Hjem Nyheter Hvor ble det av farten til Ferrari?

Hvor ble det av farten til Ferrari?

Målinger viser at Ferrari har mistet nesten 10 km/t ut av siste sving på Red Bull Ring siden i fjor – hvor sitter problemet?

Farten på F1-biler måles også på målstreken, noe som gjør at det er mulig å sammenligne hva som har skjedd med Ferrari siden i fjor. Da hadde de røde en fart på 297.1 km/t etter å ha akselerert ut av den siste svingen – i år var tilsvarende hastighet bare 287.7 km/t.

Spørsmålet er om problemet ligger i aerodynamikken, eller om det er Ferrari-motoren som gir mindre effekt enn i fjor?

Red Bull Ring er en bane som straffer team med lav topphastighet. I fjor satte Leclerc pole postion med 1:03.003 – i år kjørte han på 1:03.923 i Q3 – det er nesten et helt sekund bak. Vettel kjørte på 1:03.6 i Q2 i 2019, med bare 1:04.2 i 2020. Det er 0.6 sekunder bak.

Reduksjonen i hastighet gjelder også for de to andre teamene som kjører med Ferrari-motorer. Det kan tyde på at problemet ikke ligger i aerodynamikken. Kimi Raikkonen kjørte på 1:04.1 i fjor, mens i år var ingen av Alfaene bedre enn 1:05.1 og ute allerede etter Q1. For Haas kjørte Kevin Magnussen på 1:04.0 i fjor – mens i år var tilsvarende tid 1:05.1 – 1,1 sekund bak.

Formulaspy.com har analysert de andre teamene – og det viser små endringer i toppfarten for både Red Bull, McLaren og Mercedes. Sånn sett ser det ut som om motorene til Mercedes, Honda og Renault fortsatt har omtrent samme effekt, mens de endringene vi ser trolig skyldes endringer i aerodynamikken.

Sjansene for at alle teamene som kjører med Ferrari-motor har vesentlig dårlige aerodynamikk enn i fjor er trolig ganske liten.

Selvsagt er det lett å lede mistanken mot diskusjonen rundt bensingjennomstrømmingen hos Ferrari i fjor – og ikke minst forliket mellom FIA og teamet som førte til protester fra andre av teamene.

Mistankene gikk på at Ferrari hadde funnet en måte å omgå regelverket som reduserer bensingjennomstrømmingen til 100 kilo i timen.

Etterforskningen av Ferrari førte til en rekke presiseringer i regelverket, og innføringen av ytterligere en sensor for å måle bensingjennomstrømming.