Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Hvordan blir årets sesong?

Atle Gulbrandsen: Hvordan blir årets sesong?

Årets første Formel 1-løp er over, og mange er bekymret for at årets sesong skal bli kjedelig. Men er det noen grunn til det?

Det er lenge siden siste bloggpost her, men det går i ett fra morgen til kveld, og det er vanskelig å finne tid til alt man har lyst til.

Nå er også årets Formel 1-sesong i gang, og da blir det i hvert fall hektisk fremover. Den første helgen i Bahrain ga oss en del svar som vi har lurt på gjennom vinteren, for eksempel på spørsmålet om hvor gode Red Bull egentlig er. Og svaret var soleklart etter løpet i Bahrain: Red Bull ser ekstremt sterke ut i årets sesong.

Så da blir spørsmålet om noen i det hele tatt kan klare å slå Max Verstappen, og om det blir noe spenning i år i det hele tatt?

For å svare på det første spørsmålet først, så tror jeg svaret på det er; nei, ingen kommer til å slå Max Verstappen i år. Jeg har veldig vanskelig for å tro at noen kommer til å gjøre noe med Verstappen som er i sitt livs form, og som ser ut til å sitte i den mest overlegne bilen han har hatt i sin karriere. Det at Red Bull er så sterke i år er heller ikke spesielt overraskende. Selv om vi alle har hatt et håp om at det skulle bli jevnere i Formel 1 i år – nå som alle har hatt et år på seg til å forstå det nye reglementet som  kom i fjor – så viser historien oss at et team gjerne dominerer i mange år etter en stor regelendring.

Men er det ensbetydende med at årets sesong blir kjedelig? Nei, jeg tror ikke det.

Bahrain Grand Prix var kanskje ikke det mest spennende Formel 1-løpet vi har sett, men det var tross alt litt spenning der også. Fernando Alonso i Aston Martin overrasket med både høyt tempo og noen fine forbikjøringer. Jeg tror vi alle hadde vært i ekstase over hvor spennende Bahrain Grand Prix hadde vært – hadde vi bare sett bort fra de to overlegne Red Bull-førerne i front.

Nå høres det kanskje ut som jeg ikke heier på Red Bull, men det er ikke tilfelle. Jeg heier like mye på Red Bull som alle de andre, og jeg bryr meg ikke om hvem som vinner, men jeg håper det blir jevnere og mer spennende utover i sesongen enn det vi så i Bahrain. Og det tror jeg det kommer til å bli. Ting vil skje også med Red Bull; tekniske problemer, strategiske feil og førerfeil. Dessuten er de 23 banene det skal kjøres på i år så forskjellige, og noen baner vil passe Red Bull dårligere enn andre. Så selv om jeg tror Verstappen og Red Bull vinner til slutt, både tror og håper jeg sesongen blir jevnere og mer spennende enn det vi så i åpningsløpet.

Budsjettaket i Formel 1 er ekstra interessant akkurat nå. I teorien skal et budsjettak gjøre at det blir mindre forskjeller på de rike og fattige teamene, men nå som et team har et så stort overtak på de andre, vil også et budsjettak gjøre at det er vanskeligere for de andre teamene å ta igjen toppteamet.

Men vi skal ikke glemme at Red Bull har mindre tid i vindtunnel enn konkurrentene i år, både fordi de vant konstruktørmesterskapet i fjor (handicapsystem) og fordi de brukte mer penger enn kostnadstaket tilsa. Det kan gjøre det jevnere mot slutten av sesongen.

Jeg tror spesielt Ferrari og Aston Martin kan yppe seg mot Red Bull innimellom, mens det er et stort spørsmålstegn rundt Mercedes. Det ser ut som de har bommet totalt på konseptet sitt også i år, og da må de i så fall begynne med blanke ark igjen, og det tror jeg er for sent nå om de ønsker å kjempe om en VM-tittel. Og hva tenker Lewis Hamilton om fremtiden da?

I fjor så vi at det ble flere forbikjøringer i Formel 1 enn tidligere, på grunn av det nye reglementet. I Bahrain Grand Prix i år, derimot, var det langt færre forbikjøringer enn tidligere. Etter min mening har ikke de nye «ground-effect-bilene» innfridd så mye som jeg hadde håpet. Jeg hadde håpet det skulle bli enda tettere racing i Formel 1, og etter min mening er det fortsatt slik at «aerodynamikerne» har for mye makt i Formel 1. For mye dreier seg om aerodynamikk, og da lider racingen. Som sagt mange ganger; jeg synes ikke det hadde gjort noe om bilene gikk 4-5 sekunder langsommere på runden, om det hadde gitt oss tettere racing, flere forbikjøringer og mer spenning. Og jeg skulle ønske Formel 1 hadde droppet DRS, og heller gått for en «push-to-pass» som i IndyCar eller «attack mode» som i Formel E.

DRS fremstår for meg fortsatt som kunstig og noe urettferdig, mens de to andre løsningene også kan brukes til å forsvare seg, men fordi man kun har ekstra kraft i en viss periode så blir det et taktisk spill om å bruke disse kreftene på rett tidspunkt, og det gjør løpene spennende.

Faktisk var årets første IndyCar-løp i Florida mer spennende enn årets første Formel 1-løp. Tett racing, forbikjøringer, krasjer og spenning helt til siste slutt. Men vi må ikke glemme at IndyCar er en «enhetsklasse», hvor alle har like biler, og det kun er motorene som skiller. Da blir det naturlig nok jevnere racing, men man mister mye av den teknologiske utviklingen som er fascinerende i Formel 1.

Formel E, med de elektriske bilene, er også en enhetsklasse, hvor alle har like biler, men med forskjellige motorer. I februar var jeg på Formel E-løpet i India, og løpet var helt fantastisk. En time med tett racing, forbikjøringer, krasjer og til slutt målfoto for å kåre vinneren. Nei, det går ikke så fort, men det er først og fremst på grunn av gatedekkene de bruker. Hadde Formel E kjørt med slicks, mener de selv at de hadde vært bare tre sekunder bak Formel 2 på en bane som Monaco, og det er ikke langsomt med en elektrisk racerbil omtrent uten vinger.

Derfor skulle jeg fortsatt ønske at Formel 1 kunne ha gjort enda flere grep for å skape tettere racing, og at de hadde funnet et mer fornuftig system enn DRS for å foreta forbikjøringer. Kanskje det kommer i 2026?

Når vi snakker om enhetsklasser må vi selvsagt også nevne Formel 2. Dennis Hauger startet årets sesong på en glimrende måte, og etter min mening var han den desidert sterkeste føreren i årets første løp da han ble nummer to. I søndagens løp måtte han bryte med motorproblemer, men fortsetter Dennis sesongen som i sprintløpet i Bahrain kommer han til å kjempe helt i toppen i årets mesterskap.

Det overrasker meg egentlig ikke, for jeg var til stede da han testet før sesongen i Bahrain, og det virker som det nye teamet hans MP Motorsport har forstått akkurat hvordan Dennis ønsker bilen.

Og om Formel 1 i år ikke blir så spennende som de siste årene, så kan vi i hvert fall se frem i mot mye spenning i Formel 2!

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent.