Hjem Nyheter Wolff avslører hvor de taper til Red Bull

Wolff avslører hvor de taper til Red Bull

Foto: Mercedes-AMG - Steve Etherington
Mercedes var kanskje de som var minst overrasket over å bli slått av Max Verstappen går lørdagens kvalifisering. Nå avslører teamsjef Toto Wolff hvor de mener problemet sitter.

Det ble en tett og spennende kvalifisering i Bahrain, men som det så ut både på testing og de tre treningene, Max Verstappen var den raskeste føreren.

Hos Mercedes var de ikke overrasket, men samtidig godt fornøyd med at de har tettet avstanden så mye som de har gjort. Samtidig innrømmer Toto Wolff at W12 har noen klare svakheter.

LES OGSÅ: Verstappen tok første stikk

– Det er årets første løp, og Red Bull er den raskeste bilen på kvalifiseringen. Vi taper på toppfart, og du kan tydelig se at det er en forskjell. Vi taper litt på motorsiden nedover de raskeste strekkene, og vi er fortsatt ikke fornøyd med hvordan vi regenerer energi.

Woff sier at Honda-motorene ser ut til å ha blitt betydelig bedre.

– De har forbedret evnen til å utnytte den elektriske energien. For oss var det slik at vi gikk tom for energi mot slutten av runden, noe som ikke ser ut til å plage Red Bull. De er bedre enn oss på det området, men dette handler selvsagt ikke bare om en ting.

Han sier at han først og fremst er imponert over hvordan Mercedes-teamet har forbedret bilen etter testingen, og sier at de er klar til å ta opp kampen med Red Bull.

En av tingene det har blitt snakket mye om etter testing er om «low rake-konseptet» til Mercedes er rammet hardere av regelendringene for denne sesongen. Lewis Hamilton har hintet om at endringene ble gjort for å dytte Mercedes litt bakover.

Det er først og fremst regelendringene knyttet til gulvet, som er gjennomført for å redusere marktrykket og hindre at bilene blir enda raskere, Hamilton snakker om. I tillegg har Pirelli introdusert en ny dekkstruktur som har økt vektene med tre kilo.

LES OGSÅ: Skuffet over Drive to Survive

– Det er ingen tvil om at ser ut som om «low rake» bilene har mistet mer fart enn bilene med «high rake». Sånn er det bare. Vi må forsøke å finne vårt perfekte oppsett slik at vi kan kjempe mot konkurrentene. Bahrain var ikke den beste banen for oss i fjor heller, det ser ut til å være en banelayout som Red Bull håndterer bedre enn oss.

Wolff vil ikke si at det nødvendigvis betyr at W12 vil være raskere på andre baner.
– Det blir bare spekulasjoner ettersom vi aldri har kjørt andre steder enn her. Vi må bare se hva vi gjorde her de siste årene og forsøke å optimalisere dekk og andre detaljer slik at vi kan slå tilbake.

Gårdagens kvalifisering antydet at Mercedes kanskje var noe mer konkurransedyktig mot Red Bull på medium-dekk, men svaret får vi ikke før dagens løp starter klokken 17.00.