Hjem Nyheter Regnkaos og feil strategi for Stenshorne

Regnkaos og feil strategi for Stenshorne

Karl Naadland Janz / Parc Fermé

Etter gårsdagens andreplass var Martinius Stenshorne igjen klar for start, denne gang til hovedløpet fra syvende startposisjon. Hovedløpet ble noe forsinket, ettersom været skiftet like før start og regndråpene startet å falle. Dette sørget for at flere førere før start la om til regndekk med mønster, imens andre, inkludert Stenshorne, ble stående på mønsterløse. 

En taktikk og dekk-strategi som viste å ikke lønne seg. Førerne med regndekk fikk bedre grep fra start, og gikk dermed rett opp i teten. Martinius Stenshorne og resterende mønsterløse-førere ble følgelig forbikjørt og plassert bakerst i feltet. Nordmannen tapte elleve posisjoner kun på den første runden, grunnet dekkvalget.

Etter hvert valgte Hitech-teamet også å hente inn Stenshorne for å skifte til regndekk. Da hadde 19-åringen allerede tapt et drøyt minutt til de ledende førerne på regndekk. Halvveis ut i løpet åpnet himmelen seg ytterligere, og da tok det ikke lang tid før gulflaggene ble hentet ut. Louis Sharp mistet kontroll og endte i grusfellen, som igjen sørget for at sikkerhetsbilen ble rekvirert. Egentlig godt nytt for Stenshorne og Co. som da i utgangspunktet fikk mulighet til å hente tilbake den enorme avstanden tapt under løpets første runder. 

Sikkerhetsbilen ble værende ute helt til løpsledelsen etter hvert valgte å avbryte hovedløpet, med rødt flagg. Regnværet var blitt verre, og flere førere slet med å holde seg på banen. Etter hvert kom også meldingen om at hovedløpet heller ikke ble gjenopptatt, og dermed avsluttet etter 15 runder. Nedtur for Martinius Stenshorne som dermed drar fra hovedløpet med 17. posisjon og null poeng, etter en strålende dag lørdag.

Mari Boya tok seieren, etterfulgt av Theophile Nael og Noel Leon på henholdsvis andre- og tredjeplass. 

Neste stopp for Formel 3 er Belgia og Spa-Francorchamps om tre uker.