Hjem Nyheter Vi tester F1 24: Noe forandring fryder

Vi tester F1 24: Noe forandring fryder

31. mai slippes EA og Codemasters F1 24, og vi har fått en tidlig titt på årets utgave av det lisensierte Formel 1-spillet.

Tekst: Fredrik Nilsen

I første omgang er det greit å etablere hva som egentlig er nytt i år. Ser man på det rent innholdsmessige blir man kanskje i første omgang lettere skuffet. Førerkabalen er den samme som i fjor, og med unntak av de nye navnene til VISA Cash App RB og Stake F1 Team Kick Sauber er lagene også de samme. Selvsagt er bilene oppdaterte i henhold til årets utseende, i tillegg til at EA også har laget mer nøyaktige modeller av årets F1-førere for de som bryr seg om det. 

Men hva er borte? Superbiler, Paul Ricard, x antall liveries, hjelmer og hansker til bruk i diverse moduser, og den interaktive historiemodusen Breaking Point er lagt til side.

Karrieremodus – Dennis Hauger er tilgjengelig

Men så over til innhold som faktisk følger med spillet. I tillegg til quick race og time attack er selvsagt den gode gamle karrieremodusen tilbake.

Som vanlig kan man sette seg selv eller en annen fiksjonell fører inn i et av de eksisterende lagene og kjøre for å gi seg selv legendestatus. Men nytt for året er at man kan kjøre som samtlige eksisterende førere fra årets F1-grid og fjorårets F2-grid. Så da er det fritt fram for dere som vil realisere F1-drømmen til Dennis Hauger. Alternativt er også såkalte ikoner i år også tilgjengelig hvis du vil gjøre comeback med førere som James Hunt, Juan Pablo Montoya, og Jensson Button.

Ikoner er sammen med F1- og F2-førerne også tilgjengelig som teamkamerater i moduset My Team der man starter sitt eget Formel 1-team. Her kan man velge sitt eget utgangspunkt avhenig av om man vil starte som backmarker, trygt i midtfeltet eller som et etablert topplag. Mulighetene eksisterer altså for å endelig gi Andretti en sjans i F1, eller å styre Team Tangeringspunktet til topp med Dennis Hauger i teamet. 

Nytt for i år er også den såkalte Challenge Career Mode som tar utgangspunkt i små scenarioer der man styrer førere på årets grid. Her får man ikke mesterskapspoeng, men heller poeng basert på prestasjon og vanskelighetsgrad som teller mot en online ledertavle.

Til slutt har man også F1 World. For de som kjenner til EAs fotballspill er dette Formel 1-versjonens svar på Ulitmate team der man må prøve å bygge best mulig bil og team basert på deler og ikke minst ansatte man kan få tak i.

Hvordan føles kjøringen?

EA har i løpet av utviklingsperioden gitt lovnader om en nytt dynamisk fysikkmodell og oppgraderinger i henhold til hvordan hjulopphenget og dekkene fungerer. Til tross for at flere klipp har gått sin gang av hvordan den kjørefysikken kan se ut, så føles faktisk kjøringen relativt bra ut. Kjører man som man normalt ville gjort legger man ikke merke til dette, og kjøreopplevelsen oppleves mindre frustrerende enn jeg tidligere har erfart med 2022 og 2023 utgaven av spillet. Kerbs er ikke lengre en garanti for å miste kontroll og mister man grepet gjennom en sving, så er det mulig å hente seg inn igjen mer enn tidligere. Spillet, og da spesielt kjøringen, føles dermed enda mer tilgjengelig for et bredere publikum enn tidligere, noe som gjør det mulig for selv de fleste å “plug and play”. 

Når det kommer til de datastyrte førerne, er det ikke veldig store forandringer fra i fjor, kanskje med unntak av at de føles mer nølende og ikke like aggressive som tidligere. 

Oppsummering

Det en kan spørre seg etter dette er om økningen i pris fra 699kr til 799kr er verdt det? Én mindre bane og generelt mindre innhold tilsier hva svaret kommer til å bli. Om man liker å holde seg oppdatert på årlige utgivelser så blir man hvertfall møtt med en veldig intuitiv, men likevel ny, kjøreopplevelse enn det som har vært tidligere. Men samtidig, så klarer man seg også ett år til med F1 23 uten at man går glipp av noe stort.