Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: 2020 – et år for historiebøkene

Atle Gulbrandsen: 2020 – et år for historiebøkene

For ikke mange ukene siden var vi redde for at det ikke kom til å bli noen Formel 1-sesong i 2020 i det hele tatt. Nå er vi i stedet i ferd med å få en helt unik sesong, som kommer til å skille seg ut i historiebøkene.

De siste sju helgene har vi gjennomført årets seks første løp, og ikke overraskende er det Lewis Hamilton som leder VM. Men jeg synes løpene har vært bra, og det har vært imponerende å se hva førere og team som Max Verstappen, Charlec Leclerc og Racing Point har fått til.

Mellom løpene har det kommet store nyheter på løpende bånd, noe som har gjort at Formel 1 har vært på «alles» lepper de siste ukene. Som for eksempel at Sainz tar plassen til Vettel i Ferrari, at Ricciardo skal til McLaren, at Alonso gjør comeback i Renault, at Racing Point har fått straff for kopiering, at Perez testet positivt på Covid-19 og måtte bli erstattet av Hülkenberg, at qualifying-mode blir forbudt og andre store og små nyheter.

Noe av det mest interessante i årets sesong blir imidlertid kalenderen. Allerede har vi hatt dobbeltløp i Østerrike og Storbritannia, og det blir trolig dobbeltløp i Bahrain også – hvor muligens det andre løpet vil gå på en annen banekonfigurasjon enn den første. I tillegg skal Formel 1-sirkuset tilbake til gamle baner som Imola og Nürburgring, og kanskje til og med Istanbul. Og for første gang i historien skal det bli kjørt Formel 1-løp på Mugello i Italia og Algarve i Portugal. 2020 blir altså en helt unik sesong i F1-historien.

For selv om også 2021 vil bli preget av koronaviruset, så er det ikke sikkert det blir kjørt på Mugello og Algarve igjen, så 2020 kan bli den eneste sesongen med F1-løp på disse banene. Og det skal bli spennende å se hvordan førere og team klarer å tilpasse seg en helt ny utfordring. Og i løpet på Imola blir det bare en trening på halvannen time før det braker løs med kvalifisering. Ellers er det stor spenning rundt løpet på Nürburgring i oktober. Jeg har selv måttet reise hjem fra Nürburgring i oktober to ganger uten å ha fått kjørt løp på grunn av enten snø eller tåke…

Alt dette er med på å gjøre F1-sesongen 2020 til en av de mest spennende på lenge.

At 2022 blir spennende vet vi, for da kommer de helt nye bilene, men mye tyder også på at 2021 blir spesiell. Jeg har vondt for å tro at vi har en ferdig kalender for 2021 ved årsskiftet, og det er mye som tyder på at også neste sesong blir såkalt «fluid», altså at sesongen blir til utover i året når man ser hvordan viruset utvikler seg i de ulike landene.

Dette er selvsagt ingen drømmesituasjon for alle oss som jobber med Formel 1. Vi har riktignok en utrolig morsom jobb, men det er ikke til å stikke under en stol at det er enklere å planlegge året når man vet hvilke 22 helger man skal jobbe, og at det ikke blir slik som i år hvor man ikke kan legge noen planer fordi det kan dukke opp et F1-løp nær sagt når som helst.

Men slik er det i år, og kanskje også neste år, og det må vi som jobber med F1 bare akseptere. Det viktigste er tross alt at det blir kjørt løp.

Bare det å få til store internasjonale idrettsarrangement i denne pandemien er en bragd. Formel 1 klarer det på grunn av sine store økonomiske muskler, men jeg ser at flere andre mesterskap sliter. Heldigvis er de fleste mesterskapene som vi har rettighetene til på Viaplay og V Sport i gang, og denne helgen har vi vist Formel 1, Formel 2, Formel 3 og Porsche Supercup fra Circuit de Barcelona-Catalunya, MotoGP, Moto2 og Moto3 fra Red Bull Ring, NASCAR på rovalen på Daytona, kvalifisering til Indianapolis 500, Supercars fra Darwin, World Endurance Championship fra Spa og Carrera Cup Scandinavia fra Karlskoga.

I tillegg til mye motorsport på TV opplever vi en enorm interesse for vår nye podkast, Viaplay Motor Pod, og det er hyggelig. Hver episode blir nå nedlastet/strømmet over 3000 ganger, og vi er snart inne på Topp 100-lista over norske podkaster. Denne uken kommer det imidlertid ingen podkast, men vi er tilbake med en ny episode neste tirsdag, hvor vi blant annet skal oppsummere Spania GP, se fremover mot Belgia GP og bli bedre kjent med Henning Isdal.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.