Haas går inn i en ny æra i Formel 1. Fra 2026 blir Toyota Gazoo Racing offisiell tittelsponsor, og laget skifter navn til TGR Haas F1 Team.
Dette markerer en betydelig utvidelse av samarbeidet mellom amerikanske Haas og den japanske giganten Toyota – og åpner for nye spekulasjoner om Toyotas ambisjoner på toppnivå i motorsport.
Haas og Toyota startet sitt tekniske samarbeid høsten 2024. Toyota Gazoo Racing har siden bidratt med flere viktige steg:
Haas’ første private testprogram i F1-historien
Installasjon av Driver-in-Loop-simulator på fabrikk i England
Japanske førere og ingeniører har fått testmuligheter for å utvikle talent og kompetanse
Nå løftes partnerskapet til neste nivå. Teamets navn blir TGR Haas F1 Team, mens testprogrammet omdøpes til TGR Haas Driver Development Programme. I tillegg vil vi se en langt mer omfattende Toyota-profilering på bilen fra 2026.
Ny livery lanseres 23. januar – én uke før alle lag tester 2026-bilene i Barcelona. Dette er første gang Toyota-navnet knyttes til et F1-team siden fabrikklagets brå exit i 2009.
Spørsmålet er hvor vil Toyota med dette?
Toyota har fremhevet samarbeidet som en måte å få unge japanske førere inn i F1, i tillegg til å gi ingeniører erfaring med sportens tekniske toppnivå.
Men den tunge investeringen gir naturlig nok ny fart til spekulasjoner om at Toyota kan bruke Haas som plattform for et fullverdig F1-comeback. Gene Haas har imidlertid ved flere anledninger avvist salg av teamet.
Toyota-styreleder Akio Toyoda er en nøkkelperson i avtalen og lover et partnerskap med langsiktig ambisjon.
– Toyota har endelig begynt å bevege seg – virkelig bevege seg, sier Toyoda. Han sier at den neste generasjonen skal få sitt gjennombrudd på verdensscenen.
– Sammen med Gene Haas og hele TGR Haas F1 skal vi bygge et lag og en kultur for framtiden sa styrelederen i Toyota.
For Haas betyr dette at de får et sterkere teknisk apparat, bedre utviklingsmuligheter for førere og de som jobber i teamet. I tillegg blir Toyota en solid partner i møte med de store endringene som kommer i 2026.
Haas har lenge kjempet i bakre del av feltet. Med Toyota på laget kan ambisjonsnivået skyves opp – og forventningene med det.
