Hjem Feature Atles blogg Atle Gulbrandsen: Medaljens bakside

Atle Gulbrandsen: Medaljens bakside

Formel 1 har opplevd en enorm suksess de siste årene og har aldri vært mer populært enn det er nå. Dessverre har medaljen også en bakside, som merkes for både Andretti, unge racerførere og andre.

Det store tidsskillet for Formel 1 skulle vise seg å være den globale pandemien i 2020 og 2021. Da Formel 1 måtte avlyse Australia Grand Prix 2020 bare noen timer før den første treningen skulle starte, var det de som var redde for hele sportens eksistens. De neste åtte løpene ble avlyst, og Forbes skrev en artikkel om at de trodde hele Formel 1 kom til å gå konkurs før året var omme.

I dag vet vi at Formel 1 ikke gikk konkurs. Det var det motsatte som skjedde. Formel 1 var et av de første store idrettsmesterskapene som kom i gang under pandemien, og det – sammen med effekten av Netflix-serien Drive to Survive – gjorde at interessen eksploderte. Og da Max Verstappen og Lewis Hamilton knivet som verst ute på banen hadde vi tidoblet seertallene hjemme i Norge.

Flere av teamene, som før pandemien kjempet for å overleve, tjener nå store penger. Teamenes verdi har blitt mangedoblet, og førerne har blitt globale superstjerner. Og dermed har vi fått en helt ny tidsalder i Formel 1. Med en så god økonomi er de som allerede er «innafor» mye mer opptatt av å beskytte det de har enn tidligere, og albuene blant de som ønsker å bli en del av «det gode selskap» har blitt enda spissere – og for noen kan det virke som døra inn til Formel 1 nærmest har blitt ugjennomtrengelig.

Nei til Andretti
De siste til å oppdage det er Andretti, som i dag fikk beskjed av Formel 1 at de ikke er ønsket. I hvert fall ikke ennå.

Det er ikke mange år siden nye team var velkomne i Formel 1. Haas kom inn i 2016. Caterham, Marussia og Hispania noen år før det igjen. Ja, i gjeldende Concorde-avtale mellom teamene står det at det åpnes for nye team i Formel 1 – om de betaler en startkontingent på 200 millioner dollar.

Men da den siste versjonen av Concorde-avtalen ble skrevet under av alle teamene i 2021, visste de nok fortsatt ikke den fulle effekten av suksessen som akkurat hadde startet.

For nå, som Andretti sier at de vil inn i Formel 1 – de har penger til både startkontingent, bygge bil og etablere et team, ja til og med det internasjonale bilsportforbundet FIA har gitt de sin støtte – så sier Formel 1 nei.

De vil enkelt og greit ikke dele inntektene sine med et team til.

For nå tjener teamene endelig gode penger, og da vil de ikke dele inntektene på elleve team. Det holder med ti. Og det kan man jo forstå.

Også gjenstår det å se om denne avvisningen holder vann rent juridisk, men det får bli mat for Andrettis advokater.

Selv om jeg kan forstå teamenes motstand mot at flere skal få dele kaka, så må jeg si at jeg reagerer på forklaringen. Formel 1 skriver i prinsippet at Andretti-navnet ikke vil tilføre F1 noe særlig, at de ikke tror Andretti vil være konkurransedyktige, at det ikke vil være bra for F1 med et team til med en kundemotor (før Cadillac eventuelt kommer på banen i 2028) og at F1 ikke vil tjene mer penger bare fordi det blir elleve team til start.

Det siste poenget forstår jeg, men de andre er regelrett arrogante og unødvendige.

Etter min mening vil et team med kanskje det mest kjente navnet i internasjonal motorsport tilføre sporten mye mer enn Haas, for ikke å snakke om Visa Cash App RB, eller hva det teamet skal hete. At Andretti ikke vil være konkurransedyktige er en fornærmelse, vi snakker om et team som er helt i toppen i både IndyCar og Formel E. Og at det vil være uheldig for F1 sin prestisje med et nytt team med en kundemotor forstår jeg ikke, all den tid det er flere team i F1 med kundemotorer i dag?

Jeg har selv vært ganske tett på Andretti-familien da jeg kjørte racing i USA for mange år siden, og jeg merker at jeg blir fornærmet på deres vegne. Samtidig kan jeg forstå de eksisterende teamenes behov for å beskytte inntektene sine.

De burde bare ha gjort det på en mindre arrogant måte.

Synd for unge førere
Et nei til et team nummer elleve er også synd for unge førere med Formel 1-ambisjoner. For også for unge førere ser det ut til å være vanskeligere å komme inn i Formel 1 enn på lang tid.

Når årets sesong starter i Bahrain er det med de samme 20 førerne som avsluttet fjoråret i Abu Dhabi. Theo Pourchaire, som vant F2 i fjor, har ikke fått plass. Felipe Drugovich, som vant F2 i 2022, står fortsatt utenfor.

Det er flere årsaker til at nåløyet for å komme til Formel 1 har blitt enda trangere. En forklaring er at dagens biler er svært spesielle å kjøre, og at unge førere har få muligheter til å få teste en moderne F1-bil. Med andre ord kan det være mer attraktivt å gi en eldre fører med masse erfaring noen år til, i stedet for å satse på en ung debutant.

Men også Formel 1 sin popularitet spiller inn. Daniel Ricciardo, for eksempel, har blitt superstjerne på grunn av Drive to Survive. Han har en enorm markedsverdi, som kan gjøre han mer attraktiv for et team enn en ukjent unggutt – som kanskje hadde vært raskere.

Det er også flere som merker at nåløyet for å kunne ta del av Formel 1 har blitt trangere. Alt fra billettpriser, hotellrom og mye annet har blitt dyrere. Formel 1 er nå så stort at de ikke lenger trenger verken Andretti, Theo Pourchaire eller tilskuere som ikke kan sette av en månedslønn for billetter.

Det er medaljens bakside for noen når noe blir så populært som det Formel 1 er akkurat nå, men for Formel 1 spiller nok ikke det noen rolle.  

PS:
Jeg har ikke hatt tid til å blogge så mye på Formel-1.no den siste tiden, og tror ikke at jeg kommer til å få så mye bedre tid fremover heller. For snart starter en ny F1-sesong på Viaplay, og mine betraktninger kommer stort sett i TV-sendingene og i Viaplay Motor Pod. Men nå spilte vi inn en ny episode av Viaplay Motor Pod i går – dagen før nyheten om Andretti – og da passet det bra med noen linjer her.

Atle Gulbrandsen
@atlegulbrandsen

Atle Gulbrandsen er Formel 1-kommentator på Viaplay og V Sport. Han har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997, da han ble verdens yngste Formel 1-kommentator, bare 17 år gammel. Han er også aktiv bilsportutøver selv, og jobber ellers som konsulent.