Hjem Nyheter Analyse: Hva viste tre dager med testing oss?

Analyse: Hva viste tre dager med testing oss?

Foto: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool
Det er vanskelig å gå inn årets første raceweek uten å ha med Red Bull som en klar favoritt etter tre dager med testing i Bahrain. Men hvordan ser det ut bak den regjerende verdensmesteren?

Stein Pettersen
Redaktør – Formel-1.no

Etter å ha kommentert to lange – meget lange – dager med testing på torsdag og fredag, og deretter fulgt lørdagen er det noen ting som henger igjen.

For det første – F1-testing på TV er først og fremst en måte å døyve den ekstreme abstinensen som har bygget seg opp gjennom noen måneder uten skikkelig racing. Mangelen på informasjon om hva teamene driver med, ingen radiotrafikk og meget sparsomt med kommentarer fra teamsjefer og førere, gjør at man i stor grad står igjen med spørsmål. I hvert fall om man er kommentator eller seer, men teamene har definitivt fått svar på hvor de befinner seg fem dager før sirkuset drar i gang neste fredag.

Evolusjonen

Når du avslutter sesongen på den måten Red Bull gjorde i 2022, den var raskest da de var ute og kjørte mange runder, og den virket også som den beste bilen å sette en kvalifiseringsrunde med. Ingen ble spesielt sjokkert over hverken livery eller bilens design, men sånn blir det når RB18 blir RB19. Likevel skal man aldri undervurdere hva Adrian Newey har funnet på gjennom vinterpausen.

Under skallet har nemlig Red Bull forbedre hver eneste lille del, for å gjøre fjorårets bil enda mer uovervinnelig. Ikke minst har de opplagt klart å redusere vekten på bilen, noe som har gitt dem muligheter til i enda større grad enn tidligere kunne distribuere vekt til riktig sted i bilen.

Selv om avstanden ned til Mercedes og Ferrari ikke ser stor ut, viser ikke minst tempoet de har på de lange stintene at avstanden kan være større enn det ser ut.

Mulighet for revansje?

Den sårheten hos Mercedes, og skadefryden hos enkelte av konkurrentene som kommer frem i siste sesong av Drive to Survive understreker mer enn noe annet hvor gjerne Toto Wolff og resten av teamet ønsker å slå tilbake. Vi ble imidlertid ikke helt kloke på hva vi så i Bahrain.

Det var tre ganske forskjellige dager under testingen. På torsdag så det ut som det meste var under god kontroll, men da fredagen var unnagjort sto vi igjen og lurte på hva som hadde skjedd. Farten var tilsynelatende borte, og bilen virket ganske ustabil ute på banen.

På lørdag var de imidlertid mer tilbake til et team som ser ut som de har funnet et spor ut av fjorårets elendighet. De er svært tydelige på at de ikke tror de kan utfordre Red Bull i begynnelsen av denne sesongen, og det er det vanskelig å være uenig i. Likevel er det mulig for fansen og tro at ingeniørene har funnet en løsning som gjør at det ekstreme designet de har med seg fra forrige sesong, inn til en bil som kan være med å kjempe om seiere.

Finner de igjen kreftene fra 2021-sesongen og har en bil som er lettere å sette opp, så kan den tilpasses kjørestilen til George Russell og Lewis Hamilton bedre enn i fjor. Det betyr i så tilfelle at de kan utnytte sine tidligere ferdigheter på bevare dekkene gjennom et helt løp.

Uansett står Mercedes på et betraktelig bedre sted i år enn de gjorde på samme tidspunkt i fjor – med en bil som ikke ser ut til å slite med gyngingen som ødela hele den første delen av sesongen.

Ny ledelse for en ny storhetstid?

Med Frédéric Vasseur på plass på pitwallen har Ferrari byttet ut en ingeniør med en annen som teamsjef, men det skjer mye hos de røde om dagen.

