Hjem Nyheter Full fyr rundt straffen til Racing Point

Full fyr rundt straffen til Racing Point

Ingen av partene er fornøyd med dommen i saken der Renault har protestert mot årets Racing Point-bil – minst like misfornøyd er mange av de andre teamene som mener dommen fremstår som svak.

Diskusjonen rundt RP20 har gått høyt siden den ble lansert før årets sesong. Protesten fra Renault har gått på luftinntakene til bremsene, en del som Racing Point kjøpte fra Mercedes i fjor, men som var på listen over deler teamet måtte designe selv fra og med i år.

Racing Point har vært svært klare på at de hadde gjort designet selv, men dommen fra FIA sier altså at det er Mercedes som har designet årets luftinntak, ikke Racing Point.

Det er de bakre luftinntakene Racing Point blir straffet for å ha brukt, de fremre er nemlig identiske med de teamet brukte i 2019. Disse ble designet av Mercedes – men altså i et tidspunkt der dette var tillatt. De bakre luftinntakene ble ikke brukt som et resultat av måten 2019-bilen var designet på.

Dommen gir Racing Point et trekk på 15 poeng i konstruktørmesterskapet, en bot på 400.000 euro og to advarsler. Vurderingen er likevel at teamet ikke kan «glemme» hvordan delene er designet, og tillater at teamet bruker dem resten av sesongen.

Prinsipielt interessant

FIA har kommet med et 14 sider langt dokument som forklarer bakgrunnen for dommen, og teamene vil selvsagt nå sette seg grundig inn i detaljene.

Racing Point har hele tiden vært helt åpen på at de har basert designet sitt på Mercedes W10. De har hevdet at designet er basert på foto av bilen, og forsøkt å gjenskape bilen ut fra dette, noe som har gjort dem til ett av de raskeste teamene på griden.

Strategien til Racing Point – og ikke minst suksessen – har selvsagt også startet en større debatt der mange hevder vi vil få et mesterskap der noen få utvikler, og resten kopierer. Derfor har FIA sagt i forbindelse med dommen at de vil innføre langt strengere regler for 2021 for å unngå tilsvarende saker i fremtiden.

Bakgrunnen for at Racing Point nå blir straffet, er at FIA vurderer det slik at de har gjort mer enn å bare se på bilder av fjorårets Mercedes, men at de også skal ha fått CAD-modeller og andre data som har gjort det mulig å lage bortimot eksakte kopier.

Dette står i sterk kontrast til hva Racing Point hele tiden har hevdet, nemlig at de har utviklet delene selv.

Konkurrenter stiller spørsmål

– De har hevdet at de har kopiert bilen ut fra biler, men det er klart etter å ha lest dokumentene at dette ikke stemmer, og da er det naturlig å stille spørsmål med andre deler av bilen også, sier teamsjefen til McLaren, Zak Brown.

Han sier at det selvsagt finnes mange dyktige folk der ute, men at å kopiere en bil så ned i detalj må kreve langt mer enn bare noen bilder av bilen.

– Jeg mener at når denne informasjonen kommer frem om luftinntakene til bremsene, er det naturlig å spørre hvilke andre deler på bilen som heller ikke er laget basert på fotografier, sier Brown.

Brown mener dette bare er toppen av et isfjell, og at man nå må se på hva som faktisk ligger bak.

Han får imidlertid svar fra Racing Points Otmar Szafnauer.

– Jeg er overrasket over hvor lite han vet om reglene i F1. Det virker som han vet mer om historisk racing enn om Formel 1.

Racing Point har 24 timer på seg til å bestemme seg om de skal anke dommen eller ikke, det samme vurderer også Renault, som mener nok mener straffen er for lav.

– Vi må balansere forholdet mellom hva som er viktigst for sporten, og hvor konsistent vi mener at straffen er. Det er ikke opplagt om vi vil anke eller ikke – så det er ikke en enkel vurdering sier teamsjef Cyril Abiteboul.

Otmar Szafnauer på sin side sier at kostnadene til å leie inn advokater til å fremme en anke, kanskje kan bli like store som boten de har fått – og det også vil spille inn i deres vurdering.

Fikk deler etter at de var på listen

Det er flere ting som gjør saken mer forvirrende. En av dem er at det i dommen sies at teamet mottok et komplett sett med luftinntakene fra Mercedes den 6. januar – det er seks dager etter at denne komponenten kom inn på listen over deler som teamene må designe selv.

FIA sier imidlertid at det ikke var noe i denne leveringen som ikke også hadde blitt levert til Racing Point lovlig i 2019.

Fra Mercedes sin side sier de at de ikke hadde noen problemer med å levere en slik del, ettersom de allerede hadde gjort dette i 2019. Problemet er altså at selve leveringen skjedde etter at det ble forbudt.

Ikke fornøyd med dommen

Det de mange av konkurrentene ikke er fornøyd med, er at Racing Point får lov til å fortsette å bruke delene som FIA mener at de har skaffet seg ulovlig. De har riktignok fått en straff – men det blir selvsagt en vurdering om denne er streng nok, når man ser hvilke fordeler teamet har.

– Fakta er at når de kan fortsette å bruke disse delene, har det stor innvirkning for teamene lenger ned på grid, både når det kommer til seierspenger, rekkefølgen i mesterskapet, sier Claire Williams.

Hun sier at normalt vil et team få to løp til å rette opp ulovligheter, og at det virker rart at Racing Point skal få kjøre med disse delene hele sesongen.

Hun får støtte fra Abiteboul som påpeker at et team bruker rundt 20 prosent av tiden i vindtunnel til å utvikle disse delene.

– Dette er en svært viktig del av bilen, sier han.

Ferrari er også svært interessert i denne saken, og var en av de første som kom ut og sa at de var svært interessert i å forstå konsekvensene.

– Det er klart at det er et brudd på reglene. Spørsmålet er om straffen er riktig. Vi har 24 timer på oss til å gå igjennom dokumentet og forstå hva som ligger bak.

Denne saken er ikke over

Toto Wolff i Mercedes sier at han oppfatter at FIA har forsøkt å finne en slags gylden middelvei – men at det egentlig bare har gjort frontene enda steilere.

– Jeg tror at FIA ønsket å komme opp med en løsning som alle kunne leve med, nå er Racing Point forbannet fordi de mener de har en god sak – mens på den andre siden er det i ferd med å danne seg en liten gruppe som ønsker å gå etter Racing Point fordi de ikke har samme fart som dem.

Renault har allerede sagt at de vurderer å protestere på andre deler av bilen til Racing Point, andre team at de vil protestere på dommen – det er fortsatt en grunn til at vi kaller dette et F1 sirkus.

Se også denne videoen fra The Race – forklarer detaljene i saken: