Oscar Piastri klaget. Lando Norris brydde seg ikke. McLaren trakk på skuldrene. Men bak den lille kontakten i sving 3 i Singapore skjuler det seg noe langt større: starten på en intern krig som kan avgjøre hele verdensmesterskapet.
Til nå har historien om McLaren i 2025 vært eventyrlig: en bil som har slått alle, et lag som har vunnet konstruktørtittelen i rekordfart, og to unge føere som har dratt hverandre fremover. Men når alt kommer til alt er det bare plass til én verdensmester. Og når døra står på gløtt, som Piastri gjorde på første runde i Singapore, da smetter Norris inn – selv om det betyr at han gir lagkameraten en aldri så liten dult i siden.
Måten Norris passerte Piastri på var helt grei. Det var hard racing – sånt vi vil se mer av i Formel 1. Men det var også et statement: Norris vil ikke være andrefiolinist i dette laget.
Piastri under press
Australieren leder fortsatt mesterskapet, men virker stadig mer irritabel. Radio-meldingene i Singapore var en skygge av den kjølige, nesten robotaktige Piastri vi har sett tidligere i sesongen. Det er som om trykket av å være VM-leder begynner å sprenge gjennom fasaden.
Og med minnene fra Monza friskt i minnet – da teamet beordret ham til å slippe Norris forbi – er det lett å forstå hvorfor han reagerer skarpere enn situasjonen egentlig tilsa. I hans hode tegnes et mønster: McLaren tar alltid Norris’ side.
En ny side av Norris
Lando Norris har lenge vært kritisert for å mangle killer-instinkt. Rask? Alltid. Konsistent? Ofte. Men tøff nok til å bli verdensmester? Det har vært tvil. Etter Singapore kan vi parkere den diskusjonen. Norris viser at han er villig til å gå til grensen – selv når det er lagkameraten som står i veien.
Det er denne versjonen av Norris McLaren-fansen har ventet på. Men det er også denne versjonen som kan rive laget i to.
McLarens dilemma
Nå som konstruktørtittelen er i boks, kan teamet slippe begge løs. Men tør de? En åpen krig mellom Norris og Piastri kan gi oss et av de mest intense mesterskapsoppgjørene på mange år – men det kan også ende i katastrofe hvis de kolliderer.
McLaren må bestemme seg: vil de ha kontroll og harmoni, eller vil de la førerne slåss om alt? Uansett hva de velger, er én ting sikkert: Harmonien i papaya-laget er borte.
Deres beste mulighet
Ikke alle F1-førere kommer i posisjon til å vinne en VM-tittel. Da vi gitt ut av fjoråret var Lando Norris tydelig på at 2025 skulle være hans år. Han glemte kanskje i farten at også Oscar Piastri ville sitte i den samme suverene McLaren-bilen som han selv?
Neste år er det nye biler og motorer, det betyr at kortene deles ut på nytt. Nytt regelverk har en tendens til å favorisere fabrikkteamene, ettersom de naturlig nok vet mer om motoren på et tidligere tidspunkt enn kundeteamene. Det betyr at det kan bli lenge før en av de to McLaren-førerne igjen har en like god mulighet til å løfte VM-trofeet.
Når vi ser tilbake på Singapore, vil vi kanskje ikke situasjonen inn i sving 3 som et uhell. Vi vil huske den som startskuddet for en krig mellom to McLaren-førere der bare en kan stå igjen som verdensmester 2025.
