Hjem Nyheter Hva lærte vi av fredagen i Japan?

Hva lærte vi av fredagen i Japan?

Foto: Antonin Vincent / DPPI

Det ble i praksis bare en skikkelig fredagsøkt for førerne i Japan, under den andre treningen sørget være for at det bare ble gjennomført et lite antall runder, og flere førere var ikke ut i det hele tatt.

I dagens første trening viste Ferrari at de ønsker å være med å prege helgen, men det var Red Bull og Max Verstappen som likevel satte den raskeste tiden. Likevel overrasket Charles Leclerc med overraskende god fart på sin long run, og selv om Red Bull tilsynelatende ikke nødvendigvis har mer på lager, er det fortsatt åpent om hvem som vil være raskest under kvalifiseringen.

Ferrari fulgte opp fremgangen fra Australia, og det dårlige været under andre trening sørger for at teamene har mindre data tilgjengelig enn de nok skulle ønske.

Interessant var det å se de tekniske oppdateringene – ikke minst de nye luftinntakene på Red Bull-bilen, og Aston Martins oppgradering av sidepodene. For de grønne ble det likevel datainnsamlingen hindret av at en aero rake på bilen til Lance Stroll hang løst, og ødela deler av bilen hans etter kort tid på banen.

Første trening ble også påvirket av av Logan Sargeants krasj, fordi det skjedde akkurat da flere av førerne hadde byttet til de myke dekkene og skulle sette raskere tider – og da førerne kom ut igjen prioriterte de å kjøre lengere stint med harde dekk. Dermed blir det viktig for teamene å utnytte den tredje treningen som går på lørdag også til noen kvalifiseringssimuleringer.

Noen lag, inkludert Red Bull, valgte å spare på de myke dekkene for kvalifiseringen, mens andre, som McLaren’s Oscar Piastri, benyttet de tørrere forholde mot slutten av andre trening til å sette raske tider.

Den lavere temperaturen i Japan kan redusere dekkslitasjen for de av teamene som har slitt mest med dette, som Mercedes og McLaren, og kan gi dem en liten fordel ovenfor Red Bull som normalt har vært mindre berørt av dette.