Red Bull har valgt å utsette beslutningen om føreroppsettet for 2026-sesongen. Planen var opprinnelig å bestemme Max Verstappens lagkamerat etter Mexicos Grand Prix, men både Red Bull Racing og søsterteamet Racing Bulls bruker nå mer tid før valget tas.
Det er bred forventning i Formel 1-miljøet om at Yuki Tsunoda mister plassen sin hos Red Bull og erstattes av Isack Hadjar. Det ville gjort Hadjar til Verstappens fjerde lagkamerat på litt over ett år. Samtidig er det mindre klart hva som skjer med Racing Bulls-setene for 2026, der mulighetene inkluderer både Tsunoda, Liam Lawson og Red Bull-junior Arvid Lindblad.
Ser på Mercedes
Mercedes-rivaliseringen har bidratt til å skyve Red Bulls beslutning nærmere sesongslutt. Både Helmut Marko og teamsjef Laurent Mekies har gjort det tydelig at mesterskapskampen – spesielt Verstappens tittelmuligheter – nå har høyeste prioritet. Mekies understreker også at alle fire aktuelle førere er under Red Bull-kontrakt, noe som gir selskapet stor fleksibilitet uten å måtte stresse avgjørelsen.
Tsunoda leverte en av sesongens sterkeste helger i Mexico. Han var kun et par tideler bak Verstappen i kvalifisering og hadde tempo til en plassering inne blant de ti beste, før et problem i depotstoppet ødela resultatet. Ifølge Mekies er dette en av hovedårsakene til at Red Bull vil observere ham nærmere før de setter en endelig strek.
Å beslutte et førerskifte allerede nå ville vært tredje gang på litt over ett år Red Bull gjør en slik manøver. Etter 2024 ble Sergio Perez erstattet, og tidlig i 2025 ble Lawson degradert igjen etter kun to løp. Red Bull ønsker ikke nok en offentlig og destabiliserende prosess som drar ut utover vinteren, slik man opplevde i fjor.
Kamp om mesterskap
Mesterskapskampen i både fører- og konstruktørmesterskapet gjør timingen krevende. Å annonsere endringer kan svekke fokus hos involverte førere og team, samtidig som Red Bull og Racing Bulls fremdeles kjemper om henholdsvis andre- og sjetteplass i konstruktørmesterskapet.
Mekies bekrefter at avgjørelsen fortsatt skal tas før sesongfinalen i Abu Dhabi, men det er usikkert om informasjonen blir offentliggjort samtidig. Alle førerne skal allerede være informert om den forlengede prosessen.
Er Lindblad klar?
Et viktig moment i vurderingen er fremveksten til unge Lindblad. Etter en solid FP1-debut i Mexico har han styrket posisjonen som Racing Bulls-kandidat for 2026. Red Bull vektlegger prestasjoner i F1-miljøet mer enn resultatene hans i Formel 2, der motorreglementet og jevne forutsetninger gjør vurderingene mer komplekse. Lindblad forventes å få ytterligere kjøretid i løpet av høsten, inkludert mulighet i Abu Dhabi-testen i desember.
Selv om Red Bull fortsatt omtaler prosessen som åpen, ser to av tre beslutninger ut til å være nærmere en avklaring. Hadjar ligger best an til å bli Verstappens makker, mens Lindblad peker seg ut som Racing Bulls-føreren for 2026. Det store spørsmålet som gjenstår, er om Tsunoda eller Lawson får det fjerde setet i konsernet – og hvor lenge Red Bull velger å holde døren på gløtt før 2026-planen låses ned.