Teamet virket veldig fornøyd etter tre dager med testing, og strengt tatt er det kanskje bare snakk om justeringer som skal til for å løfte Ferrari opp til en verdig konkurrent til Red Bull – særlig når det kommer til enkeltrunder. Spørsmålet er om de også har forbedret evnen til å kjempe med rivalene over et helt løp.

Kanskje kan skiftet i sjefstrategiker ute på løp fra Inaki Rued til Ravin Jain gjøre susen. Den nye strategikeren er ung, og har jobbet i Ferrari helt siden han avsluttet studiene ved Universitet i Oxford.

Ferrari sier at de har hatt en meget god test, og at de har fått prøvd ut ulike oppsett, og ikke minst fått bekreftet av driftssikkerheten er god. Det kan også se ut som om de har løst noen av problemene som førte til at de trolig måtte skru ned motoreffekten noe ute i sesongen for å være sikre på å kunne fullføre løpene.

Sånn det ser ut nå, er det Ferrari som er den sterkeste utfordreren til Red Bull denne sesongen.

Håpet er mørkegrønt

Aston Martin forsøker å holde forventningene nede, men de aller fleste som fulgte testingen fra Bahrain er enige om at teamet så meget bra ut – og kanskje har rykket i fra resten av midtfeltet i jakten på, særlig Mercedes, men kanskje under spesielle tilfeller også Ferrari og Red Bull?

Testingen for Aston Martin ble litt spesiell etter at Lance Stroll ble skadet og måtte overlate sin plass til Felipe Drugovich, noe som gjorde at mye også ble hengende på Ferando Alonso.

Med den svært erfarne Alonso bak rattet så det ut som om årets Aston Martin kunne være helt oppe å utfordre Mercedes på en enket runde. Når det kom til de lengere stintene så det enda bedre ut, mye tyder på at bilen håndterer dekkene meget godt – så med en god strategi kan dette bli meget spennende.

Usikkerheten ligger selvsagt i at vi ikke vet om hvilke motorprogram og bensinmengde teamet brukte for sin AMR23 – vi får trolig noen enda bedre svar allerede førstkommende fredag.

Siste natt med gjengen

Sånn det ser ut nå, forsvinner Alfa Romeo-navnet fra F1 i denne omgang etter årets sesong. Totalt sett ser tre dager med testing bra ut for teamet som er i ferd med å bli Audi.

Med den tredje beste tiden totalt, så ser det jo veldig bra ut – men det er mye usikkerhet.

Selv om det var Ferrari-motoren som gjorde at Valtteri Bottas fikk en stopp den siste dagen, rakk teamet likevel å kjøre over 400 runder på de tre dagene.

Årets Alfa Romeo ser bra ut, ikke bare når det kommer til livery, men også måten oppførte seg på ute på banen. Spørsmålet er selvsagt om det faktisk går fort nok, og om det er mer å hente når også de andre bilene på grid setter opp farten.

Bottas selv var meget fornøyd med hvordan bilen var å kjøre, og trakk frem særlig balansen i bilen gjennom de raske svingene som en av de sterkeste forbedringene fra i fjor.

Usikker fransk åpning?

Alpine så ut til å ha litt problemer under testingen. De var det eneste teamet som hadde dårligere tid rundt banen i år, enn det hadde under testingen i fjor.

Dessuten fikk de nest færrest runder med testing, men uten at Otmar Szafnauer var altfor bekymret.

Teamet varslet allerede under testingen at de kommer med en oppgradering til neste helg, og selv om de ikke ville si mye om hva det ville innebære, trenger de å få opp farten før kvalifiseringen på lørdag.

Positivt er det at både Esteban Ocon nykommeren Pierre Gasly, var optimistiske når de omtalt testingen og bilen. Så kanskje årets Alpine er bedre enn den har vist på testing.

Trøbbel for McLaren

Det ble ikke noen ideell start på F1-karrieren for Oscar Piastri, for McLaren slet kraftig under testingen i Bahrain. Det ble nesten mer en test for mekanikere enn for førere, for teamet slet med både bremser, aerodynamiske komponenter og ustrakt bruk av gaffateip.

