Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: 2022 kan bli tidenes sesong

Atle Gulbrandsen: 2022 kan bli tidenes sesong

Er det mulig å toppe de siste sesongene i Formel 1? Ja, jeg tror det, for i år kommer de viktigste og beste regelendringene i Formel 1-sportens historie.

I 25 sesonger har jeg kommentert Formel 1 på norsk TV, og selv om jeg elsker Formel 1, har jeg i 25 år ment det samme; de avanserte vingene gjør at det blir for vanskelig å ligge nære hverandre ute på banen, og med mindre avanserte vinger vil racingen bli bedre.

I 25 år har jeg ventet på denne regelendringen, og i år kommer den endelig. Og det måtte et amerikansk medieselskap til for at man skulle beslutte det åpenbare, nemlig at avanserte vinger ikke er bra for produktet, og heller ikke har særlig relevans for teknologioverføringen mellom Formel 1 og vanlige biler.

Jeg takker derfor Liberty Media for at Formel 1-bilene nå endelig skal få mindre avanserte vinger (regelendringen skulle ha kommet i 2021, men ble utsatt på grunn av pandemien), og det føyer seg inn i rekken av andre svært gode beslutninger som Liberty Media har tatt etter at de tok over de kommersielle rettighetene for Formel 1 fra Bernie Ecclestone. Formel 1 har aldri vært mer populært enn i dag, og Liberty Media skal ha mye av æren for det.

Så skal det sies at racingen i Formel 1 de siste årene har vært veldig, veldig bra – til tross for avanserte vinger, men jeg tror det kommer til å bli enda bedre i 2022.

Hvis regelverket fungerer etter intensjonen, vel å merke. For det er noen skjær i sjøen.

Jeg tror en av årsakene til at vi ikke har sett denne åpenbare regelendringen tidligere, er at teamene har hatt for mye makt. Teamene er først og fremst opptatt av å konstruere biler som kan vinne billøp – ikke å skape god racing.

Så kom Liberty Media (som eier Formula One Group, og den operative delen Formula One Management, FOM), og tok noen sjefsbeslutninger sporten ikke hadde sett tidligere. De to hjernene bak disse nye regelendringene er Ross Brawn og Pat Symmonds, som begge har jobbet for FOM de siste årene, etter å ha gjort suksess på den tekniske siden for flere team i Formel 1. De har riktignok samarbeidet med Nicholas Tombazis, som er teknisk delegat hos FIA, det internasjonale bilsportforbundet, men det er først og fremst FOM (eller Liberty, om du vil) som har trumfet gjennom disse regelendringene.

Og da går det som så ofte ellers i Formel 1; noen av teamene (denne gangen Aston Martin, visstnok) begynner å klage fordi de ikke får det helt som de vil, og nå ligger det an til at FIA skal ta mer av ansvaret for den tekniske utviklingen i Formel 1 (mens Brawn og Symmonds muligens slutter i FOM). Og hva skjer da med det nye reglementet? Vil FIA, med den nye presidenten, tidligere rallykjører Mohammed Ben Sulayem, i spissen, sørge for en stabil kontinuitet for det nye regelverket? Eller vil de la teamene, med sine mektige aerodynamikere, få lov til å endre på regelverket før det har satt seg? Jeg håper virkelig ikke det skjer, for jeg mener årets regelendringer er de mest fornuftige og viktigste i Formel 1-sportens historie.

Hva er de viktigste regelendringene?
La oss være positive, og ta som utgangspunkt at det nye regelverket virkelig får satt seg. Men hva går egentlig endringene ut på?

Vel, for et utrenet øye vil nok Formel 1-bilene i 2022 se ganske like ut som tidligere, men for oss som følger sporten tett vil vi se at bilene ser svært annerledes ut.

For det første er mange av småvingene, med såkalte «barge boards» bak forhjulene og så videre, bli borte. Bilene vil sånn sett ha en mye renere design, om man kan si det på den måten. Jeg blir nesten litt nostalgisk av å se på 2022-bilen, som på en måte minner litt om biler fra tidlig 90-tall.

Frontvingen og bakvingen er fortsatt store, og bakvingen har fortsatt DRS (Drag Reduction System) for å hjelpe til med forbikjøringer i DRS-sonene på langsidene, men vingene genererer ikke like mye marktrykk som tidligere. Og kanskje man på sikt kan fjerne DRS, hvis det viser seg at bilene klarer å kjøre forbi hverandre uten?

I stedet introduserer man såkalt «ground effect» på bilene, for første gang siden tidlig 80-tall. «Ground effect» dreier seg også om marktrykk, men i stedet for at bilen blir presset ned av luften på vingene, så gjør «ground effect» at bilen suges ned mot bakken ved hjelp av tunneler (venturitunneler) under bilen. Dette gjør at bilene fortsatt kan kjøres fort gjennom svingene, men det skaper ikke den samme turbulente luften bak bilen som med vinger, og kan således invitere til tettere racing.

