
Ifølge kilder som hevder å kjenne innholdet i kontrakten til Max Verstappen, er ikke lenger klausulen som åpnet for at han kunne forlate teamet etter denne sesongen, lenger gyldig.
Alt tyder med andre ord på at forholdet mellom Max Verstappen og Red Bull fortsetter. Etter helgens løp i Belgia er det nå klart at den firedobbelte verdensmesteren blir i teamet også i 2026 – uavhengig av hvordan høstsesongen utvikler seg.
Bakgrunnen skal være en prestasjonsklausul i kontrakten som kunne åpnet for et brudd dersom Verstappen befant seg utenfor topp tre i førermesterskapet ved sommerpausen. Men med seieren i sprintløpet på Spa er han nå garantert å være minst nummer tre etter Ungarns Grand Prix neste helg. Mercedes-fører George Russell, nærmeste utfordrer, ligger 28 poeng bak – for langt unna til å true nederlenderens plassering med kun 25 poeng på spill i neste løp.
Roer ned silly season
Selv om de fleste regnet med at Verstappen kom til å bli værende i Red Bull uansett, gir denne bekreftelsen en sårt tiltrengt arbeidsro for teamets nye sjef, Laurent Mekies. Hadde Verstappen falt ut av topp tre, kunne det gitt ham grunnlag for å reforhandle avtalen, eller i verste fall se seg om etter nye muligheter.
Ryktene har gått om at Verstappens team har hatt kontakt med Mercedes, som mulig har vurdert ham som en fører for 2027 – særlig med nye tekniske regelverk på vei inn fra det året.
– Prioritet én for Max er å ha en rask bil. Får vi til det, så forsvinner alle andre hensyn, sa Mekies nylig
Verstappen selv har også vært tydelig på hvor han ønsker å være:
– Jeg trives der jeg er, og målet er fortsatt å avslutte karrieren i Red Bull, sa han før Belgia-helgen.
Mye tyder på at det kanskje har vært faren til Max, Jos Verstappen, som har
Hva er best for Russell
Med Verstappen ute av markedet for 2026, åpner det også for at George Russell og Mercedes kan lande en ny avtale. Briten har lenge vært forventet å fortsette, men lengden på kontrakten har vært et forhandlingspunkt. Mercedes-sjef Toto Wolff vil sannsynligvis holde mulighetene åpne for 2027, i tilfelle Verstappen da blir tilgjengelig.
Dette kan bety at Russell og supertalentet Kimi Antonelli får kortere avtaler – til tross for at Russell angivelig ønsker seg minimum en 2 pluss 1 års avtale. Samtidig kan det være en fordel for Russell å være fri på markedet i 2026, i tilfelle Mercedes ikke skulle være konkurransedyktige med den nye generasjonen biler.
Selv om Red Bull beholder Vestappen, er det ingen garantier for at de vil være konkurransedyktige under det nye regelverket som trer i kraft fra 2026. Hans kontrakt skal ha en ny exit-klausul neste år – denne gangen knyttet til om han er utenfor topp to ved sommerpausen i 2026. Med andre ord: Hvis Red Bull ikke leverer da, kan sommeren 2027 virkelig bli hektisk.