Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Hva blir resultatet av granskningen?

Atle Gulbrandsen: Hva blir resultatet av granskningen?

Jeg skulle ønske vi kunne legge den kontroversielle Formel 1-finalen i 2021 bak oss, og se fremover, men det er nok ikke så enkelt.

Vi husker alle hva som skjedde mot slutten av Abu Dhabi Grand Prix, og det er skrevet side opp og side ned om de kontroversielle beslutningene som ble tatt av løpsleder Michael Masi.

FIA er nå i gang med en granskning av hva som skjedde, og resultatet skal bli lagt frem den 18. mars – samme dag som de første treningsrundene kjøres foran årets første F1-løp.

For å gjenta meg selv, mener jeg man hadde tre eller fire alternativer da Nicholas Latifi krasjet mot slutten av løpet og sikkerhetsbilen måtte ut på banen. Og etter min mening ble det desidert dårligste alternativet valgt.

Alternativ 1:
Man kunne ha valgt å følge regelboka, som sier at alle bilene som er en runde bak skal få lov til å passere sikkerhetsbilen, og at sikkerhetsbilen etter dette skal inn på påfølgende runde. Hadde disse reglene blitt fulgt hadde løpet blitt avsluttet bak sikkerhetsbilen, Lewis Hamilton hadde vunnet og han hadde blitt verdensmester.

Så kan man gjerne si at Max Verstappen gjorde en bedre jobb enn Hamilton sesongen sett under ett, og at Verstappen sånn sett fortjente å bli verdensmester mer enn Hamilton, men ved å følge normale regler i det siste løpet, så tror jeg det hadde blitt langt mindre bråk.

Alternativ 2:
Mange har lurt på hvorfor løpet ikke ble rødflagget. Hadde man rødflagget løpet da Latifi krasjet, ville både Verstappen og Hamilton ha byttet til nye dekk, og vi hadde fått en eller flere runder helt mot slutten med mer rettferdig konkurranse. Vi vet jo at teamene ønsket at løpet ikke skulle bli avsluttet bak sikkerhetsbilen, og med et rødflagg kunne man unngått det – og fått en mer rettferdig avslutning. Hamilton hadde jo mistet det forspranget han hadde klart å opparbeide seg, men han hadde i hvert fall kunne ha kjørt med nye dekk mot slutten av løpet.

Men det finnes kanskje en god grunn til at løpet ikke ble rødflagget, og det får vi forhåpentligvis svar på i resultatet av FIA sin egen granskning. Og når det gjelder det at teamene ønsket at løpet ikke skulle bli avsluttet på sikkerhetsbilen, så tror jeg ikke det gjaldt for enhver pris. Men ingen hadde vel sett for seg en situasjon hvor en beslutning som den som ble tatt i prinsippet skulle avgjøre hele mesterskapet.

Alternativ 3:
Alternativ 3 er den beslutningen som ble tatt. Nemlig at man så bort fra de normale reglene, lot kun de bilene som lå mellom Hamilton og Verstappen passere (og ikke alle bilene som var en runde bak, som reglene sier), og bestemte at sikkerhetsbilen skulle inn på den samme runden (og ikke den påfølgende runden som reglene sier), slik at det ble en runde til slutt – med Verstappen på nye dekk og Hamilton på gamle.

Og da gikk det som det måtte. Verstappen kom seg forbi, og ble verdensmester.

Det pussige her er at løpsleder kunne gjøre dette. Det finnes nemlig en regel som sier at Masi kan overprøve de andre reglene, eller «normale reglene», som jeg kaller dem, fordi prosedyrene under sikkerhetsbil har vært lik de siste årene. Helt inntil finalen i Abu Dhabi, vel å merke.

På grunn av regel 15.3, som sier at løpsleder kan overstyre de andre reglene, så forstod Mercedes at de ikke kom til å vinne sin appell, og de trakk denne. Men som jeg har stilt spørsmål om tidligere; var det riktig av løpsleder å overprøve de normale reglene? Det skal også sies at det er de som er tvilende til om regel 15.3 egentlig gir Race Director rett til å overprøve de andre reglene, men da er man inne på juss og ganske detaljert tolkning av regelteksten.

