Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Kan Formel 1 bli elektrisk?

Atle Gulbrandsen: Kan Formel 1 bli elektrisk?

Jeg har fått kjenne litt på fremtidens motorsport da jeg fikk teste Porsches nye elektriske konseptracerbil Mission R. Og jeg tror det er en stor sjanse for at også Formel 1 blir elektrisk.

Det var for et par uker siden at jeg var i Los Angeles for å teste Porsche Mission R, som den eneste fra Skandinavia. Porsches elektriske konseptracerbil har to elmotorer, firehjulstrekk, over 1000 hestekrefter i kvalifiseringsmodus og 680 hk i løpsmodus. 0-100 går unna på under 2,5 sekunder, toppfarten er på 300 km/t og bilen kan kjøre et løp på tretti minutter. Det tar 15 minutter å lade 75% av batteriet.

I to artikler på elbil24.no og bilsport.no har jeg forklart mer grundig hvordan det var å kjøre bilen. Og på Viafree ligger det en video, som vi også viste foran Saudi Arabia GP på Viaplay og V Sport.

Å kjøre Porsche Mission R var utrolig heftig, selv om det var en fartssperre i bilen. Men banen var så langsom at jeg virkelig fikk kjenne på kreftene i svingene. Dessuten var det mye mer lyd i bilen enn jeg hadde trodd på forhånd, og for en racerfører er det ikke noen stor forskjell fra å kjøre en racerbil som går på bensin. Utenfra hører man også bilen godt, men det er jo en annen lyd enn hva man er vant til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I Los Angeles spurte jeg flere fra Porsche om ryktene om at de skal inn i F1, men det var selvsagt ingen som ville bekrefte noe. Men det går altså mange rykter om at Volkswagen Gruppen skal inn i F1, og det kan bety for eksempel Porsche eller Audi.

Porsche ønsker at den elektriske delen av hybridmotorene i F1 blir enda mer fremtredende, og det er nok helt avgjørende at F1 lykkes med sin plan om å gå over til e-fuel i 2026. Porsche satser også på å utvikle e-fuel, som i teorien skal være et flytende drivstoff med null utslipp. For eksempel ved å fange CO2 og bruke elektrisitet til å lage et flytende drivstoff av det. En forbrenningsmotor med dette drivstoffet vil da slippe ut CO2, men dette skal i teorien være den samme CO2’en som er fanget fra atmosfæren, så i sum skal man gå i null. Og ifølge Formel 1 sine egne beregninger vil 92% av alle verdens mer enn en milliard biler fortsatt gå på forbrenningsmotorer i 2030, så hvis alle disse bilene kan bruke et slikt drivstoff, så vil det ha enorm betydning for å få ned utslippet fra transportsektoren.

Det høres jo helt perfekt ut, ikke sant?

Vel, det er nok ikke så enkelt.

I denne ukens episode av Viaplay Motor Pod (som blir publisert onsdag) forklarer nemlig lederen i Norsk Klimastiftelse, Lars-Henrik Paarup Michelsen, fordeler og ulemper med e-fuel. Han vet mer om dette enn de fleste, og ifølge ham er e-fuel en god løsning for skip, fly og tungtransport – men ikke for personbiler. Der er det langt mer effektivt å satse på batterielektriske biler, sier Paarup Michelsen. Han er for så vidt enig i at det kan være lurt å utvikle et e-fuel som kan brukes på alle verdens forbrenningsmotorer, men at dette uansett bare er et steg på veien mot full elektrifisering – og at Formel 1, som skal være «the pinnacle of motorsports» med den mest avanserte og fremtidsrettede teknologien, bør sikte mot full elektrifisering.

Mange av dere som leser rynker sikkert på nesa av dette. Dere har kanskje sett Formel E, og mener det er slappe greier sammenliknet med Formel 1. Jeg er for så vidt enig, men husk at utviklingen går fort. Jeg har nå fått kjenne litt på fremtiden i Porsche Mission R, og jeg tror ikke det er lenge før man kan lage en elektrisk Formel 1-bil som går fortere enn dagens biler. Så gjenstår det å se om den kan gå i 1,5 time, som et F1-løp varer i dag, men også her går utviklingen fort.

Får man til dette, så står man kun igjen med lyden. Om en F1-bil går på strøm eller bensin spiller jo ingen rolle, så lenge den går like fort som i dag. Men lyden er annerledes. Men kanskje lyden kan utvikles på et vis også?

Det viktigste er uansett at det blir nullutslipp. Vi må alle forurense mindre fremover, og det gjelder også Formel 1. Og for at Formel 1 skal være relevant for bilfabrikkene må F1 ha en fremtidsrettet teknologi. Om det ikke dukker opp noen andre geniale løsninger, tror jeg e-fuel i F1 bare er midlertidig. Mitt tips er at Formel 1 blir elektrisk om 15-20 år, og det er ingen ting å være redd for. Etter det jeg fikk oppleve med Mission R, gleder jeg meg til fremtiden.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.