Hjem Nyheter Dette mener ekspertene må endres i Formel 1

Dette mener ekspertene må endres i Formel 1

Foto: Mark Thompson Getty Images / Red Bull Content Pool

Det internasjonale bilsportforbundet og Liberty Media jobber stadig for å gjøre Formel 1 bedre, men det er ikke alle som mener de lykkes med det. Vi spurte ekspertene hva de mener burde endres.

Av: Kristian Nielsen og Joakim Stenløs

Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) har det overordnede ansvaret for all motorsport, og mens Formel 1 selv ved Formula One Management og Liberty Media i stor grad tar seg av det kommersielle aspektene er det FIA som bestemmer hvordan det sportslige regelverket skal se ut. Det inkluderer blant annet hvilke regler som gjelder for utviklingen av bilene.


Foran 2022 sesongen kom de største regelendringene siden hybrid-motorens inntog 2014. Målet er alltid å gjøre sporten jevnere, og selv om det er jevnere i dag bak Red Bull er det mange som mener man ikke har lykkes når Max Verstappen og Red Bull er så overlegne.

Av andre tiltak ble det før 2021-sesongen innført et budsjettsak som skulle minske avstanden fra topp til bunn av griden. Siden 2021 har det også blitt innført sprintløp i Formel 1.

Så vi spurte ekspertene. Hva må endres i Formel 1?

Viaplays Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen etterlyser rett og slett tregere biler for å øke spenningen i sporten.

– Ved enda strengere regler på aerodynamikken vil bilene gå opp mot 4-5 sekunder langsommere. De kjører allerede mye langsommere i løpene enn på kvalifiseringen, så det er ingen som legger merke til dette. Formel 1 vil fortsatt ha verdens raskeste racerbiler, forteller Gulbrandsen.

Det dette gjør er å doble verdien av regelendringene de gjorde foran 22-sesongen. I dag taper man mindre tid bak en annen bil enn før, men fortsatt for mye. Dette vil reduseres ved strengere regler.

– Dessuten mener jeg at F1-bilenes aerodynamikk har en liten overføringsverdi til vanlige biler, og at det derfor ikke hadde gjort noe med en enklere aerodynamikk. Det er synd at det er sånn, men etter hver store regelendring har et nytt lag tatt over. Så noe må gjøres, slår han fast.

Kollega Thomas Schie ville sett på dekkreglementet for å gjøre det hele mer interessant.

– Om jeg satt som øverste leder ville jeg gjort en endring på dekkreglementet. Jeg mener vi vi ville fått tettere og mer spennende racing om vi hadde lagt inn to obligatoriske depotstopp. Det ville gjort at førerne kunne pushet hardere på dekkene i hvert stint. I tillegg ville jeg ønsket at det skulle vært litt større forskjell mellom dekkene som er tilgjengelig per løpshelg, forteller Schie.

Poeng til alle

Viaplay-ekspert og redaktør i Formel-1.no Stein Pettersen ville også sørget for at alle førerne fikk poeng i hvert løp.

– Dersom alle førerne fikk poeng ville det øke racingen for førerne som kjemper om plassene fra 10 til 20. Per dags dato er det ingen grunn til å kjøre om en 13. plass når man ligger som nummer 14.

Pettersen ønsker også å åpne for motorutvikling mellom sesongene, hatt større forskjell på dekktypen i samme løpshelg og frigjort sprintformatet fra det ordinære mesterskapet. Han ønsker et format med sprintkvalifisering fredag kved, og sprint lørdag morgen før man åpner Parc Fermé og kjører Grand Prix-Kvalifisering lørdag ettermiddag. Så avslutter man med løp søndag.

Tidligere racerfører Harald Huysman vil blant annet ha flere biler, og gjøre bilene likere hverandre.

– Det viktigste hadde kanskje vært å pålegge de seks toppteamene å ha tre biler for å øke feltet til 26/28 biler. Kanskje også litt større begrensinger på chassis og aerodynamikk. Flere standardeler.

– Den mest dristige endringen er å standardisere bilene og motorene mest mulig lignende IndyCar og Formel 2, men da risikerer man å miste magien. Man kan også ilegge vekt i bilen til vinneren slik man har gjort i flere mesterskap, fortsetter han.

Men hva mener du bør endres? Del din mening under innlegget vårt på Facebook, Twitter eller Threads. Husk at vi også er til stede med jevnlige oppdateringer på Instagram og Tiktok.