Hjem Nyheter Derfor har Carey vært viktig for Formel 1

Derfor har Carey vært viktig for Formel 1

Foto: Aron Suveg/Red Bull Content Pool
Etter fire svært hendelsesrike år takker Chase Carey av som sjef for Liberty og den kommersielle delen av F1 og overlater roret til den tidligere Ferrari-sjefen Stefano Domenicali. Vi har sett på noen av de viktigste tingene som har skjedd under hans ledelse.

Mottagelsen av Domenicali som ny sjef for Liberty har vært svært god. Både teamsjefer, førere og journalister har kommet med svært positive omtaler av den tidligere teamsjefen, og det virker som det er svært få som frykter at han vil preges negativt av sin tidligere arbeidsgiver.

LES OGSÅ: Russel vil ha alternativspor i Bahrain

Det mange imidlertid er spente på, er selvsagt hvordan han vil klare å følge opp det arbeidet som Carey og resten av gjengen i Liberty har fått på plass etter at Bernie måtte slippe taket med sine ganske konservative hender…

Her er noen av de viktigste endringene som har skjedd:

Nye fans

Allerede under testingen før 2017-sesongen oppdaget vi at noe var i ferd med å skje. Plutselig postet teamene videoer i sosiale medier – noe som aldri ville vært lov i Ecclestones tid.

Så fulgte også F1 på med mengder av tilgjengelig innhold i kanaler der det tidligere regimet i all hovedsak hadde vært opptatt av å slette og anmelde eventuelle delinger.

Som et eksempel er dette veksten i antallet følgere i sosiale medier:
2017      11.2 millioner    +54.9% fra 2016
2018      18.5 millioner    +53.7% fra 2017
2019      24.9 millioner    +32.9% fra 2018

Et annet element er selvsagt Drive to Survive-serien på Netflix som ga nye fans et innblikk i hva som foregår innad i teamene – og ga et helt ny forståelse for hvor viktig de ulike strategiene er for resultatet i et F1 team. Det presenterte oss også for andre personligheter i paddock enn bare førerne.

I tillegg har lanseringen av en egen tv-kanal og podcasten Beyond the Grid bidratt til å åpne opp det utrolige store innholdsuniverset som F1 har å by på.

Fornyelsen inkluderer også en betydelig digitalisering – ikke minst i form av simracing.

Nye eventer

Det å finne nye steder å arrangere F1-løp er ofte både vanskelig og lange prosesser. Carey har valgt å bytte Malaysia og finne nye arrangører som Vietnam og Nederland – til tross for at begge disse to nye eventene ble offer for pandemien – viser det en evne og vilje til fornying.

Samtidig har Carey og Liberty vært opptatt av å sikre tradisjonelle baner som Silverstone, Monza, Suzuka og Spa-Francorchamps.

Foreløpig har vi bare sett litt oppvisning på Zandvoort – her fra 2019.
Foto: Marcel van Hoorn / Red Bull Content Pool

Hockenheim var i ferd med å bli droppet fra kalenderen – men takket være Mercedes ble løpet beholdt – og alle som så 2019-utgaven – er nok svært fornøyd med den avgjørelsen – ja kanskje bortsett fra Mercedes da…

Ikke alt har gått inn – ett av dem er løpene i Miami som ser ut til å være vanskelig å få til riktig enda.

Nye regler fra 2022

Til tross for en økende popularitet – er det liten tvil om at F1 har en utfordring med den sterke dominansen fra enkelte team – Mercedes har tross alt vunnet alle mesterskap siden 2014.

Derfor har det lenge vært en plan om å redusere avstanden mellom teamene – og gi mulighet for større uforutsigbarhet om hvem som kommer til å vinne.

Under ledelse av Liberty, har teamene blitt enige om et regelverk som vil gjøre det lettere å kjøre forbi hverandre uten hjelp av dagens litt kunstige åndedrett i form av DRS.

På toppen av dette har teamene komme frem til et kostnadstak som gradvis skal reduseres gjennom de neste årene.

Ny Concorde-avtale

Kanskje har pandemien ført med seg noe godt – nemlig at alle teamene forstå viktigheten av å komme frem til en ny Concorde-avtale. Denne regulerer blant annet fordeling av rettighetspengene mellom teamene – noe som har vært viktig for å beholde team som Haas, Renault og flere andre.

Også toppteam som Mercedes har vært misfornøyd med favoriseringen av Ferrari som har ligget i bunnen av den gamle avtalen.

Resultatet var at alle dagens 10 team har bekreftet din deltagelse – i hvert fall ut 2025.

Pandemien

Det mest imponerende er nok likevel evnen Chase Carey og Liberty har hatt til å navigere gjennom en svært vanskelig 2020 sesong.

Riktignok startet det dårlig med et løp i Australia der ingenting var klar før noen timer før første trening skulle startet.

Allerede etter kort tid var han imidlertid svært tydelig på at F1 skulle finne en måte å gjennomføre sesongen på – selv om det ville ta tid. Så mens vi satt og sa det ene løpet etter det andre bli kansellert – men Liberty jobbet målrettet og klarte å få på plass en plan for åtte løp i Europa som en start – og utviklet seg til en nesten utrolig sterk sesong som ser ut til å lande på 17 løp.

Stefano Domenicali den gangen han var teamsjef i Ferrari.
Foto: STUDIO COLOMBO X FERRARI