George Russell og Andrea Kimi Antonelli fortsetter hos Mercedes også i 2026. Det var ingen overraskelse – men bak den enkle bekreftelsen skjuler det seg både taktiske valg, usikkerhet og et lite blikk mot Max Verstappen.
Verken George Russell eller Mercedes hadde egentlig noen andre alternativer på bordet. For teamet var det ingen tvil om at Russell skal være mannen som leder laget videre i tiden etter Lewis Hamilton, mens 19 år gamle Andrea Kimi Antonelli allerede er pekt ut som fremtidens stjerne.
Dermed handlet spørsmålet aldri om hvorvidt kontraktene skulle fornyes – men hvor lenge.
I pressemeldingen nøyer Mercedes seg med å si at de to «fortsetter som lagets førerduo inn i 2026», uten å oppgi varighet. Ifølge The Race skal Russells nye avtale likevel være flerårig og løpe ut 2027 – men teamet velger å holde kortene tett til brystet for å unngå spekulasjoner.
Fleksibilitet foran alt
At Mercedes ikke snakker høyt om kontraktslengden, handler like mye om strategi som om hemmelighold. Toto Wolff og selskap vet at 2026-revolusjonen i reglementet kan snu alt på hodet – både hvem som bygger den beste bilen, og hvilke førere som plutselig blir tilgjengelige.
Et navn nevnes oftere enn andre: Max Verstappen. Nederlenderen har kontrakt med Red Bull til 2028, men med utgangsklausuler som kan åpne døra tidligere hvis resultatene svikter. Skulle det skje, vil Mercedes stå klare – og da er det greit å ikke ha alle plasser låst.
For Russell gir fleksibiliteten også mening. 27-åringen går inn i karrierens toppår og ønsker frihet dersom Mercedes ikke treffer blink med neste bil.
– Jeg trenger ikke en langtidskontrakt. Det handler alltid om prestasjon. Hvis jeg ikke leverer, bør ikke laget være bundet til meg – like lite som jeg vil være bundet til dem, sa Russell i sommer.
En ny leder i huset
Etter Hamiltons avgang har Russell vokst inn i rollen som lagets naturlige leder. I 2025 har han levert sin beste sesong hittil, med seirer i Canada og Singapore og en solid fjerdeplass i førermesterskapet.
Toto Wolff roser briten for å ha tatt det siste steget:
– Han har vært formidabel i år. Det er lenge siden vi har sett feil fra ham, og når alt stemmer – bilen, rytmen og føreren – blir det en dominerende kombinasjon.
Russell selv sier han er en helt annen fører nå enn for to år siden: roligere, tryggere og mer bevisst.
– Før var jeg mer anspent og overkjørte litt. Nå vet jeg hvordan jeg skal maksimere alt uten å stresse.
Antonelli: Læring under press
For Antonelli har debutsesongen vært tøffere enn forventet, men 19-åringen har vist glimt av det talentet Mercedes satser alt på. De siste løpene har han levert flere topp fem-plasseringer og vist stigende selvtillit.
– Jeg har lært enormt mye – både i de gode og de vanskelige øyeblikkene. De har gjort meg sterkere, sier han. – Nå handler alt om å avslutte sesongen sterkt og bygge videre mot 2026.
Wolff omtaler duoen som «en perfekt kombinasjon av erfaring og fremtid».
Et blikk mot 2026 – og utover
Mercedes ligger for øyeblikket på andreplass i konstruktørmesterskapet, og både Russell og Antonelli har hatt nøkkelroller i lagets gjenoppbygging etter noen turbulente år.
Men selv med kontraktene i orden, er ingenting garantert. Som både Russell og Wolff vet: i Formel 1 er ingen avtale skrevet i stein – bare inntil videre.
– Jeg vil vinne med Mercedes. Det er målet, sier Russell. – Men jeg må også sørge for at vi alle går i riktig retning.