Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Hvilken vei skal Formel 1 gå?

Atle Gulbrandsen: Hvilken vei skal Formel 1 gå?

Etter nyheten om at Honda trekker seg som motorleverandør i Formel 1, er vi nødt til å stille spørsmålet; hvilken vei skal Formel 1 gå?

Formel 1, verdens raskeste, mest høyteknologiske og desidert mest populære motorsportmesterskap, er inne i en rivende utvikling. Interessen virker rekordhøy over hele verden, og mange gir Netflix-serien Drive to Survive mesteparten av æren. I 2022 kommer det helt nye biler som etter planen skal skape enda tettere racing, mer spennende løp og jevnere konkurranse mellom teamene. Alle team har skrevet under en ny Concorde-avtale hvor de forplikter å være med i sporten til og med 2025-sesongen, og budsjettaket som innføres vil forhåpentligvis gjøre at også teamene i midtfeltet kan yppe seg mot de største. Legg til at Formel 1 har en plan for å bli karbonnøytrale i 2030, at de har lansert en stor kampanje for mer mangfold i sporten og at de er i ferd med å gjennomføre en utrolig underholdende sesong i koronaåret 2020, så vil jeg påstå at fremtiden til dette idrettsmesterskapet aldri har sett lysere ut.

Men det er en elefant i rommet, og det er motorene.

I forrige uke kom sjokknyheten om at Honda trekker seg fra Formel 1 etter 2021-sesongen, og dermed må Red Bull og Alpha Tauri finne en ny motorleverandør (om de ikke tar over driften av Honda-motorene selv). Formel 1 står da igjen med kun Mercedes, Ferrari og Renault som motorleverandører, fordelt på ti team, og det er svært lite sannsynlig at det kommer inn en ny motorleverandør de neste årene.

Hvorfor trekker Honda seg?
Honda forklarer sin exit med at Formel 1 ikke passer inn i deres strategi for å bli karbonnøytrale. Noen finner det litt pussig, da Formel 1 har en strategi om nettopp det samme, og faktisk har som mål å bli karbonnøytrale før Honda. Dessuten går dagens F1-motorer for å være de mest drivstofføkonomiske hybridmotorene i verden, og er således proppet med teknologi som kan gjøre at vanlige biler forurenser mindre. Men Honda står på sitt, og mener det er bedre bruk av ressurser å la alle de hundrevis av folkene som nå jobber i deres Formel 1-avdeling heller jobbe med å utvikle nye elmotorer til gatebilene, for eksempel.

Det er ikke vanskelig å forstå Honda. Global oppvarming er kanskje vår tids største utfordring, og vi må alle gjøre det vi kan for å forurense mindre – ikke minst bilfabrikkene, som historisk har vært en stor bidragsyter til klimagassutslippene.

Det at Honda trekker seg fra Formel 1 gjør at mange stiller spørsmålet om Honda er den eneste motorleverandøren i F1 som tenker slik, eller kan det skje at Mercedes, Renault eller Ferrari trekker seg også?

Hvordan blir fremtidens motor i F1?
Så hva gjør Formel 1 nå? Hvilken vei skal Formel 1 gå?

Etter planen skal det komme et nytt motorreglement i 2026, men flere tar nå til orde for å fremskynde de nye motorene. Dagens 1,6 liters V6 turbomotorer er kostbare, har ikke den lyden mange fans ønsker seg og har siden introduksjonen vært totaldominert av Mercedes.

Så hvordan bør de nye Formel 1-motorene være?

Ett alternativ er å tenke at Formel 1 først og fremst skal være underholdning, og at sporten derfor kan introdusere en gammeldags og rimelig forbrenningsmotor med masse lyd og enda flere hestekrefter. Da vil fokuset være god racing og ikke teknologisk utvikling som skal være relevant for bilindustrien. Også kan man se helt bort fra hele miljøspørsmålet, da forurensningen fra 20 F1-biler er en dråpe i havet uansett.

Jeg tror mange fans ønsker seg denne løsningen, men hva skjer da med Mercedes, Ferrari og Renault? Ønsker de å være med på dette? Det tviler jeg på, og da måtte F1 ha klart seg med team som Red Bull, McLaren, Williams osv. – som alle kjøpte/leaset motorer av en eller flere ukjente leverandører, slik som Cosworth, Judd, Hart, Yamaha osv. tidligere i historien.

