Hjem Nyheter F1 Nordens Formel 1-duo må snu formen

Nordens Formel 1-duo må snu formen

Foto: LAT Images / Alfa Romeo F1

Nordens to representanter på Formel 1-griden, Valtteri Bottas og Kevin Magnussen, er begge ute av form etter en god start på sesongen.

Joakim Stenløs

Både Magnussen og Bottas startet sesongen imponerende, men i sommer har det ikke vært like mye å juble for. Magnussen har ikke sanket poeng de siste 5 løpshelgene, mens Bottas er oppe i hele syv poengløse løpshelger.

Kevin Magnussen kom overraskende tilbake til Formel 1-sirkuset denne sesongen, da han returnerte til Haas etter at Nikita Mazepin måtte forlate teamet. Dansken startet forrykende med femteplass i sesongåpningen i Bahrain. Magnussen tok også poeng både i Saudi Arabia påfølgende løpshelg, og i løp fire på Imola. Etter fem løp på rappen uten poeng virket både Magnussen og Haas-teamet å være tilbake på hesten med poeng både på Silverstone og Red Bull Ring, men etter det har det blitt nye fem løp uten poeng.

Bottas hadde en enda sterkere start på sesongen enn sin danske kollega. Finnen tok poeng i hele syv av sesongens første ni løp, men så kom problemene også for han. Etter syvendeplassen i Canada Grand Prix 19. juni har det ikke blitt flere poeng. På det tidspunktet lå Bottas som nummer åtte i fører-mesterskapet, kun fire poeng unna Norris’ posisjon som «best of the rest» bak de tre topp-lagene. Per nå er det til sammenligning 42 poeng opp til briten.

Det hele toppet seg på mange måter for begge to på Monza. Magnussen kom sist av de startende, og Bottas ble slått av lagkamerat Zhou som også tok teamets første poeng siden Canada. Riktig nok kjørte begge med skader på bilen i store deler av løpet, og Bottas startet i tillegg med en rekke grid-straffer i banken. Likevel er det betegnende for utfordringene de begge har hatt. Uavhengig av om det er fører-feil eller tekniske feil som har vært problemet, så har det ikke gått veien. Sett bort fra Bottas og Magnussen er det kun Tsunoda, Schumacher og Latifi som ikke har plukket poeng siden løpet på Silverstone.

LES OGSÅ: Om Schumachers mulige Haas-exit: – uforståelig

Ny ingeniør og retur til suksessfull bane

Kevin Magnussen fortsetter å se fremover, etter å ha kommet sist av de fullførende på Monza:

– Jeg håper alltid at det neste løpet vil bli bedre, og Singapore ser ut til å være mer passende til vår bil, så jeg ser frem til det, fortalte dansken i etterkant av løpet på Monza.

Magnussen vil fra og med Singapore Grand Prix ha en ny støttespiller på pit-muren når Mark Slade kommer inn i Haas-teamet som danskens nye ingeniør. De tre siste løpene har Magnussen hatt Dominic Haines som en midlertidig løsning. En løsning som tvang seg frem grunnet at hans opprinnelige ingeniør Ed Regan ble gitt andre arbeidsoppgaver fordi han er ferdig i teamet etter årets sesong. Slade ha tidligere jobbet med blant annet Kimi Räikkönen og Mika Häkkinen i McLaren, og jobbet sist med Esteban Ocon i Alpine i 2020.

I tillegg kan Magnussen faktisk skilte med banerekorden på Marina Bay Street Circuit, satt i 2018 med tiden 1.41.905. Magnussen trenger heller ikke å bekymre seg for å mangle fersk erfaring, ettersom at det uansett ikke ble kjørt løp her det året han var borte fra manesjen.

LES OGSÅ: Om Haugers fremtid: – Ingenting er avklart

– Vi tenker langsiktig

Bottas er vant til å ta langt flere poeng, og har faktisk ikke tatt så få poeng som han ligger an til å samle opp i år siden debutsesongen for Williams i 2013. Finnen ser likevel ikke mørkt på situasjonen, og har gjennom sesongen uttrykt takknemlighet for stabiliteten han nå har med en kontrakt over flere år. Det gjør at 33-åringen nå kan tenke langsiktig.

– La oss si at vi hadde tatt 20 poeng til nå. Selv det hadde ikke vært noen stor skuffelse fordi vi tenker langsiktig, og ikke bare på kortsiktig suksess.

Bottas var optimistisk på bilens vegne etter løpet på Monza, til tross for at han som nevnt kjørte store deler av løpet med skader på bilen:

– Jeg syns at at selv med skadene så var det ikke så ille, så det er bra å se at vi hadde en bil innenfor poengene i dag og meg selv ikke så langt unna. Så det er i det minste ganske mye bedre enn de siste løpene, og forhåpentligvis vil det være samme situasjon i Singapore.

Finnen har plukket jevnt med poeng på samme bane tidligere, og har som best en tredjeplass fra 2017. Det skal i alle fall ikke stå på forberedelsene, som blant annet har foregått i Norge.

LES OGSÅ: Audi bekrefter F1-inngang fra 2026 – Alfa Romeo trekker seg