Hjem Nyheter Masi: Konsekvensene kan ikke bestemme straffen

Masi: Konsekvensene kan ikke bestemme straffen

FIAs racedirektør Michael Masi er tydelig på at omfanget, eller hvor alvorlig en ulykke er – aldri vil bestemme straffeutmålingen.

Uttalelsen kommer etter at mange mener at Hamiltons 10 sekunders straff ikke står i forhold til alvorligheten i ulykken til Hamilton.

Til tross for at dommerne ga det meste av skylden for kollisjonen på Hamilton, er Masi tydelig på at straffen ikke burde vært hardere fordi Verstappen traff barrieren i med en kraft på 51G.

LES OGSÅ: Marko krever mer straff for Hamilton

– Det har vært helt klart, i mange år, etter diskusjon, også før min tid, mellom teamene, FIA og F1. Teamsjefene har vært tydelig på at du ikke straffe ut fra konsekvensene av en kollisjon. Dommerne må vurdere hva som skjer, ikke hva som skjer i ettertid. Dette er sånn dommerne har håndtert dette i mange år, og det er sånn alle har ment at det skal håndteres – fra toppen og helt ned, sier Masi.

Teamsjef i Red Bull, Christian Horner, sa at «Straffen ikke sto i forhold til forbrytelsen» i et intervju med britiske Channel 4 – i tillegg til at han mente at straffen heller ikke var streng not i forhold til «måten han kjører på».

Masi sier imidlertid at straffen for hva Hamilton gjorde – og hva det første til – må håndteres som to ulike hendelser.

– Om du ser det på den måten vil du aldri finne en straff som kan balansere ut forholdet mellom de to, til The Race.

– Om vi går noen år tilbake, var det teamene, ved sine teamsjefer, svært tydelig på at de ønsket straffer de konsekvensene ikke ble tatt med i vurderingen. De ønsket at det måtte vurderes på grunnlag av selve forseelsen. Jeg opplever at det er slik dommerne har forholdt seg til dette.

På spørsmål fra The Race om Horner var blant teamsjefene som hadde hatt denne innstillingen bekreftet han det.

Rapporten fra dommerne – blant dem tidligere Benetton og Scuderia Italia F1-fører Emanuele Pirro, sier at Hamilton var på «en linje der han ikke nådde apex i svingen, og at han hadde plass på innsiden» – dette bidro til at har får hoveddelen av skylden for kollisjonen.

– Ordlyden er tydelig på at han etter reglene har hoveddelen av ansvaret, men ikke at han har hele skylden for det som skjer. Han kunne ha kjørt et smalere spor, og det kunne endret det som skjedde, men vi vet det ikke, vi må vurdere ut fra hva som faktisk skjedde.

Gjennom løpet fikk TV-seerne flere ganger høre kommunikasjonen fra Mercedes og Red Bull til Masi.

Blant radiobeskjedene var Christian Horner som påpekte at «I den svingen var han aldri oppe på siden. Alle førere som har kjørt denne banen vet at du ikke stikker et hjul frem på innsiden av Copse. Det er en enorm ulykke og det var 100 prosent svingen til Max. Sånn jeg vurderer det er all skyld Hamiltons – han skulle aldri vært der. Det var en stor smell, takk gud for at han kunne gå uskadd fra ulykken. Jeg håper du handler i tråd med dette».

Litt senere fikk vi høre Mercedes-sjef Toto Wolff si: «Michael, jeg sendt deg nettopp en epost med diagrammer som viser hvor bilen skal være». Han blir imidlertid raskt avbrutt av Masi som svarer: «Toto, jeg leser ikke eposten min under løpet av den grunn at jeg konsentrerer meg om løpet».

Til tross for at Masi ble satt under tøft press – sier han at han ikke har noe problem med måten teamene henvender seg til ham.

– Det er ingen frustrasjon – dette ser selvsagt en del av det de gjør, det kommer inn henvendelser bølger avhengig av hva som skjer. Alle passer på seg selv, så det må du regne med. Slik jeg ser det behandler jeg alle likt – noen ganger må jeg bruke litt tid til å vurdere situasjonen. Det var nok noen flere henvendelser før de som dere hørte på radio, men da fikk de beskjed om å vente litt.