Et annet alternativ er gjøre Formel 1 enda mer relevant for bilindustrien enn i dag, og da tror jeg bilfabrikkene ønsker seg elbiler i Formel 1. Om elbiler er den endelige løsningen for å gjøre bilisme nærmest utslippsfritt eller ikke, strides de lærde om, men akkurat nå er det el de fleste bilfabrikker satser på. Og det er jo ikke tilfeldig at Forme E er det bilsportmesterskapet hvor flest bilfabrikker er involvert i dag. Sju store bilfabrikker er involvert i Formel E, og andre sterke merkenavn som Virgin, Venturi og Mahindra har egne team i det elektriske mesterskapet.

Mange fans grøsser nok av tanken på at Formel 1 skal bli elektrisk, men det er ikke helt utenkelig. Hvis alle biler som selges på gata er elektriske om noen år, hvorfor skal da Formel 1 ikke være elektrisk? Og med den rivende utviklingen det er på elbiler i dag er det ikke utenkelig at en elektrisk F1-bil kan gå fortere enn dagens F1-bil om noen år. Bare se på Volkswagen som har satt rekord på Pikes Peak og Goodwood med sin elektriske racerbil. Skjer dette blir lydbildet noe helt annet enn i dag, men kanskje den oppvoksende generasjon, som har blitt kjørt til barnehagen i baksetet på en Tesla, er mer opptatt av fart og god racing enn hvordan motorene låter?

Et tredje alternativ ble lansert av den tidligere F1-designeren Gary Anderson her en dag. Han ønsker at Formel 1 skal tilbake til en enklere forbrenningsmotor, men at man fortsatt skal ha et hybridsystem som regenerer energi fra blant annet bremser. Han foreslo til og med at Formel 1 og IndyCar kunne ha de samme motorene for å spare penger og knytte til seg flere motorleverandører (Honda fortsetter i IndyCar, selv om de trekker seg fra Formel 1).

Hovedpoenget til Anderson var imidlertid drivstoffet. Selv om han mener det skal kjøres med en forbrenningsmotor, så mener han Formel 1 må bort fra fossilt drivstoff. Formel 1 har jo allerede en plan om å innføre biodrivstoff.

Biodrivstoff har dessverre også noen problematiske sider ved seg, så et annet alternativ, som F1-ingeniøren Pat Symmonds (som nå jobber for F1) har nevnt, er å fange CO2 i atmosfæren for å lage et flytende drivstoff. Dette er langt utenfor mitt fagfelt, så hvordan det fungerer i detalj, om dette også har noen negative sider og om det er mulig for F1, vet jeg ikke.

Men det høres jo forlokkende ut med en motorteknologi som både vil være et viktig, ja for å ikke si revolusjonerende, bidrag for å redde planeten og som er attraktiv for bilfabrikkene – samtidig som F1-fansen får en rask motor med heftig lyd.

Andre alternativer igjen er for eksempel hydrogen. Det skal bli uansett bli spennende å følge disse diskusjonene fremover.

Alt dette skal vi snakke mer om i helgens Formel 1-sendinger fra Nürburgring på Viaplay og V Sport. Og det var også tema i Viaplay Motor Pod denne uken, som du må få med deg!

F1 tilbake til Nürburgring
Jeg gleder meg veldig til å kommentere F1 fra Nürburgring igjen. Sist det ble kjørt løp der var i 2013, og jeg hadde aldri trodd at F1 skulle tilbake. Men i 2020 er alt mulig, og nå skal det altså kjøres løp 600 meter over havet i Eifel i oktober. Jeg blir ikke overrasket om det begynner å snø!

Selv har jeg kjørt nesten 100 løp på Nürburgring for Møller Bil Motorsport i det tyske langdistansemesterskapet, som har alle sine løp på den tyske banen. Da kjører vi på den gamle Nordschleife, men på hver runde kjører vi også rundt Grand Prix-banen, slik at en runde blir nesten 25 kilometer lang. Jeg har nesten 1500 runder på Nordsløyfa, og det vil si at jeg har enda flere på Grand Prix-banen, ettersom jeg alltid er innom GP-banen + at vi har hatt masse tester hvor vi kun har kjørt GP-banen. Og to ganger har jeg måttet reise hjem uten å ha fått kjørt løp i oktober; en gang på grunn av snø og is, og en annen gang på grunn av tåke.

Personlig er ikke GP-banen på Nürburgring noen favoritt for meg, men den er nok morsommere å kjøre med en F1-bil enn en TCR-bil. Og jeg tror det kan bli et morsomt løp der på søndag, spesielt hvis været blir ustabilt.

Vi høres på lufta!

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.