I tillegg blir hjulene større i Formel 1. 13 tommers felgene er borte, og er nå erstattet med 18 tommers felger og lavprofildekk. En veldig fornuftig regelendring, etter min mening, da det har sett merkelig ut med «ballongdekk» i Formel 1, når omtrent alle andre racerbiler og sportsbiler kjører på lavprofildekk. De nye dekkene fra Pirelli skal også bli mer «raceable» – altså det skal bli enklere å pushe gode rundetider og kjempe hjul mot hjul – uten at dekkene plutselig mister grepet, slik de er kjent for i dag.

Det blir også hjulkapsler og en liten «winglet» over forhjulene, alt for å minimere den turbulente luften som skapes bak bilene – og forsøke å få til tettere racing.

Når det gjelder motorene, så er de i prinsippet like som i fjor, og det er ikke lov til å utvikle disse før det kommer helt nye motorer i 2026. Men noen, og kanskje spesielt Ferrari, har jobbet mye med 2022-motorene før reglementet nå er frosset, og det kan vise seg å ha en effekt. Jeg tror uansett dagens motorer fra Mercedes, Honda (nå kjent som Red Bull Powertrains), Ferrari og Renault er ganske like. Noe som imidlertid blir annerledes er at det i 2022 skal kjøres med 10% etanol i bensinen, og dette gjør visstnok at bilene yter bittelitt mindre enn før.

Budsjettaket, som ble innført i 2021, går også litt ned. Fra 145 millioner dollar i 2021 til 140 millioner dollar i 2022. Fortsatt er førerlønninger og en del annet holdt utenfor budsjettaket, men målet er at budsjettaket på sikt skal gjøre at forskjellen på fattig og rik i Formel 1 blir mindre – og at flere team kan kjempe om pallplasseringer, seiere og mesterskap. Formel 1 har jo også sitt «handicapsystem» som gjør at de teamene som gjorde det dårligst i konstruktør-VM får mer tid i vindtunnel enn de beste.

Vil regelverket fungere som planlagt?
Intensjonen med det nye regelverket er altså at bilene skal kunne ligge nærmere hverandre ute på banen, og jo tettere bilene kan ligge, jo mer spenning, jo flere forbikjøringsforsøk og jo flere forbikjøringer kommer vi til å få.

Mens man i 2021 tapte nesten 50% av marktrykket hvis man lå en billengde bak en annen bil, så skal man etter planen tape under 20% av marktrykket i samme situasjon med 2022-bilene. I tillegg begynte bilene fort å understyre så fort de lå tett på en annen bil, og dekkene ble utslitt. Med nye dekk fra Pirelli, og mindre turbulent luft bak bilene, vil forhåpentligvis dette problemet bli mindre også.

Formel 1 kommer nok aldri til å bli en «forbikjøringsfest» som vi ser i andre bilsportmesterskap, og det tror jeg bare er bra, men forhåpentligvis vil regelendringene føre til tettere racing og mer spenning. I Monaco blir det nok fortsatt så å si umulig med forbikjøringer, men på andre baner hvor forbikjøringer har vært veldig vanskelig, blir det forhåpentligvis enklere med de nye bilene.

Første gang det nye regelverket ble presentert ble det sagt at bilene kanskje kom til å gå fem sekunder langsommere per runde enn forrige generasjons biler. Ingen krise, spør du meg, da god racing er mye viktigere enn gode rundetider. Så ble det sagt at bilene kanskje bare ville være tre sekunder langsommere på runden, og nå ryktes det at bilene kanskje ikke kommer til å være noe særlig langsommere i det hele tatt. Og ingen ting er bedre enn det – bare racingen blir tettere og bedre!

Bilene blir også annerledes å kjøre. En ting er lavprofildekkene, som gjør at det blir mindre bevegelse i bilen (på grunn av mindre gummi), men samtidig at bilene kan bli mer nervøse over curbs og ujevnheter (også på grunn av mindre gummi).

Ingen har kjørt 2022-bilene ennå, men de har «testet» bilene i simulator, og flere sier at bilene blir vanskeligere å kjøre. Litt mer som Formel 2 på et vis, og uten at man har den stabile downforcen gjennom svingene som moderne F1-biler har vært kjent for. Problemet med «vugging» som biler med «ground effect» var kjent for før, eller at de rett og slett dro av i svingene fordi skjørtene eller noe annet gikk i stykker, tror jeg ikke kommer til å skje. Det blir ikke skjørt langs siden på bilen som i gamle dager, men tunneler under bilen som leder luften til noen diffusorer bak, som – om jeg har forstått det rett – vil henge fast i hjulopphenget, og ikke skape uforutsette situasjoner på samme måte som i gamle dager.

Bilene blir også tyngre enn før, 795 kg for å være helt nøyaktig. Det er ganske mye til Formel 1 å være, men jeg tror ikke det er noe vi seere kommer til å legge merke til. Om bilene blir vanskeligere å kjøre, så er det bare bra for spenningen i mesterskapet.

Så hvem kommer til å takle disse nye bilene best? Og blir kalenderen slik som den er planlagt akkurat nå? Vel, det skal jeg komme tilbake til i et annet blogginnlegg.

Men at Formel 1-sesongen 2022 kan bli tidenes beste, det tror jeg faktisk. Om reglene fungerer slik de er tenkt.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.