Hjem Nyheter Marko: Superlisensen eneste hindring for Herta 

Marko: Superlisensen eneste hindring for Herta 

Colton Herta - her fra test-kjøringen med McLaren tidligere i år. Foto: McLaren

I etterkant av Nederlands Grand Prix avslører Red Bulls Helmut Marko at Colton Herta er på vei til AlphaTauri – men da må superlisensen gå i orden!

Tekst: Joakim Stenløs

Det virker etterhvert til å være en dårlig skjult hemmelighet at Pierre Gasly vil fylle det ledige setet hos Alpine, når Fernando Alonso forlater teamet etter denne sesongen.

På vei inn til AlphaTauri, som Gasly med det forlater, har både Mick Schumacher og Colton Herta vært snakket om i paddocken. Colton Herta kjører for tiden for Andretti-teamet i IndyCar. Amerikaneren har testet fjorårets Formel 1-bil for McLaren, og ser nå ut til å kunne ta steget inn i sirkuset. 

Nå kan altså Red Bull-nestor Helmut Marko avsløre at det kun er spørsmålet om Herta’s superlisens som nå hindrer en avtale. 

Colton Herta mangler nemlig 10 poeng for å være kvalifisert for en superlisens, som normalt kreves for å kjøre i Formel 1.  Han vil ikke gjøre det bra nok i årets IndyCar-mesterkap for å ta de siste poengene, og de 8 fri-treningene han teoretisk sett kan kjøre denne høsten vil heller ikke ta han opp til den magiske grensen på 40 poeng. Dermed er amerikaneren avhengig av et unntak fra FIA.

Marko er klar på at det ikke er urimelig å gi Herta et unntak: 

«Han har vunnet 7 IndyCar-løp. Det er sammenlignbart med Grand Prix-løp. Så, det ville vært en skam om han ikke får superlisensen.»

Marko sier at laget fortsatt venter på et definitivt svar, og at de forventer en avgjørelse innen Italias Grand Prix kommende helg. 

LES OGSÅ: Verstappen seiret på hjemmebane

Dårlig nytt for tyskerne?

Med det ser setene ut til å være fylt både hos Alpine og AlphaTauri. Yuki Tsunoda, som forøvrig må starte neste løp med en 10 plassers grid-straff, har ikke kontrakt for neste sesong, men japaneren har heller per nå ikke blitt ryktet til å være på vei ut. Hos Williams er blant annet Nick De Vries ryktet inn, men det kan se ut til at Nicolas Latifi igjen får fornyet tillit. 

Det kan potensielt være dårlig nytt for Mick Schumacher som tilsynelatende ikke lenger har noen bånd til Ferrari. Tyskeren er på utgående kontrakt hos Ferrari-drevne Haas, og går nå en usikker fremtid i møte. I verste fall kan Tyskland gå fra å ha to førere på griden til å ikke være representert i det hele tatt. Det klinger dårlig når to tyske motor-leverandører er på vei inn i sporten.

LES OGSÅ: Audi bekrefter Formel 1-inngang fra 2026