Hjem Nyheter Wolff: O,2 millimeter diskvalifiserte Hamilton

Wolff: O,2 millimeter diskvalifiserte Hamilton

Foto: Mercedes / Steve Etherington
Toto Wolff sier at åpningen i bakvingen til Lewis Hamilton var 0,2 millimeter større enn de 85 millimeterne som er tillatt. Han sier også at tiden med gentlemens agreement er over.

Dramatikken i Brasil kulminerte i at Hamilton ble diskvalifisert før lørdagens sprintløp og måtte starte bakerst – etter at undersøkelser viste at åpningen av DRS-vingen hans var for stor.

I følge regelverket skal åpningen være mellom 10 og 85 millimeter – alt annet er ulovlig.

Under den høringen som var lørdag morgen ble det lagt frem bevis, og dommerne hørte på Mercedes-teamets forklaringer. Konklusjonen var imidlertid klar, åpningen var et brudd på det tekniske regelverket, noe som gir automatisk diskvalifisering.

Toto Wollf sier nå at det var snakk om 0,2 millimeter over den tillatte åpningen.

– Når man går fra å fortelle oss at de har oppdaget en uregelmessighet som er så liten, vi snakker om 0,2 millimeter, men ikke gir oss mulighet til å fikse dette, men i stedet rapportere det til dommerne – så hadde man ikke så mye valg. Det satte dommerne i en vanskelig situasjon når de måtte ta sin avgjørelse. For å være ærlig, jeg trodde dette var OK frem til sent i ettermiddag.

Grunnen til at Wolff trodde det ikke ville bli en straff, var at også dommerne var enige i at dette ikke var gjort med hensikt gjennom måten vingen er designet på, men snarere at den var ødelagt.

– Vingen var skadet, en side var i orden, midten var i orden, men på høyre side var det ikke i orden – det ga oss faktisk en ulempe – ikke en fordel. Derfor vurderte vi det sånn at det ikke kunne være et brudd på regelverket – ingenting skjedde med hensikt fra vår side. Da vi fikk avgjørelsen kunne jeg knapt tro det.

Mercedes vet ikke hva som skjedde med vingen – på lørdag ettermiddag var den fortsatt hos FIA.

LES OGSÅ: Bottas vant sprinten

– Vi har ikke fått igjen vingen – den er hos FIA hele helgen – så vi har ikke fått undersøkt den utover at vår sjefsmekaniker Nathan Divey var til stede da testen ble gjennomført. Han fortalte at noe måtte være ødelagt ettersom den oppførte seg unormalt.

Wolff sier at måten FIA nå tolker regelverket på også vil endre Mercedes sitt forhold til uregelmessigheter som skjer i de neste løpene. Hans beskjed over teamradioen til Hamilton var tydelig: «Amazing job, Lewis. F**k them all»

– Vi er klar over at regelverket er sort/hvitt – men det har alltid vært mulig å fikse ting som har vært ødelagt. Vi komme til å følge med på hver eneste tapebit som ramler av en bil.

Han sender også et stikk i retning av Red Bull som ifølge ryktene tipset FIA om å sjekke vingen til Hamilton.

– En gang hadde vi noe som heter gentleman’s agreement – de er tydeligvis ikke gentlemen lenger, sa Wolff.