Hjem Nyheter F1 returnerer til Sør-Afrika?

F1 returnerer til Sør-Afrika?

Et løp på det afrikanske kontinentet har vært ønsket helt siden Liberty overtok rettighetene til F1 – nå ser det ut som det nærmer seg en løsning.

Tekst: Markus Gjesdal – Parcferme.no
Foto: Kyalami Grand Prix Circuit

Sør-Afrika var sist vertsby for et Formel 1-løp i 1993 på Kyalami-banen. Den siste tiden har det kommet stadig sterkere signaler fra eierne av Formel 1, Liberty Media, om at de ønsker å gjeninnføre løpet som ikke har blitt holdt på snart 30 år.

Liberty Media vil avholde løp på alle verdens kontinenter, et Grand Prix-løp i denne delen av verden vil oppfylle dette ønsket. Det var lenge spekulert at et mulig løp kunne blitt kjørt i gatene i for eksempel Johannesburg, men eierne av Kyalami-anlegget har sendt signaler om at den allerede etablerte banen er klar for å igjen arrangere Formel 1-løp.

– Et Grand Prix-løp er det vi trenger for å relansere bildet av Sør-Afrika. Ikke bare sportslig, men fra et turist- og kultursyn. Vi er klare, og neste år vil vi diskutere mulighetene for å bringe Formel 1 tilbake til Sør-Afrika med mål om å gjøre et offisielt comeback i 2023, sa Schekter i et intervju med Formulapassion.it i fjor høst.

Liberty Media-direktør, Stefano Domenicali, har i følge Autosport tatt turen til Sør-Afrika etter løpet i Aserbajdsjan for å snakke med eierne av banen og andre nøkkelpersoner.

Skulle samtalene mellom partene være tilfredsstillende, spås det at banen kan arrangere løp allerede neste år, selv om den opprinnelige tidsplanen viste til at det ikke ville være mulig før 2024.

Frankrike på vei ut?

– På toppen av Amerika, og på toppen av Kina tror jeg det er potensiale for å være i Afrika snart. Det er mye interesse der. Det er også et område som så langt mangler geografisk i vår kalender, sa Domenicali tidligere i år.

Løpet vil føye seg inn i rekkene av en allerede travel kalender og nå taket på den nåværende Concorde-avtalen som kun tillater 24 løp i året.

Det kan fort bli problematisk da de også sikter på å gjeninnføre løpet i Kina som ikke har blitt kjørt siden 2019 grunnet koronapandemien. Dog er det en viss uvisshet knyttet til løpet da landet fortsatt sliter en del med korona-tilfeller.

Annonsert er også et nytt gateløp i Las Vegas som skal kjøres neste år, mens Qatar som avholdt sitt første løp i fjor har signert en ti år lang kontrakt.

Alle de nye løpene som kommer inn truer derfor noen av løpene i Europa. Det spekuleres i at Frankrike Grand Prix er på vei ut etter neste år, mens fremtiden til Belgia Grand Prix på Spa enda er usikker da det ikke har kommet noen nyheter om kontraktsforlengelse.

Flere er positive til løp i Afrika

— Løpet jeg virkelig ønsker å se er Sør-Afrika. Det er det neste jeg vil høre annonseres, sier Lewis Hamilton.

— Jeg tror det er mange som følger Formel 1-derfra, og jeg syntes det hadde vært flott å få muligheten til å vise hvor vakkert moderlandet er. Vi er jo allerede på alle andre kontinenter så hvorfor ikke? Til syvende og sist er forfedrene mine derfra, så det er viktig for meg personlig, og det er viktig for sporten å dra dit, forteller han.

Andre Formel 1-førere er også positive til løp i Sør-Afrika. Ferrari-fører Charles Leclerc sier seg enig med Hamilton, og synes et løp i kontinentet hadde passet mesterskapet godt.

— Jeg vil gjerne kjøre i Afrika, så Kyalami hadde vært et kult tillegg i kalenderen, svarte Max Verstappen på et spørsmål fra en fan.

Kyalami gikk gjennom en massiv oppgradering i 2015 og har siden arrangert flere prestisjetunge billøp, blant annet har det internasjonale langdistansemesterskapet i GT3, «IGTC», avholdt sitt finaleløp der flere år.

Banen holder for øyeblikket en FIA «Grade 2» lisens som i korte trekk betyr at banen er egnet til for eksempel testing og kjøring av Formel 1-biler men at banen ikke oppfyller kravet til å avholde løp. Da kreves det en «Grade 1» lisens.

Baneeier, Toby Venter, sier at anlegget allerede er i verdensklassen, og at det skal lite til for å oppfylle FIA-kravet.

— Det viktigste er at banen er tryggere enn en gatebane. FIA må gjennomføre en inspeksjon og vil be om oppgraderinger, som for eksempel å installere tecpro-barrierer her og der, sa Venter i et intervju med Wheels24.

Saken er levert i samarbeid med Norges ledende kilde for norske motorsportnyheter: Parcferme.no