Hjem Nyheter Er du klar for Imola?

Er du klar for Imola?

2020 Tuscan Grand Prix, Sunday - LAT Images
Vi er klar for årets første løp på europeisk jord i år – dette må du vite før Formel 1-helgen på Imola

Endelig er det klart for årets fjerde Formel 1-løp og Parc Fermé tar deg gjennom de viktigste punktene når mesterskapet gjør sin retur på den historiske banen i Italia.

Sirkuset er tilbake på europeisk jord for første gang denne sesongen og det markeres blant annet med årets første sprintløp men også en gjenopptakelse av Formel 3 og Formel 2-mesterskapene.

LES MER: Sainz Jr. forlenger med Ferrari

Formel 1-historien på Imola er rik etter å ha vært årlig begivenhet fra 1981 til 2006 under navnet San Marino Grand Prix, men er nok for mange mest kjent for ulykken som tok livet av Formel 1-legenden Ayrton Senna i 1994. Løpet ble lagt på is etter 2006-sesongen og flere regnet nok med at banen aldri ville være vertskap for et Formel 1-løp siden.

Imola ble derimot en reddende engel for Formel 1 under koronapandemien i 2020. I en tid hvor vertsbaner var mangelvare stod Imola frem som en erstatter. Etter vellykkede løp i 2020 og 2021 har banen fått fornyet tillitt frem til 2025-sesongen.

Løpet er oppkalt etter regionen banen ligger i, Emilia Romagna, siden Monza-banen allerede har status som Italia Grand Prix.

Første sprintløp
I fjor introduserte mesterskapet et sprintløp-format som ble utprøvd på tre utvalgte baner. I år fortsetter Formel 1 eksperimenteringen og har lagt årets første sprintløp på Imola. Det innebærer at strukturen på helgen endres og den ene treningen blir erstattet med en tradisjonell kvalifisering.

På fredag vil første fritrening avholdes som vanlig mens ettermiddagen vil bestå av en kvalifisering som bestemmer startrekken for sprintløpet som kjøres på lørdag. Dagen etter kjøres helgens andre fritrening og gir teamene muligheter til å gjøre noen justeringer før sprintløpet som avgjør startrekkefølgen for søndagens løp.

En av endringene for i år er at føreren som setter raskeste rundetid under kvalifiseringen på fredag statistikks sett får pole position. Det gis fortsatt ingen poeng for tidkjøringen, men nytt for året er at topp åtte i sprintløpet vil få poeng. Førsteplassen får åtte poeng mens åttendeplassen får ett, i motsetning til i fjor hvor kun topp tre kunne tjene poeng.

Sprintløpet er 100 kilometer langt og kjøres uten obligatorisk depotstopp. Tanken med formatet er at det skal innby til at førerne kan gi full gass fra start til slutt og gi bedre racing. Formatet har blitt mye omdiskutert siden introduksjonen men én ting vi lærte fra fjoråret er at det absolutt øker intensiteten i feltet.

SE VIDEO: Sånn fungerer drivstoffsystemet i en F1-bil

Vær-lotto
Skal man tro værmeldingen kan det se ut som at fredagen kan bli viktig for team som ligger litt bak Ferrari og Red Bull. Mange kaller regn for «den store utligningen» og med et nytt teknisk regelverk som er designet for å tette lukene i feltet, kan det gi et godt utgangspunkt til team som ikke har startet sesongen på riktig fot.

Selv om lørdagen kan se ut til å bli tørr er fortsatt Imola en bane hvor det er vanskelig å foreta forbikjøringer. Derfor kan en god kvalifisering bli helt avgjørende senere i sesongen i midtfeltet da hvert eneste poeng teller i konstruktørmesterskapet.

Noe fare for regn er det også på søndagen men værvarselet viser at det kan bli tørt da Formel 1 skal kjøre sitt løp.

Nordmenn i supportserier
Løpet på Imola betyr ikke bare en fortsettelse på Formel 1-mesterskapet. Formel 3 og Formel 2-seriene vil kjøre sine løp, men også Porsche Supercup-sesongen starter opp med sitt første løp for året.

Kanskje mest interessant for oss nordmenn er Formel 2-løpene hvor norske Dennis Hauger skal kjøre på hjemmebane for sitt lag, Prema. Hauger ligger på en 12. plass, 37 poeng bak sammenlagtlederen etter en vanskelig sesongåpning i Bahrain og Saudi-Arabia.

Det blir nok vanskelig for Hauger å få en tittel i årets Formel 2-mesterskap da han starter med et dårlig utgangspunkt. På andre siden av paddocken er det derimot en annen nordmann, Roar Lindland, som er klar for å kjempe om gull i Porsche Supercup.

Sørlendingen skal kjøre sin niende fulle Supercup-sesong og jakter på sammenlagt seier i ProAm-cupen som går parallelt med den mer kjente Pro-Cupen.

Saken er levert i samarbeid med parcferme.no