Hjem Nyheter Russell: Porpoising er 99 prosent av problemet

Russell: Porpoising er 99 prosent av problemet

Mercedes-AMG F1 W13 E Performance Launch - George Russell
Mercedes-problemene skyldes ikke motoren, ifølge George Russell, men heller «porpoising»-effekten som laget har forsøkt å løse siden testen i Barcelona tidligere i vinter.

Russell, som har sin første sesong med Mercedes, kvalifiserte seg ikke bedre enn en syvendeplass i sesongens andre løp på gatebanen i Jeddah. Han var den eneste føreren med Mercedes-motor som kvalifiserte seg innen topp ti på lørdagen, mens hans lagkamerat Lewis Hamilton ikke ble bedre enn nummer 16.

Det fikk flere til å spekulere i om Mercedes har bommet på årets motor med introduksjonen av E10-drivstoffet siden flere av kundeteamene og sliter med tempo under løp og kvalifisering.

Men skal man tro Russell er det porpoising-problemene som har mest skyld i det dårlige tempoet.

– Det er så mange faktorer som spiller inn mellom den mekaniske stivelsen av bilen, og så stivelsen i gulvet, designet av gulvet, dekktrykk, motormodus også. Jo raskere du går jo verre blir det. Så det gjør det veldig vanskelig under kvalifiseringen siden vi skrur motoren opp til full kraft for å ha bedre fart ned langsiden, som gir mer marktrykk og forårsaker mer hopping, forteller Russell til Autosport.

LES HOS PARCFERME.NO: Slik nullstilte Dennis før sine første poeng (abonnement)

– Vi må foregripe dette problemet. Også i løpet når du har DRSen lukket får du mer marktrykk enn når DRSen er åpen, og det er en annen faktor vi må ta høyde for. Vi lærer fortsatt, og det er derfor vi er langt fra det optimale. Men det er derfor jeg sier at hvis vi løser hoppingen vil det løse, jeg vil si 99 prosent av problemene, er briten klar på.

Dette blir Mercedes sin største manndomsprøve siden de tok over Brawn GP-teamet etter 2009 og flere ting tyder på at det er hektisk aktivitet blant ingeniørene og designerne av årets biler.

På spørsmål om hvor lang tid Russell tror det tar før de får løst problemene sier han at han ikke vet når laget klarer å komme seg på toppen av problemet.

– Vi skal starte å utvikle bilen rundt de utfordringene, men vi må løse det underliggende problemet som er hoppingen. De nye bilene fungerer best med lav kjørehøyde (for best å utnytte lavtrykket under bilen journ. anm.) og vi klarer ikke å komme nærme nok til hvor rivalene våre ligger. Tidslinjen? For å være ærlig, har ikke peiling, sier Russell oppgitt.

Det haster for Mercedes å løse de underliggende problemene nå hvis de ønsker en reel sjanse i mesterskapet. De fikk ett gratis løp på Red Bull da de fikk motorproblemer i Bahrain.

Men hvis resultatene fra Ferrari holder seg og Red Bull klarer å levere slik de gjorde i Jeddah konsekvent er det ikke mange løpene som skal til før Mercedes ligger for langt bak til å ha muligheten om å kjempe om mesterskapet.

Saken er levert i samarbeid med Parcferme.no