Teamet innrømte da også at de ikke hadde nådd de målene de hadde for utviklingen av bilen, og det var dessverre også ganske tydelig.

Selv ikke Lando Norris kunne få ut noe magisk av den oransje bilen, og begynner allerede før sesongen å dukke opp spekulasjoner om hvor lenge han faktisk har tålmodighet med teamet.

Kan Bent Leikvoll slå tlbake?

Haas har nok en gang justert førerkabalen og hentet inn F1s egen flyttenisse, Nico Hulkenberg.

Nå er ikke Hulkenberg noen debutant, snarere tvert imot, og det så virkelig ut som om han hadde vært i Haas et år allerede. Tyskeren har vært borte i tre sesongen, med noen innhopp under corona, med virket inspirert og klar for innsats.

Forhåpentligvis kan erfaringen til de to førerne i Haas bidra til å løfte dem opp til et nivå de hadde for noen år siden.

For første gang etter at budsjettaket ble innført er Haas i stand til å stange i taket, og de har funnet interessante måter å redusere kostnadene på – en av dem er en liten pitwall-rigg som skal spare dem for 2,5 millioner i året – bare i transport.

Ute på banen så det ut som om Haas-bilen helt klart har blitt bedre sammenlignet med i fjor.

Om vi skal lese noe ut av tidene, er det at teamet fortsatt vil måtte kjempe for å kunne komme seg videre fra Q1, men at bilen virker mer stabil og lettkjørt enn hva vi har sett tidligere.

Må løfte seg

AlphaTauri hadde en vanskelig sesong, og akkurat nå går det rykter om at Red Bull vurderer å kvitte seg med laget som har fungert som et sted å plassere sine juniorførere, men uten at man kanskje har klart å utnytte synergiene på en god nok måte.

AlphaTauri, som bare endte på niende i fjorårssesongen, har lagt ned en solid jobb. Trolig må de regne med å kjempe hardt med Haas om plassene denne sesongen. Og med mindre de finner en løsning på toppfarten sin, kan det hende de også denne sesongen skal slite med å ta nok poeng til å hevde seg i den øverste delen av midtfeltet.

Bilen så ut til å være understyrt, og til tross for at man klarte å forbedre egenskapene inn i den siste testdagen, virker bilen fortsatt litt ustabil inn i de skarpeste svingene.

Det er også stor usikkerhet knyttet til teamets to førere, selv om Yuki Tsunoda har sikret seg viktig erfaring de siste årene, ser han fortsatt ikke ut som noen typisk førstefører.

Den amerikanske drømmen

Williams er et godt eksempel på at om du først havner i trøbbel, så koster det mye både tid og penger å komme seg ut av dette.

For første gang på mange år var det imidlertid meget god stemning hos Williams under testingen. Teamet som eies av et amerikansk investeringsselskap har nå også fått en amerikansk fører, Logan Sargeant.

Det ser ut som om Williams har funnet ut av problemene de har slitt med under harde innbremsinger, trolig skyldes det at de fortsatt mangler tilstrekkelig marktrykk, men det ser definitivt ut som om man nå har et godt sted å starte for en utvikling som bare kan ta teamet oppover på listene.

Så hvem vinner årets første race?

Det er i hvert fall definitivt godt å være i gang med sesongen, selv om testing er en til tider langdryg opplevelse.

Alle eksperter holder Red Bull som en klar favoritt, og det er vanskelig å være uenig. Samtidig er det et håp om at vi kanskje kan ha så mye som fire team der oppe i år – særlig de seks helgene vi har sprintløp også – da kan styrkeforholdene fort endre seg noe i forhold til oppsett – og ting kan skje.

Fredag om en uke er det treninger, og på lørdag er altså den første kvalifiseringen. Om noen har gjemt unna en rask runde under testing, så er det helt riktig tidspunkt å finne den frem.