Hjem Nyheter Hva skjer hos McLaren?

Hva skjer hos McLaren?

Foto: McLaren
Tidligere i dag måtte McLaren gå ut og avvise at selskapet var solgt til Audi – men noe foregår – spørsmålet er hva?

McLaren er et av de klassiske teamnavnene som fortsatt er en del av F1-sirkuset. Historien om oppkjøpet startet i tyske Automobilwoche – som er en del av Automotive News.

Informasjonen var i beste fall – litt svak – og kom som en oppfølging av lederskiftet som var i selskapet for noen uker siden.

Informasjonen tilsa at både BMW og Audi er interessert i kjøpe selskapet. Mens BMW nok er mest interessert i sportsbildelen av McLaren, har Audi, og moderselskapet Volkswagen vært tydelige på at de ser på Formel 1.

LES OGSÅ: Hamilton vant fra tiende

Hovedeieren i McLaren er statsfondet i Bahrain – «Mumtalakat» med 42 prosent av aksjene.

Forholdet mellom BMW og McLaren går langt tilbake – og hadde planer om å utvikle en hybridsportsbil sammen. Prosjektet ble stoppet i siste liten, men kontakten mellom de to partene har vært tilstede hele veien.

Spørsmålet er om vi nå får en løsning der Audi sitter igjen med F1-teamet, mens BMW ønsker sportsbildelen av selskapet – spørsmålet er om dette er en mulig utgang av denne sagaen.

Etter denne historien gikk imidlertid McLaren ut og avviste historien – men med ett litt spesielt ordvalg – vi velger å gjengi det på engelsk for ikke å miste noe av betydningen:

«McLaren Group is aware of a news media report stating it has been sold to Audi. This is wholly inaccurate and McLaren is seeking to have the story removed. McLaren’s technology strategy has always involved ongoing discussions and collaboration with relevant partners and suppliers, including other carmakers, however, there has been no change in the ownership structure of the McLaren Group.»

I tillegg har både Audi og BMW uttalt seg til Automotive News.
BMW sier at artikkelen er «feil» – mens Audi sier at «de ser på ulike samarbeidsformer – men ikke vil kommentere spesifikt om McLaren.

Det er liten tvil om at det skjer ting hos McLaren – superbilbransjen er beinhard – mens F1 faktisk gjennom de endringene som er gjort har blitt en svært interessant forretningsmodell.

Volkswagen Group har nettopp solgt Bugatti som en del av sin overgang til elektriske biler – det sies også at Lamborghini er til salgs – sånn sett kan en splitting av McLaren mellom de to tyske premiumprodusentene kanskje være en god løsning?