Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Monaco GP bør bli «time attack»

Atle Gulbrandsen: Monaco GP bør bli «time attack»

Fem løp er gjennomført i årets Formel 1-sesong, og vi har fått en drømmeduell mellom Max Verstappen og Lewis Hamilton. Interessen for F1 er høyere enn noen gang, og mesterskapet leverer drama og spenning i hvert eneste løp. Men løpet i Monaco bør bli en «time attack».

For å ta det siste først, nemlig Monaco Grand Prix. Det er fortsatt det mest prestisjefylte løpet på kalenderen, det mest glamorøse, det som får mest oppmerksomhet, en del av «The Triple Crown» sammen med 24-timersløpet på Le Mans og Indianapolis 500, et av de mest ikoniske idrettsarrangementene i hele verden, men det er også det kjedeligste løpet på kalenderen.

Med dagens Formel 1-biler er det så å si umulig å kjøre forbi hverandre i Monaco. I dagens løp tror jeg det var én forbikjøring, og det var Mick Schumacher som passerte Nikita Mazepin i hårnålsvingen på den første runden. Og på den del statistikker regner man faktisk ikke med forbikjøringer på den første runden…

Og da blir løpet et antiklimaks. For det er spennende med Formel 1 i Monaco. Bare det å se F1-biler kjøre rundt i det trange gatene med en snitthastighet på 170 km/t er heftig. Kvalifiseringen i Monaco er et av årets høydepunkter, og i går ble det helt fantastisk med en overraskende resultatliste med Leclerc på topp og Hamilton nede på sjuende. Dramatikken fortsatte søndag, da Leclerc ikke kom til start fordi det viste seg at en drivaksel hadde blitt ødelagt da han krasjet mot slutten av kvalifiseringen.

I løpet ble det spenning i forbindelse med depotstoppene da Mercedes ikke fikk av hjulet til Bottas, da de bommet på strategien til Hamilton, og Vettel (og senere Perez) klarte å lure seg forbi (riktignok uten at TV-produksjonen klarte å fange opp alt dette). Men utover det ble Monaco Grand Prix slik det pleier; køkjøring i 78 runder.

«Time attack»
Så hva kan man gjøre for at Monaco Grand Prix skal bli mer spennende? Er det mulig å bygge om banen? Selv har jeg lekt meg i Google Maps, og hatt noen ideer, men det er sannsynligvis helt urealistisk at banen noen gang vil bli bygget om på en slik måte at det blir mulig med forbikjøringer. Det måtte eventuelt være at man for eksempel lagde en lang pir ut i havna før tunnelen og skapte en kjempestor forbikjøringsmulighet der, men det er nok helt urealistisk.

Neste år kommer det helt nye biler i Formel 1, som vil gjøre racingen tettere og forbikjøringer enklere, men jeg tror ikke endringene vil være store nok til å skape forbikjøringsmuligheter i Monaco.

For de som så Formel E-løpet i Monaco, så vet man at forbikjøringer er mulig, men det var mye takket være «attack mode», som faktisk er et ganske smart system som fremstår som mer rettferdig enn DRS i Formel 1 (fordi det også kan brukes til å forsvare seg), så det kan være noe for Formel 1 å adoptere også.

Men uansett tiltak tror jeg det vil forbli ekstremt vanskelig med forbikjøringer i dette gateløpet, og da må enda mer radikale tiltak vurderes.

Rettighetshaver Liberty Media har allerede vist at de tør å tenke alternativt. Som i fjor hvor løpet på Imola gikk over to dager, eller Sakhir Grand Prix som gikk på ytterbanen i Bahrain. Min mangeårige kjepphest er Formel 1-løp på kvelden midt i uka, da jeg tror det hadde gjort at enda flere ville ha sett løpene på TV, og nå har jeg et nytt forslag; «time attack» i Monaco.

Såkalt «time attack» er en eksisterende bilsportgren som går ut på å kjøre fortest mulig over en runde. Omtrent som en kvalifisering med andre ord. Og ettersom kvalifiseringen i Monaco er det mest spennende, så synes jeg det hadde vært interessant om Liberty turte å teste ut Monaco GP som en «time attack» også på søndag.

I «time attack» så er det én og én bil på banen samtidig. Det blir med andre som et utforrenn eller som en fartsetappe i rally. Kanskje man kunne ha startet etter rekkefølgen i verdensmesterskapet, eller at lørdagens kvalifisering hadde avgjort startrekkefølgen. Utfordringen er selvsagt været. Skulle det for eksempel begynne å regne før de beste hadde fått startet sitt «time attack» så hadde det blitt veldig urettferdig. Slik er det jo i andre idretter med dette konkurranseformatet også, men kanskje det mest rettferdige derfor hadde vært en vanlig kvalifisering, og at denne var poenggivende istedenfor et løp hvor det er umulig å kjøre forbi hverandre.

Fantastisk sesongstart
Ser vi bort i fra søndagen i Monaco har årets sesong startet fantastisk. Løpene har vært spennende, og det faktum at det kun er fire poeng som skiller Max Verstappen og Lewis Hamilton i VM er helt enestående for interessen.

Og apropos interesse, den blir bare høyere og høyere. Vi setter rekorder på TV, podkasten vår Viaplay Motor Pod har nå rundt 8000 lyttere og Norges største aviser har begynt å dekke Formel 1 som de dekker skisport om vinteren. Vi som kommenterer blir stoppet på gata av nye seere flere ganger i uka, og jeg ser ingen grunn til at interessen skal synke.

Alle ingredienser er på plass; Netflix-serien som har revolusjonert interessen, spennende løp, en jevn duell i toppen, nye løp på kalenderen, forventningene til neste års biler, en troverdig bærekraftsplan, F1 er flinke til å ta samfunnsansvar, det er fullt kjør på sosiale medier – noe som er utrolig viktig for unge fans, økende mediedekning, mulighet til å spille alt fra F1 Fantasy til egne F1-ligaer i simracing – og ikke minst Dennis Haugers fantastiske tempo i Formel 3.

Og snart skal Formel 1-sirkuset til Baku – det kan bli ekstremt underholdende!

Dette, og mye mer, skal vi snakke om i denne ukens episode av Viaplay Motor Pod, så få med deg den. Følg oss gjerne på Facebook og Twitter i tillegg, også høres vi på lufta når vi starter med treningene fra Aserbajdsjan fredag den 4. juni!

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.