Charles Leclerc tok kommandoen fra start i Ungarn Grand Prix – men mot slutten av løpet måtte han se både seier og pallplass forsvinne, og seerne fikk høre en av de kraftigste rantene levert på teamradio denne sesongen. Nå sier George Russell at han tror han vet hva som var de tekniske problemene til Ferrari.
Charles Leclerc så ut til å ha gode muligheter til å vinne Ungarn Grand Prix. Etter å ha levert en kanonrunde i kvalifiseringen og sikret pole position på et bane han aldri tidligere har følt seg helt komfortabel på, ledet han også store deler av løpet. Men da det virkelig gjaldt mot slutten, forsvant farten. Resultatet? En bitter fjerdeplass – og et løp som glapp rett foran øynene hans.
En lovende start
Ferrari-føreren fikk en god start fra pole og holdt Oscar Piastri bak seg gjennom første sving. Første stint var solid, og også i starten av det andre virket Leclerc å ha marginen på sin side. Men rundt runde 40 begynte problemene å melde seg.
– Det startet omtrent da jeg begynte å kjenne at bilen oppførte seg annerledes, forklarte Leclerc etter målgang. – Det viste seg å være et problem med selve chassiset. Vi kunne ikke gjort noe annerledes, og det ble bare verre runde for runde. Til slutt var vi to sekunder av farten – bilen var rett og slett ubrukelig.
Monegaskeren mente selv at løpet representerte en av sesongens få reelle sjanser til seier.
– Vi hadde én mulighet i år, og det var her. Første stint var perfekt, og starten på andre var også bra. Derfor er det ekstra frustrerende.
Russell med en annen teori
Men mens Ferrari pekte på en teknisk feil i chassiset, hadde George Russell fra Mercedes en annen teori etter å ha passert Leclerc og sikret seg tredjeplassen.
– Jeg så hvor nær bakken bilen hans var. Noe stemte ikke. Det eneste vi kan tenke oss, er at de måtte heve bilen på grunn av frykt for slitasje på planken under bilen, sa briten.
Russell hevdet Ferrari kan ha vært nødt til å øke dekktrykket og endre motorprogram for å beskytte undersiden av bilen, noe som i så fall ville ha ofret både fart og grep i sluttfasen.
– De brukte en motormapping som tydelig var tregere på slutten av langsiden – akkurat der slitasjen på planken er størst, påpekte Russell.
Ferrari med blandet helg
Mens Leclerc sto for høydepunktet med pole og ledelse store deler av løpet, ble det en langt tyngre helg for teamkamerat Lewis Hamilton. Briten slet i det skiftende været under kvalifiseringen og startet løpet fra 12. plass – samme plassering han endte på etter 70 runder preget av trafikk og lite flyt.
Leclercs resultat etterlater Ferrari med flere spørsmål enn svar. Var det virkelig et rent chassisproblem, eller lå det også strategiske og aerodynamiske vurderinger bak de reduserte ytelsene?