Hjem Nyheter Slutten for det siste familieteamet i F1

Slutten for det siste familieteamet i F1

Salget av Williams til Dorilton Capital er slutten på en æra med familieeide team i F1.

Kanskje var allerede Williams et team som hadde overlevd seg selv – noe så spesielt som et team eid og drevet av en familie, i en idrett som har blitt stadig har blitt mer og mer business. Med en sterk Frank Williams, som aldri ville gi slipp på hva han hadde brukt hele livet på å bygge opp.

Samtidig har de hatt behov for penger – og det har blitt stadig vanskeligere å finne noen som er villig til å bidra med denne mengden penger, uten at familien måtte gi fra seg kontrollen.

LES OGSÅ: Atles blogg

For noen år siden dukket den første kanadiske milliardæren opp sammen med sønnen sin. Lance Stroll fikk en plass hos Williams, men etter bare et år tok pappa Lawrence med seg pengene sine videre til Racing Point.

I dag er det er det en annen kanadier med en enda rikere far, Nicholas Lafiti, som sammen med Mercedes-junior George Russel som sitter i teamet, begge med kontrakt ut 2021.

Vil være en konstruktør

Williams er et team som er bygget på og av ingeniørkunst. Selskapet har utviklet teknologi som har vist seg å være verdifull også utenfor F1.

Teamsjef Claire Williams har vært meget tydelig i striden mellom Racing Point og FIA – de ønsker ikke at sporten skal handle om kopiering.

I fjor solgte de mesteparten av selskapet Williams Advanced Engineering som en del av prosessen med å refinansiere og forberede selskapet for nye investor.

LES OGSÅ: Alle 10 teamene har skrevet under Concorde-avtalen

Claire Williams har også vært klar på at de har hatt samtaler med flere svært interessante investorer – noe som altså nå har ført frem til en avtale med Dorilton Capital verdt 152 millioner dollar.

Teamet vil fortsatt hete Williams Racing – og vil fortsatt bære FW som en del av navnet – noe som har vært en tradisjon langt tilbake på 70-tallet. Teamet vil fortsatt ha hovedkvarteret sitt i Growe, men det kan nok forventes store endringer likevel.

Det beste de kunne få til

Trolig var dette den beste løsningen for Williams – samtidig som det for den nye investoren trolig fremstår som en fornuftig investering takket være nye regler og ikke minst kostnadstaket og en ny Concorde-avtale.

Det er nok også en stor fordel for Williams at Dorilton er et selskap som først og fremst er ute etter kortsiktig profitt, menn et selskap som fremholder deres langsiktighet.

Williams har gått med betydelige tap de siste årene, det er neppe noe de nye eierne ønsker å fortsette med – men da kreves det både investeringer som kan gi teamet suksess. Samtidig har F1-historien gang på gang vist oss at penger ikke i seg selv er en garanti for å lykkes.

Det er enda ikke kjent hvordan salget av Williams vil påvirke ledelsen og organiseringen av teamet.