Hjem Nyheter Horner og Wolff vil utsette økt innblanding av biofuel

Horner og Wolff vil utsette økt innblanding av biofuel

Foto: Mercedes

Teamsjefene for Red Bull og Mercedes, Christian Horner og Toto Wolff, ønsker en utsettelse av den økte innblandingen av biodrivstoff som er planlagt fra 2022.

Formel 1 har satt seg høye krav til bærekraft, og første steg på veien mot lavere utslipp er en innblanding av biodrivstoff med 5.75 prosent. I det nye regelverket, som opprinnelig var planlagt fra i år – men som på grunn av pandemien ble utsatt til 2022, var planen å øke innblandingen til 10 prosent. Målet er imidlertid det F1 kaller for 100 prosent bærekraftig drivstoff når neste generasjon motorer etter planen introduseres i 2025.

Diskusjonen rundt E10-drivstoff er imidlertid tett knyttet opp mot låsingen av motorreglementet som Red Bull ønsker, slik at de kan overta og drifte Honda-motorene når japanere trekker seg ut etter årets sesong.

Mercedes har gitt støtte til forlaget om å fryse regelverket fra 2022, forutsatt at man ikke innfører forslaget til «konvergens av ytelsene» – slik Ferrari har tatt til orde for.

Wolff sier at Mercedes ikke har noen sterk mening om E10 i seg selv, men sier at han uansett vurderer det som et «lite steg» og at det ikke er viktig for dem at det innføres fra 2022.

For Red Bull og Christian Horner, handler det om at en endring i innblandingen av biodrivstoff vil kreve mer motorutvikling, også fra 2022 – noe som selvsagt vil gjøre det vanskeligere for Red Bull å holde kostnadene nede om de skulle overta Honda-motorene.

– Jeg ville foretrekke at vi ikke går for E10. Det er laget et krav om en overgang til høyere innblanding fra 2022, men jeg ville foretrekke at vi går direkte til bærekraftig drivstoff når de nye motorene er på plass, i stedet for å øke innblandingen med ytterligere fem prosent i dagens drivstoff. Det vil medføre økte kostnader, sier Horner.

LES OGSÅ: 10 spådommer for 2021

Av motorleverandørene er det fortsatt Renault som stikker kjepper i hjulet. Mye av det skyldes nok politikk, og at franskmennene ikke synes Red Bull har vært like forståelsesfulle og samarbeidsvillige før de selv havnet i problemer.

Teknisk sjef hos FIA, Gilles Simon, har uttalt at målet er å ha på plass et nytt drivstoff allerede i 2023.

– Vi har ikke en komplett plan, men jeg kan si at målet vårt er å ha på plass et bærekraftig drivstoff innen 2023. Vi nærmer oss en løsning, men jeg kan ikke si i dag hvordan det vil bli. Det er litt for tidlig å si at vi har et nytt drivstoff i 23, men det er målet vårt nå, sier Simon.