Hjem Nyheter Bakgrunn: Dette må dommerne vurdere

Bakgrunn: Dette må dommerne vurdere

Hvem skal straffes – og hva slags straff vil gis – det er spørsmålet når dommerne om noen timer møtes i Brasil for å avgjøre sakene mot Lewis Hamilton og Max Verstappen. Her er bakgrunnen for hva de skal ha gjort galt.

Tidlig fredag ble det klart at Jo Bauer i FIAs tekniske team sendte et notat til dommerne der han mistenkte at bakvingen til Lewis Hamilton ikke var i henhold til regelverket.

I notatet skriver Bauer at «Minimum distanse ved lukking er riktig, men at kravet om at åpningen skal være maksimalt 85 millimeter når DRS er aktivert og testet – ikke er tilfredsstillende og i henhold til regelverket.»

LES OGSÅ: Dramatikken i Brasil

Det er altså avstanden mellom de to vingelementene som er for stor i følge Bauer.

I det tekniske reglementet punkt 3.6.3 sier at når vingen er lukket – skal åpningen mellom de to elementene være mellom 10 og 15 millimeter.

Når vingen åpnes sier den samme regelen at åpningen må være mellom 10 og 85 millimeter.

Hensikten med å åpne bakvingen er jo å gi økt hastighet på de rette strekkene – og skulle åpningen være større enn det som er tillatt, vil det naturlig nok gi en økt fordel ikke minst i sektor en og tre på Interlagos.

Åpningen i vingen sjekkes ved at man bruker et spesielt måleinstrument i form av en skive som sitter i enden av en stang – og denne presses mellom elementene i vingen.

Se videoen under for å se hvordan Aston Martin demonstrerer bruken:

Om avstanden er større enn 85 millimeter – vil skiven gå mellom elementene – og vingen vil være ulovlig.

Det som gjør denne saken litt mer forvirrende, er at det ikke straks kom en avgjørelse fra juryen, men at den i stedet ble utsatt til lørdag. Det kan bety at denne saken ikke er like opplagt som det kan se ut som ved første gjennomgang.

Normalt er det slik at brudd på det tekniske regelverket vil gi diskvalifisering.

Vingen på Hamiltons Mercedes er den samme som de har brukt hele sesongen, og det er ikke noe som tyder på at de har gjort noen endringer for å teste grensene for denne regelen.

Det har imidlertid vært spørsmål rundt fleksibiliteten i vingen – og det skal være dette Red Bull hadde tatt kontakt med FIA om før kvalifiseringen – ikke åpningen i DRS-vingen.

Det er selvsagt en mulighet for at noe er ødelagt i vingen – og at dette er grunnen til at den har en større åpning.

Også Red Bull har hatt problemer med sin bakvinge, både med sprekker – og med en DRS som gjorde at vingen nærmest slo litt på vei inn i sving 1 – så slutten av Q3.

Men hva med Verstappen?

Mens alle hadde mer enn nok med å finne ut hva som var problemene til Mercedes – dukket det plutselig opp en video tatt av en fan på tribunen. Den viser Max Verstappen som står bak sin egen bil – kjenner på vingen – før han går bort til Hamiltons bil og gjør det samme.

I videoen ser det ut som om han sjekker avstanden mellom DRS-elementene – muligens for å se om det er noe med fleksibiliteten i vingen.

Problemet oppstår i det han går over til Hamiltons bil og gjør det samme.

Dette er nemlig et brudd på regelverket om røre biler som står i parc ferme – en regel som selvsagt er der for at man ikke skal kunne tilbakestille en endring som er gjort i forkant av kvalifiseringen.

Regelen gjelder ikke bare i Formel 1 – men er helt vanlig i alle racinggrener.

Spørsmålet er selvsagt hvor alvorlig denne overtredelsen er – det er ikke uvanlig at førere tar en titt på konkurrentenes biler – den store forskjellen er når man faktisk tar på bilen.

Selv om det ikke ser ut som om Verstappen bruker noen form for maks på vingen til Hamilton, er det likevel en vanskelig situasjon – både for FIA og for Red Bull.

Spørsmålet er hvor god forklaringen fra Verstappen er når han møter hos dommerne 13.30 norsk tid på lørdag.

Hva vil dommerne gjøre

Hadde vi vært i en situasjon der bare en av de to som kjemper om verdensmesterskapet hadde gjort noe galt – hadde det trolig vært en langt enklere avgjørelse.

Samtidig – om vingen til Hamilton har en for stor åpning har ikke dommerne noe annet å gjøre enn å diskvalifisere ham. Det vil etter alt å dømme bety at han starter bakerst i dagens sprint. Om de ikke gjør det – vil det selvsagt skape en rekke diskusjoner om FIA forskjellsbehandler Mercedes og Hamilton.

Samtidig – forseelsen til Verstappen er trolig mindre klar når det kommer til straff – men straffen til Hamilton kan fort komme til å påvirke straffenivået til Verstappen – ettersom det har så stor påvirkning på resultatet i årets mesterskap.