Hjem Nyheter F1 endrer regelverket etter Japan Grand Prix

F1 endrer regelverket etter Japan Grand Prix

Foto: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Forvirringen var total da Max Verstappen sikret årets førermesterskap under et forkortet Japan Grand Prix, nå rydder FIA opp i regelverket.

Det oppstår stadig situasjoner i F1-løp der resultatet av det kompliserte regelverket viser seg å ikke være i tråd med intensjonen.

Da Max Verstappen krysset mållinjen på Suzuka etter et løp som ble kraftig forkortet av regnvær, antok de fleste at han ikke hadde nok poeng til å avgjøre mesterskapet.

Selv etter at Charles Leclerc ble tildelt fem sekunder tidsstraff etter å ha kuttet den siste sjikanen på den siste runden, noe som sendte ham til en tredjeplass bak Sergio Perez, skulle det ikke være nok.

LES OGSÅ: Fullt kaos i Japan

Dette som følge av at løpet ikke hadde nådd 75 prosent av løpsdistansen, noe som skulle bety at det ikke ville deles ut fulle poeng i løpet. En regel som var innført etter parodien som oppsto i Belgia Grand Prix i 2021, førte nemlig til en poengskala avhengig av hvor stor distanse av løpet som blir gjennomført.

LES OGSÅ: Halve poeng delt ut i Belgia

Basert på dette antok mange at Verstappen ville mangle ett poeng – og måtte utsette feiringen til USA Grand Prix – to uker senere.

Det var imidlertid en liten tvist i regelverket, som endret alle forutsetningene. Nå tas det grep.

Ikke i tråd med intensjonen

Da regelverket for 2022 ble skrevet, kom det med en ny skala for hvor mange poeng som skulle deles ut, avhengig av om 25%, 50% eller 75% av løpet ble gjennomført. Dette ble dekket i artikkel 6.5 i «Sporting regulations».

Skalaen skulle imidlertid bare brukes dersom løpet ble «avbrutt i henhold til artikkel 57, og ikke kan restartes».

I Japan ble løpet restartet etter rødflagg, og kjørt til målflagg – noe som det i henhold til definisjonen betydde at fulle poeng skulle deles ut.

Nå sier flere kilder at teksten «avbrutt i henhold til artikkel 57, og ikke kan restartes», vil bli fjernet.

Dermed vil vinneren få seks poeng om løpet har gått «minst to runder under grønt flagg», men mindre enn 25 prosent av løpsdistansen, og øker til 13 poeng om 50 prosent av løpet er kjørt, og 19 poeng etter 75 prosent.

Om det ikke er mulig å kjøre to fire runder, vil det ikke kåres en vinner.

Poeng for reduserte F1-løp:

Posisjon Opp til 25% av løpsdistansen Opp til 50% av løpsdistansen Opp til 75% av løpsdistansen 100% GP av løpsdistansen
1. 6 13 19 25
2. 4 10 14 18
3. 3 8 12 15
4. 2 6 10 12
5. 1 5 8 10
6. 4 6 8
7. 3 4 6
8. 2 3 4
9. 1 2 2
10. 1 1