikk Charles Leclerc som teamkamerat, og det viste seg at den unge føreren fra Monaco kjørte fortere.

Sebastian Vettel er 32 år, og det er ikke uvanlig for racerførere å dabbe litt av når man har passert tretti. Noen gjør det definitivt ikke, og er på høyden helt til de har passert 40, men for andre skjer det noe i denne alderen. Mange får et litt annet perspektiv på livet; du oppdager at livet består av mer enn å bare kjøre racerbil, du orker kanskje ikke å trene så hardt fysisk og mentalt lenger, kanskje du får barn og ønsker å være mer sammen med dem, du har reist verden rundt i femten år og begynner å bli litt lei de samme stedene, som F1-stjerne har du tjent så mye penger at du ikke vet hva du skal gjøre med alle pengene og så videre.

Dette tror jeg til en viss grad har skjedd med Vettel.

Det store spørsmålet nå er om Vettel forlater Formel 1 for godt, eller om han likevel tar noen år til?

Et rykte er at han bytter plass med Carlos Sainz i McLaren. Altså at Sainz går til Ferrari og Vettel til McLaren. Det kan hende, men jeg er usikker på om Vettel ønsker å kjøre for et team han ikke kan vinne for – før de nye bilene kommer i 2022. Renault har også vært nevnt som et alternativ, men jeg er usikker der også.

Hvis Vettel gir seg med Formel 1, vil han da kjøre noe annet? Flere F1-førere har gått til DTM, men er jeg svært usikker på om det eksisterer noe DTM i 2021, nå som kun BMW står igjen. Et innhopp i 24-timersløpet på Le Mans, eller eventuelt en full sesong i World Endurance Championship, kan være et alternativ. Det mesterskapet består av langt færre løp enn Formel 1, og kan lettere la seg kombinere med Vettels liv som familiefar. IndyCar har jeg ingen tro på at Vettel ønsker å kjøre, spesielt på grunn av den høye risikoen ved å kjøre på ovalbaner. Ellers er det jo noen tidligere F1-førere som har gått til Formel E. Det kan også være et alternativ om man vil vise samfunnsansvar og gjøre noe godt for verden.

Jeg blir ikke overrasket om Vettel gir seg for godt. At han gjør som sin landsmann Nico Rosberg, og heller ønsker å fokusere på andre prosjekter i tiden fremover. Og ikke minst bruke mer tid på hytta…

Det har også dukket opp et rykte om at Vettel vil gi seg allerede nå, og at han ikke kommer til å kjøre noen løp i år – om det blir noen. Og at Antonio Giovinazzi vil erstatte han i år. Men det høres litt vel drastisk ut.

Så hvem vil erstatte Vettel i Ferrari? Jeg har allerede nevnt Sainz, og han ligger nok godt an. Daniel Ricciardo kan også være et alternativ. Ellers er jo Antonio Giovinazzi italiensk, og kan således passe godt hos Ferrari. En annen fordel med Giovinazzi er at han vil bli en klar nummer to bak Leclerc, og Ferrari har god erfaring med å ha en førstefører og en andrefører. Sainz og Ricciardo vil nok ikke like lett akseptere å være andreprioritet etter Leclerc. Sergio Perez har også vært nevnt, for å ikke å snakke om Mick Schumacher, som allerede er en Ferrari-junior…

Nyheten om Vettel var også et etterlengtet samtaleemne i Formel 1 om dagen. Det skjer jo ikke så mye annet mens vi venter på at sesongen forhåpentligvis skal starte, men nyheten om Vettel kan starte et skred av spekulasjoner om hvem som kjører hvor neste sesong.

Ellers er fortsatt planen til Formel 1 å starte den første helgen i juli i Østerrike. Får de til det, blir det mest sannsynlig et nytt løp på Red Bull Ring helgen etter. Så er planen å kjøre på Silverstone, men der har det dukket opp noen skjær i sjøen. Silverstone vil visstnok ha mer penger enn de er tilbudt fra Liberty for å arrangere løpet – altså helt motsatt av hva som er vanlig, hvor arrangørene betaler F1 for å komme. Det er også snakk om at britiske myndigheter vil kreve en fem dagers karantene for alle i F1-sirkuset når de kommer fra Østerrike. Men det kan jo løses ved at man har to uker mellom det siste løpet i Østerrike og det første i Storbritannia.

Noen mener fortsatt det ikke blir kjørt noen F1-løp i år, fordi koronaviruset fortsatt er ute av kontroll. Andre igjen mener F1 har så mye makt og penger, at de klarer å komme til enighet med myndighetene i de landene hvor de skal kjøre, slik at de får gjennomført løpene med strenge restriksjoner og uten tilskuere – fordi en sesong uten F1 kan få katastrofale konsekvenser for tusenvis av arbeidsplasser – og fordi folk verden over nå er sulteforet på underholdning.

Dette skal vi snakke mer om Viaplay Motor Pod denne uken!

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og Viasport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.