Hjem Nyheter Større batterier på vei mot F1

Større batterier på vei mot F1

Foto: Renault
Teamsjef i Mercedes, Toto Wolff, sier at de nye F1-motorene vil få en betydelig økt elektrisk kraft fra 2025.

Slik det ser ut nå vil F1 fortsatt bruke den 1,6 liter store motoren som basis for en betydelig oppgradert hybrid drivlinje. Alt tyder imidlertid på at enheten som samler energi fra varme – MGU-H vil forsvinne som et resultat av kostnadskutt, mens enheten høster kinetisk energi vil bli kraftigere, og levere strøm til større batterier.

LES OGSÅ: F1 vurderer flere dobbeltløp

På møtet som ble holdt lørdag ettermiddag under Østerrike Grand Prix, diskuterte teamsjefer, representanter fra dagens motorleverandører – og mulige fremtidige motorleverandører som Audi og Porsche – fremtidige regler. Alt styrt av F1-sjef Stefano Domenicali, Ross Brawn, og FIA-sjef Jean Todt.

Diskusjonen var bredt anlagt – men med klart fokus på et nytt motorreglement. Wolff sier han er sikkert på at F1 må fortsette i denne retningen, selv om mange ønsker seg tilbake til en tid med større motorer og et mer spektakulært lydbilde.

– Diskusjonen handlet om hva vi skal gjøre i fremtiden – ikke minst fordi vi ønsker å kutte kostnader. Det betyr også at vi neppe kommer til å finne opp hjulet igjen, sa Wolff på en FIA-konferanse mandag.

Han sier at det er bred enighet om at man ønsker seg en motor som er relevant for motorprodusentene, også fra 2025 til 2030.
– Vi kan ikke være gammeldagse bensinhoder med hylende motorer, mens hele verden beveger seg mot elbiler. Så selv om vi fortsetter med dagens V6-format må den elektriske komponenten økes massivt, sa Wolff.

F1 har lenge planlagt å kjørte dagens motorer på et nytt og mer bærekraftig drivstoff – der F1 skal være med å løfte frem ny teknologi for syntetisk drivstoff.

– En av årsakene til at vi beholder forbrenningsmotoren er at vi tror at bensin vil være viktig i lang tid fremover. Selv om Europa har ambisiøse mål om å gjøre elbilen til det normale innen 2030, og jeg vet Mercedes har store ambisjoner, vil verdens fortsatt ha millioner av bilen som fortsatt går på bensin.