Hjem Nyheter Teamene enige om 5-årsplan

Teamene enige om 5-årsplan

Foto: Mercedes
Corona-krisen kan ha vært faktoren som sikrer fremtiden for Formel 1.

Selv om Corona-krisen har skapt store vanskeligheter for mange av teamene, kan det også vise seg å være en faktor som har tvunget frem et regelverk som skal være med på å sikre sportens fremtid.

De siste ukene har diskusjonen mellom FIA og teamene rundt fremtidige endringer virkelig begynt å gi konkrete resultater.

I følge en rekke kilder er det nå bekreftet at kostnadstaket reduseres fra 175 millioner dollar til 145 – i tillegg inkluderer det nye regelverket også et handicap-system for aerodynamikk og ytterligere bruk av standardkomponenter og felles programvare.

LES OGSÅ: – Renault blir i Formel 1

Skeptiske Ferrari

Den store diskusjonen har vært nivået på kostnadstaket, der særlig Ferrari har strittet imot, til tross for tøft press fra de andre teamene.

McLaren og Zak Brown har vært en pådriver i prosessen, og har vært tydelige på at de kunne tenke seg en reduksjon helt ned til 100 millioner dollar – mens Ferrari har vært like tydelige på at 145 er et absolutt bunnivå.

Det nye forslaget har en planlagt reduksjon fra 145 millioner i 2021, 140 i 2022 og 135 etter det.

LES OGSÅ: Sånn blir kanskje 2020-sesongen

Ferrari har vært skeptiske, ikke minst fordi det vil bety at de må ha langt færre ansatte som jobber med F1. Nå ser det imidlertid ut som også de røde er enige, og at de vil finne andre oppgaver for de som blir til overs.

Lettere for mindre team

I tillegg til kostnadstaket, innebærer den nye avtalen også en helt nytt handicap-system for å jevne ut de aerodynamiske forskjellene. Det betyr at teamene som ligger lengst bak, vil få lov til å bruke mer tid i vindtunnel, og til CDF-utvikling sammenlignet med toppteamene.

I tillegg åpnes det for flere felles komponenter, noe som vil gjøre at utviklingskostnadene går ned.

Når alle teamene er enig, må den nye avtalene vedtas av FIAs World Motor Sport Council.

Trolig vil dette skje gjennom en elektronisk avstemning tidlig neste uke, i stedet for å vente på det neste planlagte møte, som etter planen skal avholdes i midten av juni.