Hjem Nyheter Fargerik fest i Austin

Fargerik fest i Austin

Flere lag benytter anledningen til å vise frem spesialdesign når Formel 1-sirkuset lander i Austin denne helgen. Williams, Aston Martin, McLaren, Haas, Racing Bulls og Alpine setter alle sitt preg på paddocken – med alt fra 2000-talls-nostalgi til kunstneriske hyllester og teknologisk glans.

Aston Martin viser formelkunst

For første gang siden teamet tok over Racing Point-navnet i 2021, stiller Aston Martin med en egen spesiallivery. Den grønne bilen har fått et visuelt løft med vitenskapelige formler og mønstre inspirert av den «usynlige vitenskapen» bak en F1-bil.

Designet er en hyllest til hovedsponsor Aramco, som nylig lanserte sitt «STEM Challenge 2025»-program for unge ingeniørspirer. Bilen ble først vist frem for Aramcos ansatte i Houston – sammen med Fernando Alonso og talentet Jak Crawford.

Alpine med argentinsk fargetilskudd

Alpine stiller med et oppdatert design preget av gult fra Mercado Libre, det argentinske netthandelsselskapet som fører Franco Colapinto er ambassadør for.

Denne liveryen skal også brukes i flere løp utover Austin, som et mer varig samarbeid enn de andre spesialdesignene.

Haas med hjemmebane-design

Haas benytter anledningen til å kombinere en teknisk oppgradering med et nytt utseende for VF-25. Det amerikanske laget presenterer et friskt design til ære for sin hjemmeløpshelg – passende for teamets base på amerikansk jord.

McLaren med glitrende AI-hyllest

McLaren stiller til start i både USA og Mexico med små, men iøynefallende justeringer. Motorlokket har fått et iriserende (skinnende hvitt/krom) uttrykk som skifter farge med lyset – en visuell hyllest til Google Gemini, teamets teknologipartner.

Også førerdrakter og støvler har fått Gemini-logoer, i en futuristisk stil som matcher temaet.

Williams går tilbake til 2002

Williams feirer sin hovedpartner Atlassian med en retroinspirert look – en blå og hvit 2002-tributt til ære for året selskapet ble grunnlagt.

I 2002 var Williams-BMW et topplag med Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya, og nå gjenskapes fargene fra det året da teamet ble nummer to i konstruktørmesterskapet.

Montoya selv var på plass sammen med Carlos Sainz og Atlassian-grunnlegger Mike Cannon-Brookes da bilen ble avduket i Austin.

Racing Bulls går kunstnerisk til verks

Hos Racing Bulls handler alt om å fange amerikansk kultur – i en «pearlescent black and amber tortoise pattern»-design som blander musikk, motorsport og mote.

Mønsteret er inspirert av Cash App, lagets hovedsponsor, og ble lansert av amerikansk artist Shaboozey. Resultatet er kanskje helgens mest iøynefallende bil – et blikkfang både i solen og under lysene på Circuit of the Americas.