Hjem Nyheter Hva er problemene til Mercedes?

Hva er problemene til Mercedes?

Foto: Mercedes

Starten på 2024-sesongen har vært bedre enn fjorårets – men fortsatt mangler pallplassene og ingen virker helt overbevist om at teamet kan følge Red Bull og Ferrari. Men hva er galt med W15?

Svært mange hadde nok håpet at årets Mercedes skulle være med å true Red Bull – kanskje særlig på løpsdagen, men så langt har det ikke slått til.

Selv om årets bil gir teamet et betydelig bedre utgangspunkt for sesongen enn der de var på samme tidspunkt i fjor, mangler de fortsatt det som skal til for virkelig å kunne true de to beste teamene så langt denne sesongen.

Jakten på fart i de raske svingene

Den mest opplagte svakheten for årets bil er farten gjennom de raske svingene. Kampen mellom Lewis Hamilton og Lando Norris i Jeddah sist helg, var et meget godt eksempel. McLaren var helt klart raskest i den første sektoren, og Hamilton måtte velge alternative spor for å holde landsmannen bak seg.

LES OGSÅ: 18 tommere i F1 også fra 2026

– Bilen er god i lav hastighet, og ikke dårlig i middels raske områder, men når det kommer til de raske svingene er vi langt bak. De andre gutta var i en annen klasse. Det er selvsagt frustrerende at det er slik, og for tredje år på rad er vi i nesten samme posisjon, sa Hamilton etter løpet.

Ustabil og uforutsigbar

En av grunnene til problemene med høyhastighetssvinger har vært mangel på stabilitet i bakenden på bilen som gjør det vanskelig for Hamilton og George Russell å stole på bilen når de trenger det.

– Vi har en rask bil, men den balanserer på en knivsegg. Sjåførene sliter med å finne forutsigbarhet og stabilitet i bilen – og det går ut over prestasjonene, sa Toto Wolff etter kvalifiseringen i Saudi-Arabia.

Marktrykk

Toto Wolf har innrømmet at W15 sliter med det marktrykket de ønsker. Vi har sett Mercedes teste med større bakvinge. Det er imidlertid opplagt at den også mangler tilstrekkelig aerodynamisk marktrykk over bilen også på deler av bilen som ikke kan kompenseres med bakvingen, og at teamet ikke klarer å knekke den koden når bilen skal holde høy hastighet gjennom svingene.

– Om vi kjører med mindre bakvinge så kompenserer vi det vi taper i svingene, men fortsatt taper vi alt i høyhastighetssvingene. Vi forsøkte flere ulike innstillinger på bilen til Lewis, men vi klarer ikke å finne balansen, sa Wolf.

BAKGRUNN: FIA-presidenten er i problemer

Porpoising

Sprettingen – også kjent som porpoising, og som virkelig preget W13 er borte, men vi har sett at W15 har slitt med noe som ligner, eller i det minste er nært beslektet i de to første løpene denne sesongen. Andrew Shovlin sa etter løpet i Jeddah at de opplevde dette, særlig med lett bil.

– Under kvalifiseringen led vi litt med porpoising. Det var riktignok et mindre problemer når det er mer drivstoff på bilen, det går også litt saktere, og var ikke et stort problem for oss, sa Showlin.

Lewis Hamilton var ikke helt enig med ingeniøren, og var tydelig på at dette må fikses.
– I den første sektoren hvor det går superraskt, med mye sidebelastning, og bilen nesten spretter, så forskyver du bilen mye hele tiden. Forestill deg at bilen går opp og ned, mens du kjører i 280 kilometer i timen, så er det slitsomt å korrigere hele tiden.

Ingenting positivt?

Joda, det er flere ting som ser bra ut for Mercedes denne sesongen. Utfordringen med kjøling som traff både dem og teamene med kundemotor i Bahrain ser ut til å være fikset. Begge førerne har også vært langt mer positive enn de to foregående årene.

I tillegg har både Hamilton og Russell vært komplimenterende om bilen fra starten av denne sesongen, begge sjåførene sier at utgangspunktet for W15 er et bedre enn de to siste sesongene.

Russell sier at teamet har en langt bedre bil enn tidligere, mens Hamilton beskriver bilen som mye mer stabil, mye morsommere å kjøre, selv om det fortsatt er arbeid å gjøre.

Trolig vil det være ganske begrenset med endringer på den bilen som stiller til start i Australia, men mye av problemene til teamet henger trolig fortsatt på oppsett.