Interlagos er en bane som kler kaos. Den elsker team som treffer riktig med én gang, og straffer dem som trenger tid til å finne balansen. Det så vi på sprintkvalifiseringen fredag – og det rammet både Red Bull og Lewis Hamilton på hvert sitt vis.
Hamiltons situasjon er kanskje symbolsk for hele fredagen: øyeblikkets feilvurdering. Et kort glimt av dobbelt gule lys etter Leclercs snurr, et øyeblikk av nøling, og en bil som aldri egentlig bremset. Dommerne valgte å vise forståelse – lysene var på i bare et brøkdels sekund – men hendelsen føyer seg pent inn i rekken av små uhell og mistimede øyeblikk som har preget Hamiltons 2025.
Han starter sprinten fra 11. plass, uten straff, men uten flyt. Og i egne ord: «Jeg får bare prøve å ha det gøy.» Det er ikke akkurat ordene til en mann som tror på mirakler denne helgen.
Red Bull i teknisk knute
Lenger fremme på startlista er Red Bull i et helt annet, men like håpløst dilemma. Interlagos tvinger bilene til høyere bakkeklaring enn vanlig, og det er ikke bra for en bil som RB21. Hele bilens aerodynamiske konstruksjon avhenger av lav høyde og presis balanse mellom for- og bakvinge.
Når bilen må løftes, forsvinner mye av den høye hastighets-marktrykket. Da blir frontvingen plutselig for aggressiv, bilen understyrer – og Verstappen klager over manglende grep i sektor 2. Dette kan løses med en større vinge bak, men da går bilen for lavt, og dermed ender Red Bull fanget i et klassisk dilemma i Brasil: Velger du å kjøre for for lavt og ødelegge bilen, eller som i går – for høyt med resultat at man mister alt tempoet.
Pierre Wache beskrev det lakonisk: «Bilen oppfører seg ikke som forventet, spesielt på soft. Det føles som noe er galt.»
McLaren og Mercedes traff blink
Mens Red Bull famlet, traff McLaren blink på første forsøk. Lando Norris’ selvtillit og McLarens brede sweetspot gjorde underverker, og bilen taklet økt bakkeklaring uten å miste grepet. Mercedes – med en ung Kimi Antonelli som nesten tok en pole – fant et perfekt punkt for sin aero-oppsett, noe som ga ham godt grep, og fart, ut av svingene.
Hva så med Ferrari? Igjen er de utenfor rytmen. Leclerc snurret, Hamilton snurret i FP1, og ingen av bilene likte å bli løftet bak. Interlagos blottlegger bilens svakheter – og teamene som ikke forstår hva som skjer, ser det på rundetidene.
Et løp som kan snu alt
Værmeldingen sier regn og vind til sprinten. Det betyr at alle disse tekniske utfordringene – høyde, vinge, balanse – kan bli snudd på hodet. McLaren står sterkt nå, men Interlagos har aldri vært en bane som belønner det sikre.
Hamiltons refs er i det minste bare symbolsk, men den illustrerer noe større: på denne banen er marginene så små at selv de største navnene kan snuble over et blinkende gult lys – eller en millimeter feil i høyden på bilen.
