Hjem Nyheter Hva skjer med Alpine?

Hva skjer med Alpine?

Bilde: Zak Mauger/LAT Images)

Formel 1-teamet Alpine befinner seg i dyp krise. Etter elleve løp av årets sesong ligger laget helt sist i konstruktørmesterskapet med bare 11 poeng.

Alpine har blitt regelrett akterutseilt av rivalene. Kick Sauber (26 poeng), Aston Martin (28), Haas (29) og Racing Bulls (36) har alle lagt laget bak seg på resultatlisten. Sist gang Alpine vant et løp var i Ungarn i 2021, da Esteban Ocon dro nytte av en massiv krasj i starten.

Fra storhet til skandaler
Historisk sett har Alpine – tidligere kjent som Renault – vært et av de store navenen i Formel 1, med 50 Grand Prix-seire og sju verdensmesterskap siden 1981. På 1990- og 2000-tallet ledet Flavio Briatore laget i glansdagene med stjerner som Michael Schumacher og Fernando Alonso. Men 2008-kræsjen i Singapore, der Briatore var involvert i å beordre en påkjørsel for å manipulere løpet, skadet lagets rykte for alltid.

Laget har siden slitt med å gjenvinne sin tidligere storhet.

LES OGSÅ: 11 testdager i 2011

Kaos i ledelsen
I et forsøk på å snu trenden, hentet Renault-sjef Luca de Meo i fjor tilbake Flavio Briatore, etter 15 år ute av sporten. Mange stilte spørsmål ved hvorfor en så kontroversiell figur fikk en rolle igjen. Samtidig la de Meo ned Renaults F1-motorprogram for å spare penger, noe som førte til at mange dyktige ingeniører flyktet til rivalene.

Forvirringen ble komplett da de Meo nylig forlot Renault for en jobb i motebransjen. Nå er ledelsen i Alpine i limbo, og teamet har nylig mistet teamsjef Oliver Oakes etter at hans bror havnet i juridiske problemer. Oakes’ avgang har gjort det vanskelig å finne en erstatter, ettersom kandidater krever full kontroll uten innblanding fra eiere eller “rådgivere” som Briatore.

Fristende salg
Midt oppi de sportslige problemene er én ting likevel positivt for Alpine: verdien på Formel 1-team skyter i været. Investorer ser på F1-lag som meget interessant, på linje med klubber i NFL, NBA eller MLB, og prisen stiger stadig. Racing Bulls avslo nylig et bud på 1,5 milliarder dollar, noe som gir en pekepinn på markedsverdien.

LES OGSÅ: Kalenderen for 2026 – et vanskelig puslespill

Flere investorer banker nå på døren hos Renault. Blant de mest sannsynlige kjøperne er Otro Capital, som allerede eier en andel i laget sammen med blant annet RedBird Capital Partners. Også flere amerikanske og australske grupper nevnes, og tidligere Alpine-topper som Otmar Szafnauer og Oakes skal i følge ryktene ha samlet midler til å kjøpe et lag.

Det er også spekulasjoner om at Renault vil selge hele Alpine-merket sammen med Formel 1-laget.

Usikker fremtid
Briatore påstår alt er under kontroll, og at han blir til minst midten av 2027. Han forsøker å selge sponsorpakker ved å love Mercedes-motorer i 2026 og en sportslig fremgang. Men mange mener dette er ønsketenkning, gitt alle talentene som har forlatt fabrikken i Enstone.

Samtidig har Alpines globale markedsdirektør David Warren nylig sagt opp etter kun ti måneder i jobben.

Med sportslige resultater på bunn, flukt av nøkkelpersoner og usikkerhet om eierskap, er spørsmålet nå: Er dette den siste sesongen vi ser Alpine i F1?