Hjem Nyheter FIA innrømmer feil i Japan

FIA innrømmer feil i Japan

Foto: Clive Rose / Getty Images / Red Bull Content Pool

Mange har vært opprørte etter at Pierre Gasly passerte en bergingsbil i full fart etter Carlos Sainz kollisjon på Suzuka. Nå innrømmer FIA at håndteringen var feil.

Joakim Stenløs

Kritikken haglet både underveis og i etterkant av løpet på Suzuka. Et bergingskjøretøy var ute på banen i det Gasly passerte i full fart, og mange fikk vonde assosiasjoner til Jules Bianchis dødsulykke på samme bane åtte år tidligere. Forbundet har nå konkludert med at det var feil å sende ut bergingsbiler på det aktuelle tidspunktet.

– Under slike forhold bør et bergingskjøretøy ikke settes inn med mindre alle bilene er samlet bak sikkerhetsbilen, skriver FIA i sin uttalelse. 

– Granskningspanelet erkjente at det å ha bergingskjøretøy på banen på Suzuka under de gjeldende værforholdene er en sensitiv sak i lys av de tragiske hendelsene fra fortiden. Panelet slo fast at i ettertid, ettersom at værforholdene endret seg, ville det vært forsvarlig å ha forsinket utplasseringen av bergingsbilene på banen, fortsetter forbundets uttalelse.

LES OGSÅ: Sterke reaksjoner etter Gaslys nestenulykke

Granskningen innebærer også en rekke endringer som trer i kraft fra og med denne helgen. Blant annet skal ikke løpsdirektørene lenger rullere på jobben. Resten av sesongen er det Niels Wittich som vil være løpsdirektør. 

I tillegg innføres følgende endringer:

  • Informasjon skal gis til lagene via en melding fra FIA at et bergingskjøretøy er på banen. Lagene skal varsle førerne. 
  • Utvikling av et live VSC/SC-overvåkningsvindu for å vise statusen til alle biler
  • Race Control-prosedyrene blir oppdatert for å bedre definere fordelingen av oppgaver på tvers av teamet under SC- eller VSC-prosedyre.
  • FIAs løpsdirektør vil holde en gjennomgang av hendelsene på Suzuka under fredagens førerbriefing for å forklare hvilke løsninger FIA planlegger å innføre for å unngå en gjentakelse av situasjonen i fremtiden, og for å minne førerne om reglene knyttet til sikkerhetsbil og rødflagg. 
  • Dynamisk VSC: En funksjon som vil endre deltahastigheten som kreves for at føreren skal kunne følge før og i sektorene der det har vært en hendelse. 
  • En gjennomgang av straffepresedenser for førere som ikke respekterer reglene knyttet til gult, dobbeltgult, VSC og SC-forhold vil finne sted i samarbeid med lagene og førerne. 
  • Vurdering av gjeldene bruk av reklameboards, deres konstruksjon, plassering og materialer som brukes for å unngå at de kan bli revet av og kastet ut på banen. 

Det hele vil som nevnt også bli diskutert på førerbriefingen i etterkant av kveldens andre trening. George Russell, som også er leder for «Grand Prix Drivers association», er klar for å høre FIAs side av saken. 

– Vi kommer til å sette oss ned under førerbriefingen og høre hva FIA, fra en løpsdirektørs perspektiv, har å si, uttaler Russell til Autosport. 

– Men jeg tror vi alle er enige om at det absolutt ikke var det riktige. Du burde aldri være i det scenarioet, fortsetter Russell. 

Se sendetidene for helgen her!