Christian Horner har knapt rukket å trekke pusten siden han forlot Red Bull, før spekulasjonene om hans neste trekk har tatt av. Den tidligere teamsjefen, som var arkitekten bak Red Bulls dominans i Formel 1, er ikke ferdig med sporten – tvert imot ser det ut til at han planlegger et comeback allerede i løpet av neste år.
Med en sluttpakke fra Red Bull som åpner for retur i første halvdel av 2026-sesongen, tyder alt på at Horner har ambisjoner om å komme raskt tilbake. Spørsmålet er bare hvordan: ved å overta styringen i et eksisterende lag, eller ved å skape en helt ny 12. F1-stall fra bunnen av.
Uavhengighet foran alt
Det alle kilder er enige om: Horner ønsker full kontroll. Han er ikke interessert i å være en brikke i et større apparat – han vil ha den samme styringsretten han hadde i Red Bull, der han ledet alt fra F1-laget til motoravdelingen, markedsføringen og ingeniørprosjektene.
Denne totalmakten mener han selv var avgjørende for Red Bulls suksess, og det er grunnen til at han tidligere takket nei til Ferrari. Horner er ikke typen som venter i kø på at en toppjobb kanskje blir ledig – han vil skape sin egen plattform.
Alpine: vennskap og eierandel?
En av de heteste kandidatene er Alpine. Laget har i flere år slitt med å finne stabilitet og veien tilbake til toppen, og med Flavio Briatore tilbake som rådgiver kan Horner ha en inngangsport. De to er nære venner, og et samarbeid som inkluderer en eierandel for Horner er ikke utenkelig.
Et slikt oppsett ville gi ham både innflytelse og motivasjon – og ikke minst en rolle som kan snu en vaklende organisasjon til å bli en utfordrer igjen.
Aston Martin: fristende muligheter
Det andre alternativet som peker seg ut er Aston Martin. Lawrence Stroll har brukt enorme summer på å bygge opp laget, med ny fabrikk, vindtunnel og en rekke stjernesigneringer – inkludert Adrian Newey.
Her er det allerede spekulert i en modell der Horner går inn med investorer og får en eierandel i laget, på samme måte som Newey fikk en aksjepost. Den muligheten kan være svært attraktiv for Horner, som aldri hadde en økonomisk eierposisjon hos Red Bull.
Forholdet mellom Horner og Newey var anspent i Red Bull, men etter rapporter skal de nå ha funnet tilbake til et godt vennskap. At de to nylig har vært på sosiale tilstelninger sammen, inkludert en Oasis-konsert, styrker teorien om at de kan samarbeide igjen.
Aston-sjef Andy Cowell utelukket ikke muligheten da han ble spurt i Singapore:
– Christians meritter taler for seg. Han er en stor konkurrent. Men det er opp til Christian selv hva han ønsker å gjøre, sa Cowell.
Haas eller et 12. time
Haas har også blitt nevnt som en mulighet, men her er det liten vilje fra eier Gene Haas til å selge. Derfor fremstår dette som et bakgrunnsalternativ heller enn en frontløper.
Det mest spektakulære scenariet er likevel tanken om å starte et helt nytt lag. F1-regelverket åpner for 12 lag, og med Cadillac som det 11. i 2026 finnes det faktisk én plass igjen.
Kostnadene er astronomiske – flere hundre millioner dollar – men Horner har tidligere vist seg som en mester i å tiltrekke investorer og sponsorer. Ryktene sier at han allerede har en gruppe investorer klare til å støtte et slikt prosjekt.
Et nytt lag ville trolig tidligst kunne entre grid’en i 2028, men med dagens lag verdsatt til over én milliard dollar kan det være et smart langsiktig grep. Horner vil i så fall ikke bare få kontroll, men også eierskap – noe han aldri oppnådde i Red Bull.
Utfordringen er å overbevise både FIA, FOM og de andre lagene. Andretti fikk som kjent nei, til tross for penger og teknisk godkjenning, før prosjektet ble akseptert i Cadillac-drakt. Horner ville derfor trenge en tung industriell partner eller en sponsoravtale som gir “merverdi” for sporten.
Fremtiden avgjøres snart
For øyeblikket står Horner altså overfor tre realistiske veivalg: Alpine, Aston Martin eller å skape sin egen 12. stall. Uansett hvilken retning han velger, er én ting sikkert – han har fortsatt uoppgjort business i Formel 1.
Med erfaringen, kontaktnettverket og suksesshistorien han bærer med seg, vil Horner være en nøkkelbrikke i sportens utvikling de neste årene. Om han vender tilbake i grønn Aston Martin, blå Alpine eller i egne farger – Formel 1 vil merke det.
