Hjem Nyheter Jeddah returnerer i ny drakt: – Ser mye mer ferdig ut

Jeddah returnerer i ny drakt: – Ser mye mer ferdig ut

Jeddah Corniche Circuit. Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool.

Gatebanen i Jeddah har blitt anklaget for å være en av de farligste banene på kalenderen. I år har arrangøren tatt ytterligere grep for å bedre sikkerheten. 

Joakim Stenløs og Stein Pettersen

Allerede i årets andre løp møter vi sesongens første gatebane, men i motsetning til for eksempel Monaco er det her snakk om en av de aller raskeste banene på kalenderen. Banen er også en av de lengste med sine 6,174 km, kun slått av belgiske Spa Francorchamps.

Når det kommer til dekkutvalget teamene har til disposisjon denne helgen har Pirelli gått for C2 (hard), C3 (medium) og C4 (soft). Det er det samme utvalget som ble brukt i fjorårets løp, da Max Verstappen til slutt kom seirende ut av en intens duell mot Charles Leclerc.

Flere førere har tidligere klaget på at banen er for trang, og at de i flere svinger ikke har sett langt nok frem. Allerede i fjor ble dette besvart med en rekke sikkerhetstiltak, og i år kommer det altså ytterligere endringer på banen.

LES OGSÅ: Amnesty kritiserer Formel 1 før returen til Saudi-Arabia

Endringer rundt hele banen

CEO for Saudi Arabia Grand Prix, Martin Whitaker, sier at de har tatt en rekke grep før årets utgave. Til podkasten F1 Nation sier han at han tror førerne blir svært fornøyde med endringene, og at de har kommet et langt stykke både når det gjelder selve banen og  områdene rundt.

– Ting ser mye mer ferdig ut. Palmetrærne som bare var nyplantet ser nå ut som ekte palmetrær, det gjør at hele opplevelsen er bedre. Ikke minst er veiene inn til banen ferdige og gatelysene er på plass, forteller han.

En av endringene er at man har fått på plass såkalte «rumble lines», som rett og slett rister bilen og følgelig senker farten, i sving 3, 14, 19, 20 og 21. Samtidig har stålkerbsen blitt erstattet med betong i sving 4, 8, 10, 11, 17 og 23.

For å forbedre førernes sikt har også barrierene blitt flyttet lenger ut i sving 14 og 20, mens gjerdene har blitt justert i sving 8 og 10 av samme grunn. I tillegg har S-kombinasjonen i sving 22 og 23 blitt trangere ved å flytte på barrierene i sving 23. Det skal etter planen senke farten med 30 til 50 kilometer i timen i et parti på banen hvor det tidligere har vært flere hendelser.

– Dermed vil de ha en lavere hastighet ut på bakstrekket mellom sving 23 og 27. Vi håper det kan bidra til mer spenning, sier Whitaker. 

Briten sier at de også at kerbsen har fått en flatere struktur enn tidligere. Han forklarte at den nye generasjonen F1-biler med den nye aerodynamikken oppfører seg på en helt annen måte, og at den endringen derfor har vært viktig for å øke sikkerheten på banen.

– Det er viktig å huske at denne banen ble designet for 2021-bilene, jeg vil tro at det er flere baner som sliter med dette også. Vi har endret så godt som samtlige kerbs, med en lavere vinkel både på og av, noe som gjør at du kan ha hjulene på kerbsen uten å miste for mye marktrykk, sa banesjefen.

LES OGSÅ: Miami tar grep for bedre racing