Forhåpentligvis blir vi litt klokere når resultatet av granskningen legges frem fredag den 18. mars. Regn for øvrig med at teamene får vite resultatet av granskningen før dette.

Alternativ 4:
Det kan hende at det fantes et fjerde alternativ i de skjebnesvangre siste rundene i Abu Dhabi. Kunne alle bilene som lå en runde bak ha blitt sluppet forbi en runde tidligere enn de til slutt ble? Altså på runde 56, hvor den første beskjeden om at «ingen biler kunne passere» kom. På den måten kunne man fulgt normale regler, ha sluppet forbi alle bilene som var en runde bak, latt sikkerhetsbilen kjøre inn på påfølgende runde – og man hadde fått en runde under grønnflagg til slutt.

Da hadde resultatet trolig blitt det samme som det ble, med Verstappen som vinner, men da hadde man i hvert fall fulgt normale regler.

Men var banen klar etter Latifis krasj, slik at dette var et reelt alternativ? Eller var løpsledelsen nødt til å vente så lenge som de gjorde? Hvorfor kom beskjeden på runde 56 om at ingen biler skulle få passere? Jeg har lest at det fantes banefunksjonærer ute på banen på runde 56, og at det derfor ikke var mulig å slippe forbi bilene som lå en runde bak på denne runden. Men jeg har ikke sett disse bildene selv, og dette får vi forhåpentligvis også et svar på den 18. mars.

Bør Michael Masi få sparken?
Jeg har full forståelse for at det kokte hos Michael Masi i de siste rundene, og at det var vanskelig å ta rett beslutning i løpet av noen sekunder. Men etter min mening ble feil beslutning tatt.

Kanskje det kommer noe selvkritikk fra Masi og FIA den 18. mars? Kanskje det kommer en slags unnskyldning til Hamilton og Mercedes? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det løser noe å gi Michael Masi sparken.

Masi har hatt en tøff jobb etter at han plutselig ble kastet inn i løpslederstolen da Charlie Whiting plutselig døde. Jeg synes Masi har gjort mye riktig, men dessverre også mye kontroversielt. Var det for eksempel riktig å kalle to runder bak sikkerhetsbilen på Spa for et «løp», og dele ut halve poeng? Man kan selvsagt forsvare det med at poengene ble delt ut på bakgrunn av kvalifiseringen, men noe løp på søndagen var det i hvert fall ikke.

For min del kan Masi gjerne fortsette i jobben, men han trenger hjelp. Jeg tror han har vært for alene med å ta de store beslutningene, og ved å ha flere ved sin side kan vi forhåpentligvis unngå situasjoner som den i Abu Dhabi i fremtiden.

Husk også at jobben til Michael Masi er den mest utakknemlige i hele Formel 1, og det er ikke sikkert det er så mange andre som ønsker den. Som løpsleder får man stort sett kjeft (omtrent som å være sportskommentator, med andre ord…).

Diskusjonen fortsetter
På sosiale medier er det ingen ting som tyder på at folk har lagt finalen i Abu Dhabi bak seg. Diskusjonene fortsetter med uforminsket styrke, og de siste dagene har radiokommunikasjonen mellom Jonathan Wheatley og Michael Masi under sikkerhetsbil fått mye oppmerksomhet.

Men det er ikke noe her som er nytt. Radiokommunikasjonen har ligget ute på nett i lang tid, og der kan man høre Wheatley si følgende til løpsleder: «Naturlig nok så trenger ikke bilene som er en runde bak rekke å ta igjen feltet igjen. Du må bare la de passere, slik at vi får et løp igjen.»

Som jeg har sagt fra første gang vi hørte radiokommunikasjon mellom teamene og løpsleder, så synes jeg det er en uting. Løpsleder bør få jobbe i fred, da alle team naturlig nok vil «gråte for sin syke mor», og nå tyder mye på at denne radiokommunikasjonen blir forbudt.

Om Masi lot seg påvirke av Red Bull da han valgte å se bort fra de normale reglene i Abu Dhabi får vi nok aldri vite

Noen fans lager sin egen historie
I ukene som har gått etter finalen i Abu Dhabi har jeg sett mange kommentarer fra fans om det som skjedde. Mange fans av Verstappen ser ut til å ha et behov for å forsvare avgjørelsene som ble tatt i Abu Dhabi, og det overrasker meg litt.

For meg er det helt åpenbart at Hamilton var den raskeste i Abu Dhabi, og fortjente å vinne akkurat det løpet, og at Masis uvanlige tolkning av regelverket gjorde at han ikke vant. Det bør selv Verstappen fans innrømme.

Men så er jeg helt enig i at man, sesongen under ett, har gode argumenter for at Verstappen gjorde den beste jobben, og sånn sett fortjente å bli verdensmester. Om dette betyr at Verstappen er en bedre fører enn Hamilton er det vanskeligere å si noe om. Ingen vet det reelle styrkeforholdet mellom bilene til Mercedes og Red Bull i fjor, så hvem som egentlig er best til å kjøre får vi trolig aldri svar på. Personlig er jeg utrolig imponert over jevnheten til Verstappen, og at han aldri ser ut til å ha en dårlig dag. Samtidig er jeg ikke like imponert over en del av forbikjøringsforsøkene hans, hvor jeg mener han tar for store sjanser. Hamilton tok også store sjanser i begynnelsen av sin karriere, men fremstår for meg som mer moden i kjørestilen enn Verstappen i dag. Og Hamilton på sitt beste, som i Brasil i fjor høst, var utrolig imponerende å se.

Jeg har den siste tiden lest en rekke kommentarer som går på det at Hamilton og Mercedes har seg selv å takke for det som skjedde i Abu Dhabi. Fordi Hamilton ikke gikk inn og byttet til nye dekk. Men den sjansen kunne han rett og slett ikke ta. Hadde Hamilton gått inn, så hadde Verstappen holdt seg ute – og tatt over ledelsen. Og hadde normale regler blitt fulgt, så hadde løpet blitt avsluttet bak sikkerhetsbilen og Verstappen hadde vunnet.

Det samme argumentet kan i stor grad bli brukt om hvorfor Hamilton ikke gikk inn da det var Virtual Safety Car (VSC) tidligere i løpet. Det er nemlig ulempen ved å lede et løp, ved at man ikke kan ta de samme sjansene som den på andreplass kan.

Så etter min mening gjorde Hamilton og Mercedes alt rett i Abu Dhabi, men de tapte løpet (og verdensmesterskapet) på grunn av beslutningene fra løpsleder.

Men igjen; sesongen sett under ett så er Verstappen en fortjent verdensmester, men Abu Dhabi Grand Prix isolert var ikke rettferdig.

Hva blir resultatet av granskningen?
Det blir spennende å se hva som blir lagt frem den 18. mars. Både av forklaringer på hva som skjedde i Abu Dhabi, men ikke minst hvilke grep som blir gjort for fremtiden.

Kan det bli obligatorisk rødflagg om det blir sikkerhetsbil mot slutten av løpet, for eksempel? (En regel som «overtime» i NASCAR er vanskelig å få til i F1 på grunn av manglende bensinfylling). Skal man fortsatt ha reglene som sier at biler som er tatt igjen med en runde skal få lov til å kjøre forbi sikkerhetsbilen og inn på lederrunden igjen? Blir radiokommunikasjon mellom team og løpsleder forbudt? Får Michael Masi beholde jobben? Får løpsleder mer hjelp av andre? Skal det fortsatt være lov til å bytte dekk og reparere biler ved rødflagg? Blir det mer VSC fremover, selv om det ikke er like spennende?

Det som er helt sikkert er at resultatet fra 2021 ikke endres. Max Verstappen kjører i år med nummer en på bilen som regjerende verdensmester.

Men forhåpentligvis kan resultatet av granskningen gjøre at vi kan legge Abu Dhabi Grand Prix bak oss, og ha fokus på det som skjer fremover – nemlig det som kan bli tidenes Formel 1-sesong!

PS:
Mercedes protesterte også på at Verstappen passerte Hamilton bak sikkerhetsbilen i Abu Dhabi, men denne ble heldigvis ikke tatt til følge. De lå side om side, Hamilton bremset og Verstappen var noen centimeter foran. Det er sånn som kan skje, og hadde ingen betydning for løpets resultat.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent og sportssjef i Norges Bilsportforbund.