Hjem Nyheter Vil gi fansen bedre innblikk

Vil gi fansen bedre innblikk

Foto: Fia.com

I forkant av helgens Østerrikske Grand Prix offentliggjorde FIA to sentrale dokumenter som frem til nå i stor grad har vært interne arbeidsverktøy for dommerne. De sier det er for å øke forståelsen for hvordan slike beslutninger blir tatt. Men vil det hjelpe?

Formel 1 har de siste årene vært preget av både intense dueller på banen og hete diskusjoner utenfor. Mange ganger har avgjørelser fra dommerne skapt sterke reaksjoner – både fra førere, team og fans. Nå ønsker Det internasjonale bilsportforbundet (FIA) å gjøre sitt for å øke forståelsen for hvordan slike beslutninger blir tatt.

FIA-president Mohammed Ben Sulayem sier at målet med publiseringen er å gi «fans og medier en dypere og mer presis forståelse av hvordan avgjørelser fattes i Formel 1.»

– FIA-dommerne utfører en ekstremt kompleks oppgave, ikke bare i Formel 1, men i alle våre mesterskap. De gjør dette frivillig, med stor lidenskap og engasjement. Dessverre møter de altfor ofte urimelig og hard kritikk. Ved å publisere disse retningslinjene ønsker vi å vise hvor grundig arbeidet deres faktisk er, sier Ben Sulayem.

– Dette vil gi både fans og mediene et langt bedre og mer presist innblikk i hvordan avgjørelsene tas i sporten vår, fortsetter han.

Retningslinjer for kjøring
Det ene dokumentet som nå er offentliggjort, er de såkalte «Driving Standards Guidelines» (Retningslinjer for hva som er greit eller ikke ute på banen). Dette dokumentet ble innført i 2022 etter ønske fra førerne selv, som ønsket større forutsigbarhet og klarhet i hvordan ulike situasjoner på banen skulle bedømmes.

LES OGSÅ: 2026.kalenderen er et krevende puslespill

Retningslinjene går detaljert inn på hvordan førerne skal opptre i en rekke situasjoner, som for eksempel forbikjøringer på innsiden eller utsiden av svinger, gjennom sjikaner og S-kurver. Det beskrives også hvordan førerne skal forholde seg til å hindre andre biler, bevegelse under bremsing i kamp om posisjoner, sikker gjeninntreden på banen etter avkjøringer eller uhell, oppførsel bak sikkerhetsbilen, samt hvordan brudd på «track limits» skal vurderes.

Den siste oppdateringen av disse retningslinjene ble utarbeidet etter et møte mellom førerne under Qatar Grand Prix i fjor, på initiativ fra FIA og dommerne i F1.

FIA sier at førerne selv har fått være med å utforme disse retningslinjene, og at det gir dokumentet ekstra tyngde. Det gjør at det i større grad oppleves som rettferdig og forutsigbart.

Straffer og skjønn
I tillegg har FIA publisert «Penalty Guidelines» (som beskriver hvordan overtredelser skal straffes), et dokument som har eksistert i mer enn ti år, men som i liten grad tidligere har vært synlig for offentligheten. Her listes det opp rundt 100 vanlige forseelser, foreslåtte straffereaksjoner og hvor mange straffepoeng som bør gis under ulike deler av en løpshelg.

Dette dokumentet fungerer som et slags oppslagsverk for dommerne. Her finner de anbefalinger for hvordan alt fra brudd på «track limits», farlig kjøring, til feil under pitstopp skal håndteres. Likevel understreker FIA at retningslinjene kun er veiledende.

– Selv om mange straffer har anbefalte størrelser, er de fleste ikke obligatoriske. Dommerne har som regel et visst spillerom og må vurdere situasjonen ut fra konteksten, sier FIA i en uttalelse.

Straffene spenner fra mildere reaksjoner som advarsler eller tidstillegg, til mer alvorlige konsekvenser som «drive trough», diskvalifikasjon eller prikker på superlisensen – noe som i ytterste konsekvens kan føre til utestengelse om man kommer opp i 12 prikker, slik Max Verstappen akkurat nå står i fare for å gjøre.

– Dette verktøyet har vært et sentralt verktøy i snart et tiår, sier Ben Sulayem. – Samtidig har «Driving Standards Guidelines», som ble innført i 2022 og stadig oppdateres, gitt førerne en tydelig stemme i utformingen av hvordan ulike situasjoner i løpene skal vurderes.

Ikke juridisk bindende
FIA er tydelige på at ingen av dokumentene i seg selv er juridisk bindende regelverk. De er hjelpemidler som dommerne bruker for å sikre rettferdighet og konsistens i avgjørelsene sine, sammen med Formel 1s omfattende regelverk, videobevis, teknisk data, innspill fra fører-dommere og eventuelt uttalelser fra førere og team involvert i en hendelse.

– Det er viktig å merke seg at dommernes avgjørelser tas uavhengig av FIA og baseres utelukkende på gjeldende regelverk, retningslinjer og bevismateriale, understreker FIA.

Dokumentene oppdateres jevnlig, basert på tilbakemeldinger fra dommerne, teamene og førerne selv. Dette er en viktig del av arbeidet for å sikre at straffeutmålingen holder tritt med utviklingen i sporten og de stadig nye situasjonene som kan oppstå på banen.

Førerne ønsker åpenhet
En av dem som ønsker velkommen større innsyn i regelverket, er Mercedes-fører George Russell, som også leder førerorganisasjonen GPDA.

– Større åpenhet rundt hvordan sporten vår styres, er viktig. Dette er et godt steg i riktig retning. Forhåpentligvis vil det hjelpe både media og fans til å få en klarere forståelse av reglene vi må forholde oss til på banen, og hvordan dommerne kommer frem til sine avgjørelser, sier Russell.

– Det er viktig at folk ser at det ikke handler om at dommerne «tar siden» til en fører eller et team. De vurderer bevisene og reglene så rettferdig de kan, men uten slike dokumenter kan det virke tilfeldig fra utsiden, legger han til.

Økt forståelse – eller mer debatt?
Åpenheten fra FIA vil trolig bli godt mottatt av mange fans som har ønsket seg større transparens. Spørsmålet er likevel om publiseringen vil føre til færre kontroverser, eller om det i stedet vil gi mer grunnlag for diskusjon når avgjørelser fortsatt blir oppfattet som kontroversielle.

Uansett markerer tiltaket et tydelig skritt mot en mer åpen og tilgjengelig kommunikasjon rundt dommernes arbeid – i en sport der marginene er små, presset er enormt, og der hver beslutning kan få store konsekvenser for både resultater og mesterskap.

Med de nye dokumentene lett tilgjengelige håper FIA at fansen vil få bedre innblikk i kompleksiteten bak dommernes vurderinger – og kanskje litt større forståelse for hvorfor noen avgjørelser tar tid, og hvorfor de kan være så vanskelige å fatte.

Du finner de to dokumentene her:
Penalty Guidelines
Driving standard Guidelines